ANNONS
Annons

Canon AE1-Program

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeLima

Aktiv medlem
Hallå

Jag har en Canon ae1-program. Och jag har fått skit på sensorn lite damm. Jag vill inte riskera att göra sönder något med att pilla omkring. Har försökt att hitta någon verkstad som kan fixa detta men ingen lagar analoga längre. Hur kan man på lättaste sätt rengöra den?

Tack för svar.

Finns ingen sensor i en AE-1 Program. Damm tar du enklast bort med en gummiblåsa. Damm är sällan något problem i analoga kameror.

Det är mattskivan. Har du fått damm där är det inget som kommer med på bilderna det är bara irriterande när du ser genom sökaren.

Men det bör väl ändå gå att få bort det.

Är sjukt svårt putsa av en mattskiva, dess ytstruktur är inte slät, därav att damm så lätt fastnar på den. Irriterande som sagt, men det påverkar inte bilderna.

Om du kan ta bort mattskivan kan du säkert putsa av den lättare, men jag är inte 100 på att AE-1 P:s mattskiva kan tas bort annat än medelst isärtagning av kameran (på många kameror kan man lätt klicka ur skivan och ta ut den)

Den går att ta ut. Man drar den lilla svarta platta "fjädern" (som sitter framför mattskivan när man tagit bort objektivet) mot sig och då trillar mattskivan ut.

Jag hade en Canon AE-1 Program på 1980-talet, och jag minns att det fanns olika typer av mattskivor att köpa till (8 olika?). Dessa var dock inte tänkta att kunna bytas av användaren, utan man fick skicka in kameran till serviceverkstaden (det är förstås möjligt att göra det själv, men det finns ju gott om exempel på folk som inte borde ha gjort det...).

Ifall föroreningarna sitter på undersidan av mattskivan (det är inte så vanligt att någonting har kommit in på ovansidan) så har du möjlighet att komma åt dessa, även om de som sagt kan ha fastnat ganska hårt på den matterade ytan (som är vänd neråt). Sitter det på ovansidan - låt det sitta. Det kommer ju ändå inte med på bilden.

På den tiden använde en del sig av bomullstoppar för att rengöra mattskivan. Dessa kostar ju nästan ingenting, men har nackdelen att släppa ifrån sig fibertrådar. Du behöver i så fall använda en lite större blåsbälg från Kaiser, Giotto, Hama e.d. efteråt, så får du KANSKE bort alla trådrester. Blåsbälgar brukar kosta runt 150 kr (alla med systemkameror bör ha en). Var dock försiktig med att inte låta spetsen röra vid något - håll den en halv till en centimeter ifrån framförallt spegeln (liksom från sensorpaketet i dina nyare kameror förstås).

129 kr här:
http://www.japanphoto.se/advanced_search_result.php?keywords=bl%E5sb%E4lg

145 kr här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6606488

Köp INTE de små blåspenslar som är avsedda att tryckas mellan tummen och pekfingret, de är fullständigt värdelösa. som t.ex. den här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560544

Såna fanns det gott om redan när jag började fota, för mer än ett halvt århundrade sedan. Dessa var förstås lika verkningslösa då också, men kostade i alla fall inte mer än ett par kronor (nu hela 90 spänn...). Inga sådana borde någonsin ha tillverkats!

Pilla inte på spegeln. Den är ytförspeglad, och skiktet är MYCKET ömtåligt. Finns där dammkorn som inte går att blåsa bort, så låt det sitta - kommer ju inte heller med på bilden.

Själv brukar jag alltid börja med blåsbälgen. Räcker inte detta så använder jag någon av de pads och / eller putsdukar som finns med i sensorrengörings-satser. Dessa luddar inte. Nackdelen är att sådana satser är dyra (typ 1.000-1.500 kr), men de räcker säkert livet ut för de flesta. Själv har jag två stycken, men lär aldrig komma att behöva öppna den andra (köpte två när jag pendlade mycket mellan Göteborg och Lilla Edet, där tjejen bodde då).

Undvik våtrengöring (speciellt på sensorer)! Det blir nästan alltid värre, med utbredda fläckar istället för punkter. Och se till att du jobbar på ett rent och dammfritt ställe.

Till sist, det som frapperade mig mest med AE-1 var att den (förmodligen) var den första Canon-modell som hade en mattskiva som var tillräckligt ljus för att man skulle kunna se något... De mörka sökare som Canon, Nikon och Pentax försåg sina spegelreflexer med på den tiden gjorde att Minolta (tillsammans med Leica M) blev mina favoritsystem. Det verkade vara enbart Minolta som visste hur man skulle slipa mattskivor, och de låg i detta avseende hela tiden minst ett decennium före alla andra. När sedan våra älskade Hasselblads-kameror också försågs med Minoltas Acute Matte, och senare med Super Acute Matte skivor när den tekniken utvecklats, så innebar detta ett dramatiskt lyft för Bladaren i detta avseende.

Intressant är att de skilda kamerasystemen uppvisar olika särdrag som följer dem genom decennierna, och, otroligt nog, för det mesta överlever t.o.m. övergågen från film och till digitala sensorer. T.o.m. när märkesnamnet försvinner... Som bekant köptes Minolta först upp av Konica, som två år senare sålde hela kameraavdelningen till Sony (Minoltas utvecklingsingenjörer följde också med). Så var hittar man idag den bästa optiska sökaren? Jo, i Sony A900 förstås. Jag betvivlar att den någonsin kommer att överträffas - EVF:erna har, till skillnad från OVF:erna, en avsevärd utvecklingspotential framför sig, medan det är svårt att föreställa sig att någon skulle utveckla en bättre OVF än A900:ans, och framförallt lyckas sälja en sådan (dyr) kamera med förtjänst.

Men nu ser jag att jag, som vanligt, har dragit iväg Off-Topic igen, så det är bäst att jag stoppar mig nu... :)
.

Senast ändrad:
Kom på en sak till. Det sitter ofta något svampigt material runt kanten av mattskivans undersida som spegeln slår emot i uppfällt läge, för att förhindra ljusinsläpp bakvägen via sökaren till filmen. Om delar av detta material har kletat fast sig på mattskivan eller spegeln brukar det vara svårt att få bort. Har själv använt isopropylalkohol för detta (kunde på den tiden köpas med hög koncentration på Apoteket - vet inte hur det är nuförtiden - bara 70% är inte så roligt). Det funkade ibland.

Är bitar av tätningsmaterialet borta så kan man förstås också få ljusfläckar på filmen.

Kom på en sak till - den sensorrengöringssats som jag har liggande oöppnad lär jag aldrig behöva använda, så jag kan ju lika gärna sälja av den ifall nån är intresserad. Kostade 995 kr, så 500 kr borde väl vara skäligt.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar