Annons

Canon A70 eller EOS300

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens_

Ny medlem
Vad ska jag välja - Canon A70 eller EOS300?
Jag är just nu bara intresserad av skillnaden i bildkvaliteten, färgåtergivning, autofokus och blixt för relativt små bilder.

De övriga praktiska för- och nackdelarna med digitalt kontra analogt har jag nog koll på.

Hur lyder experternas råd?

/Jens

Nej, valet står mellan systemkamera eller digitalt. De två ligger ungefär i samma prisklass.
Jag är framförallt ute efter bra bildkvalitet. Går det att göra sådana jämförelser?

Film ger klart bättre kvalité än vad en A70 gör.

En A70 går lös på ca 3500:-

En EOS 300 kostar 3000:-

Lägg sedan till 1000-1500:- på två begagnade objektiv, typ 35-80 och ett 80-200..

Du får bättre kvalité, men en högre brukskostnad.

Manm kan ju även titta på ett begagnat hus istället.. Det finns en hel del begagnade EOS 300:eek:r

Tack för tipset!

Det var ungefär vad jag behövde höra. Jag har lite underförstått fått höra att optiken i enklare digitalkameror inte kan mäta sig med "enklare" systemkameror. Ungefär så här: "Det blir mycket fina bilder för att vara en digitalkamera... i den här prisklassen". Alltså det blir egentligen bättre bilder med en systemkamera i samma prisklass. Digitalt är med andra ord för dyrt i förhållande till vad de presterar... eller?

Tack för bekräftandet!

Jens

Scanner kan behövas

Jeppe skrev:
Film ger klart bättre kvalité än vad en A70 gör.

En A70 går lös på ca 3500:-

En EOS 300 kostar 3000:-

Lägg sedan till 1000-1500:- på två begagnade objektiv, typ 35-80 och ett 80-200..

Du får bättre kvalité, men en högre brukskostnad.

Manm kan ju även titta på ett begagnat hus istället.. Det finns en hel del begagnade EOS 300:eek:r

Det kan vara bra att tänka på att man kan behöva en bra scanner (dyr) om man vill ha in bilderna från EOS 300 i datorn.
//Håkan

Re: Tack för tipset!

Jens_ skrev:
Digitalt är med andra ord för dyrt i förhållande till vad de presterar... eller?

Det beror på hur man räknar, digitalkameran innehåller ju trots allt all film du kommer använda någonsin. Om vi dessutom väntar något år så kommer säkert att vara billigare att arkivera bilder på flash än vad negativ/dia kostar.

Fast i ditt läge känns det ekonomiskt rätt att köpa en eos300 och objektiv som dessutom kommer att passa ett digital hus om du skulle vilja fota digitalt.

När jag blir duktig på att fotografera så kommer jag också ha råd att använda analogt hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar