Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 85mm/1,8 + närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Sitter och funderar på att skaffa ett 85mm, framförallt till porträtt och andra tillfällen då jag vill ha ett lite tajtare utsnitt än med mitt nuvarande 18-50mm.

Dock blir jag lite fundersam över att det påstås ha dålig närgräns, vid porträtt är det knappast ett problem, men med den lite längre brännvidden och den höga ljusstyrkan så hade jag gärna använt det till makrofoto också.
Och då är min fråga, om jag kompletterar det med en närbildslins, hur mycket sämre kommer det då att fungera jämfört med ett riktigt makroobjektiv i samma prisklass (ca 3 500kr)? Är det sämre över huvud taget?

Tack på förhand!

Jag hade ett 85 1.8 tidigare. Det var ett kanonobjektiv, dock fungerar det inte som macroobjektiv som det är (pga den dåliga närgränsen). Men det fungerar bra med mellanringar, jag har en exempelbild på min profil som jag tagit med ett EF 85 1.8 + kenko mellanringar:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1251409.htm

Objektivet fungerar också mycket bra till att fota sport inomhus pga den den stora bländaren och den snabba autofokusen

Du kommer inte bli missnöjd med köpet!

Hej!

Sitter och funderar på att skaffa ett 85mm, framförallt till porträtt och andra tillfällen då jag vill ha ett lite tajtare utsnitt än med mitt nuvarande 18-50mm.

Dock blir jag lite fundersam över att det påstås ha dålig närgräns, vid porträtt är det knappast ett problem, men med den lite längre brännvidden och den höga ljusstyrkan så hade jag gärna använt det till makrofoto också.
Och då är min fråga, om jag kompletterar det med en närbildslins, hur mycket sämre kommer det då att fungera jämfört med ett riktigt makroobjektiv i samma prisklass (ca 3 500kr)? Är det sämre över huvud taget?

Tack på förhand!
Tänk även att ett 90-100mm Macro-objektiv ochså är ett superbt porträtt-objektiv så kanske det skulle löna sig att köpa ett macro. Förvisso inte 1,8 men skall du ha en närbildfilter kommer du ändå förlora ljusstyrka.
Mvh Thomas

Hej, jag rekomenderar dig att köpa närbildslins Raynox DCR-250 till objektivet 85/1,8. Kostar ca 500;- men är värd varje krona. Jag fotar mycket (nästan enbart) makro och ibland tycker jag att alla mina dyra makroobjektiv var bortkastade pengar. Om du sätter DCR-250 på 85/1,8 då får du makrosystem med mycket(!!!) hög optisk kvalité. Och om du skulle vilja komma ännu närmare så kan du ha en mellanring eller tekonverter mellan kamera och objektivet och DCR-250 på objektivet.
hälsningar
/Stanislav

Tack för svaren, det kommer nog bli den kombinationen!

Toppenfina exempelbilder ni länkade till, det övertygade mig.

Har provat porträttfoto med 85mm på en 1,6crop-kamera och jag är käääär ^^

Nöjd?

Hej!

Står i precis samma funderingar, enda skillnaden är att jag har ett Nikon 85 / 1.8-objektiv. Frågar mig nu om jag ska köpa ett filter, en melleanring eller ett Makroobjektiv.

Så, hur blev resultatet? Nöjd?

K

köper du mellanringar så kan du ha det även till andra objektiv, oavsett vad du har för filter diameter, dock så är det nog lite dyrare än filter, men billigare än Macro objektiv..

//en nöjd mellanringsägare ..

Hej!

Står i precis samma funderingar, enda skillnaden är att jag har ett Nikon 85 / 1.8-objektiv. Frågar mig nu om jag ska köpa ett filter, en melleanring eller ett Makroobjektiv.

Så, hur blev resultatet? Nöjd?

K

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto