Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket

Det beror nog på din dator och in uppkoppling. Jo att spela upp h264 material drar mer kraft än exempelvis ett lossless codec. Större filer är oftast lättare att spela upp. Sen så konverteras youtube filerna till h264 tror jag och då händer det inte så mycket med din fil eftersom att den redan är i det då eos kamerorna filmar med de codecsen. Pröva konvertera till mpg och ladda upp så ska du se att de kommer gå lättare för dig.

Mycket händer! storeleken minskar kraftigt (ca en faktor 10)
 
Ingen hackade här heller. Däremot KAN vimeo eller YT hacka ibland, oftast vid fullskärm. Ofta har det räckt starta om browsern.

Här är dock en som alltid hackar för mig. Lite pinsamt eftersom den just handlar om hur bra DSLR:er blivit på att filma. Någon som kan se den utan svåra hack?
http://www.zacuto.com/shootout
 
Stämmer in bland dom andra 2, tube filmen flöt på fint.

Jag har sett båda delarna utav shootout utan att uppleva hackande. Min laptop klarade inte av det alls men min riktiga spelar det fint. Får hoppas att dom lägger upp en fil för nerladdnig snart också.
 
Senast ändrad:
Får inte problem med någon av de tre.

Youtubefilmerna är olika, musikvideon är 720p, Tonys 1080p.

The Great Camera Shootout 2010, tar lite tid att få ner, men har den laddat ner en bit, flyter det på relativt bra. Vissa sekvenser "strobar", men jag vet inte om det är datorn eller deras material, det är en hel del skumma klipp i början innan de visar sina tester. Testerna som är stillsamma flyter på bra. Man somnar nästan till musiken...
 
Någon som lyckats redigera full HD på ett bra sätt i Premiere Elements? Min nya laptop klarar av att visa .mov med QuickTime i full-HD utan hack. Men i Premiere hackar det - vilket gör det svårt redigera - man ser ju inte riktigt resultatet utan att exportera filmen.

Och av någon anledning kan jag inte ändra utan vad som exporteras - det blir f.n. en MPEG i 1440x1080 - fast projektet är inställt på 1920x1080.

Tacksam för tips!
 
Någon som lyckats redigera full HD på ett bra sätt i Premiere Elements? Min nya laptop klarar av att visa .mov med QuickTime i full-HD utan hack. Men i Premiere hackar det - vilket gör det svårt redigera - man ser ju inte riktigt resultatet utan att exportera filmen.

Och av någon anledning kan jag inte ändra utan vad som exporteras - det blir f.n. en MPEG i 1440x1080 - fast projektet är inställt på 1920x1080.

Tacksam för tips!

Konvertera med lossless som inte drar mycket processorkraft! Cineform neo scene eller avid dnxdhd är bra codecs som används av många som redigerar dslr material.
 
kameraåkningar

Gör din egen kamerasläde! Detta koncept är jäkligt spännande!
Jag gjorde en egen "dolly" fast med ett räls och med en platta med glid. Resultatet är ett väldigt portabelt system, perfekt för tex bröllopsfilmningar eller och mindre produktioner, musikvideos och liknande.
Jag är inte först med att göra det här men tänkte dela med mig om någon skulle finna ett intresse av att göra en egen.

Hur du gör och vilka komponenter som behövs finns att läsa om här

http://findout.blogg.se

Mycket nöje!

Daniel
 
Någon som lyckats redigera full HD på ett bra sätt i Premiere Elements? Min nya laptop klarar av att visa .mov med QuickTime i full-HD utan hack. Men i Premiere hackar det - vilket gör det svårt redigera - man ser ju inte riktigt resultatet utan att exportera filmen.

Och av någon anledning kan jag inte ändra utan vad som exporteras - det blir f.n. en MPEG i 1440x1080 - fast projektet är inställt på 1920x1080.

Tacksam för tips!
Jag har Premiere Elements och tycker att det fungerar hyfsat att redigera. Ibland stannar det till någon sekund men annars flyter det bra.
Tyvärr har jag inget tips på hur du ska får 1920x1080 mer än att det måste ställas in när projektet skapas, vilket du verkar ha gjort. Man kan alltså inte ändra inställningen senare när man publicerar utan det måste ske innan import om jag förstår det rätt.

Här är mitt första försök att filma "på riktigt". Fel objektiv, kanske inte helt rätt fokus och helt stilla kamera på stativ. Jag hade velat komma närmare så ett längre objektiv får följa med nästa gång. Något som jag blev förvånad över var ljudkvalitén, visst, inte helt ok men bra mycket bättre än min "riktiga" videokamera. Det var riktigt hög volym!
http://www.youtube.com/watch?v=4wBL7GpS8Ts
Redigerat med Adobe Premiere Elements 8.0 samt sparat direkt till Youtube.
 
Någon som lyckats redigera full HD på ett bra sätt i Premiere Elements? Min nya laptop klarar av att visa .mov med QuickTime i full-HD utan hack. Men i Premiere hackar det - vilket gör det svårt redigera - man ser ju inte riktigt resultatet utan att exportera filmen.

Jag upplever samma sak i Premiere CS4, men brukar ibland rendera arbetsytan (kanske några sekunder) för att se kritiska klipp i full hastighet. Det finns en funktin för att rendera endast ett avsnitt för förhandsvisning direkt under redigeringen. Premiere CS5 sägs utnyttja vissa grafikkort för en förbättad förhandsvisning, så det är uppenbarligen ett probleme Adobe märkt av själva. Om det kommer även i Elements vet jag inte.
 
Premiere kan inte visa h264-filerna från bl.a. 7D smidigt pga. att de är komprimerade hårt och inpackat i ett MOV/Quicktime-format. Att packa upp filen och komma ur den så att den kan visa sig är tekniskt krångligt delvis pga. att Apple som är upphovsman till .MOV-formatet inte delar med sig av alla verktyg för att saker ska gå smidigt.
Kör man på en Apple-dator med hygglig prestanda kan det vara så att detta inte är ett problem.

I nya CS5 har man skrivit en egen "quicktime"-motor för att komma runt problemet och dessutom optimerat en rad andra funktioner. På det har man även lagt till möjligheten att kunna utnyttja grafikprocessorns beräkningsförmåga. Den kan användas främst i preview/förhandstitt där den i realtid renderar både klippen och en rad olika effekter man lägger på. Stöd för export kommer finnas så att rendering till vissa format kommer gå väldigt mycket snabbare också.
(Som parantes, om det inte nämnts tidigare - Detta gäller ENDAST med de grafikkort Adobe har certifierat, vilket i dagsläget är bara NVIDIA:
GeForce GTX 285 Mac/Win
Quadro FX 3800 Win
Quadro FX 4800 Mac/Win
Quadro FX 5800 Win
Quadro CX
Har du inte något av dessa kommer du inte kunna dra nytta av det hårdvarustöd som finns i CS5
Listan kommer dock att utökas efterhand då nyare kort dyker upp.
Slut parantes.)

Så problemet med att det hackar är känt sedan länge, men Adobe har inte kunnat göra något åt det i princip utan har vart tvungna att skriva om vissa funktioner helt för att det ska spelas upp utan hack.

Sen är det lite som så att H264-kodeken som finns i Canons DSLR-format inte är ett optimalt redigeringsformat. Ska man göra det effektivt och bädda för sig bör man konvertera till andra sk. intermediateformat. dvs. format anpassade för redigering. T.ex DNxHD, Cineform och Prores.
 
Flyt på filerna i premiere pro

Detta är det enda sätt jag fått det att funka med originalfilerna utan att behöva konvertera till cineform, Dnxhd, mpeg streamclip eller liknande. Slutresultatet är lossless eftersom det är originalfilerna som används. Riktigt bra och väl värt att lära sig om man vill hålla på med videoeditering och bibehålla högsta kvalité.
Detta är för alla med PC. Funkar t o m på pentium 4 om man nu kör på en sån.

http://findout.blogg.se/2010/april/using-proxyfiles-in-premiere-pro.html

Jag gjorde en filminstruktion som förenklar hela saken betydligt. Länkar till nödvändig programvara och script finns på min blogg ovan.

filmen http://screenr.com/JiW

mvh

Daniel
 
Är det final cut express 4 som gäller för en nybörjare ett redigera film i för denna kamera ? Har klippt och så i iMovie förr, några särskilda inställningar man behöver göra i final cut express 4 ?
 
Ok, så om jag ska börja testa lite så är det ett bra utgångsläge med att välja 1920x1080/25, 1/50s samt en lämplig bländare, antar att man får ställa den så att exponeringen blir rätt efter typ ISO 400. Sen måste det väll vara smart att ha autoiso på? När man filmar i dagsljus, då korrigerar ju den ifall solen skulle gå i moln eller nått.
Har gjort en "Picture style" där jag dragit ner kontrasten och saturationen några steg. Gjorde en test idag och tycker det blir väldigt kontrastigt...

Sen undrar jag om det där med slutartiden. är det ND filter som gäller om det skulle vara "för ljust" ute? Eller kan man höja slutartiden med ett jämt delbart värde med FPS?? typ 1/100 eller1/200 i mitt exempel ovan.
Det står i manualen till kameran att en snabb slutartid kan ge en ryckig bild vid snabba rörelser så detta kanske inte är ett alternativ därför?

Sen en sista fråga. Om man filmar på frihand och filmen blir lite skakig, har ingen IS i min normal. Kan man fixa till sånt efteråt i nått program? Har precis för mig att det fanns en guide hur man gjorde detta med iMovie i en gammal MacWorld. Nån som känner till detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.