ANNONS
Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen en sista fråga. Om man filmar på frihand och filmen blir lite skakig, har ingen IS i min normal. Kan man fixa till sånt efteråt i nått program? Har precis för mig att det fanns en guide hur man gjorde detta med iMovie i en gammal MacWorld. Nån som känner till detta?

iMovie (åtminstone den senaste versionen) kan stabilisera skakiga klipp. För att vara ett gratisprogram, så blir det faktiskt rätt bra resultat.

/ Kiwi

Om man filmat 1920x1080 25 b/s. Är det det man kallar 1080i? 25 bilder i PAL som är 50b/s
Det går alltså inte att filma fullhd p med 7D eller? 720 går ju att köra i 50b/s.
Vilket ska man använda då om man vill ha så bra kvalle som möjligt? Båda formaten verkar ju ta lika mycket plats på hårddisken.
Och som jag frågade tidigare. Slutartiden ska vara dubbla b/s? Inte mer för att undvika tt det blir ryckigt eller?

varför vill man ha låg kontrast och saturation när man filmar? Ser att man rekommenderar en riktigt platt bild.

Har dragit ner "egen1" profilen två steg på kontrast och mättnad, kör 1920x1080, 25b/s, 1/50s samt autoiso. bländaren på 10-14, beror på exponeringen bla, funkar det som utgångspunkt tro?

Om man filmat 1920x1080 25 b/s. Är det det man kallar 1080i? 25 bilder i PAL som är 50b/s
Det går alltså inte att filma fullhd p med 7D eller? 720 går ju att köra i 50b/s.
Vilket ska man använda då om man vill ha så bra kvalle som möjligt? Båda formaten verkar ju ta lika mycket plats på hårddisken.
Och som jag frågade tidigare. Slutartiden ska vara dubbla b/s? Inte mer för att undvika tt det blir ryckigt eller?

varför vill man ha låg kontrast och saturation när man filmar? Ser att man rekommenderar en riktigt platt bild.

Har dragit ner "egen1" profilen två steg på kontrast och mättnad, kör 1920x1080, 25b/s, 1/50s samt autoiso. bländaren på 10-14, beror på exponeringen bla, funkar det som utgångspunkt tro?

I = interlaced P = progressivt.
I = halva bilder
P = hela bilder

7d filmar progressivt.

1080p
720p

osv...

Pal

Blanda inte ihop äppel och päron nu. PAL har inte så mycket med dagens digitala värld att göra. Så länge man har koll på bildrutor i sekunden (fps) och antal pixlar så spelar det mindre roll om det är "PAL" eller inte. Om vi ändå ska sätta siffror framför PAL så kan det se ut så här:
# 625 linjer per bild/frame, där 576 är med bildinnehåll
# 25 bilder i sekunden interlaced med 50 fält per sekund

PAL-systemet kommer från det äldre analoga TV-nätet. Precis som NTSC där principen är densamma men med andra värden kring upplösning, färger och fps.

Frames Per Second, eller Frame rate (Bilder i sekunden, på svenska) är idag ett väl använt mått för att mäta framförallt prestanda i t.ex. datorspel. Men det har också mycket stor betydelse för film- och videobranschen.
FPS kan också vara en förkortning av Fields Per Second. Men för att förenkla texten så kommer FPS stå för Frames Per Second här.
Det finns några standarder som skiljer sig beroende på var du befinner dig i världen. T.ex. 25fps i Europa och 30fps i USA.

Mix av begrepp
Ofta blanda man ihop begreppen fps (frames per second), i (interlaced), p (progressivt) och fields per second. T.ex. har jag sett att det kan stå 1080i50p - Det kan tolkas som att det finns både interlaced och progressivt i signalen. Detta är dock en omöjlighet.

* 1080i50 = 1080 vertikala linjer, interlaced, 50 field per second = 25fps (man kan också säga 50Hz)
* 1080p50 = 1080 vertikala linjer, progressive, 50 frames per second = 50fps
* 1080i60 = 1080 vertikala linjer, interlaced, 60 field per second = 30fps
* 50i = 50 fields per second = 25 frames per second
* 25p = 25 frames per second
* 720i = Det finns ingen signal med denna egenskap. 720 finns bara som progressiv

Om man vill läsa allt i sin helhet har jag hela texten här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129

Mix av begrepp
Ofta blanda man ihop begreppen fps (frames per second), i (interlaced), p (progressivt) och fields per second. T.ex. har jag sett att det kan stå 1080i50p - Det kan tolkas som att det finns både interlaced och progressivt i signalen. Detta är dock en omöjlighet.

* 1080i50 = 1080 vertikala linjer, interlaced, 50 field per second = 25fps (man kan också säga 50Hz)
* 1080p50 = 1080 vertikala linjer, progressive, 50 frames per second = 50fps
* 1080i60 = 1080 vertikala linjer, interlaced, 60 field per second = 30fps
* 50i = 50 fields per second = 25 frames per second
* 25p = 25 frames per second
* 720i = Det finns ingen signal med denna egenskap. 720 finns bara som progressiv

Om man vill läsa allt i sin helhet har jag hela texten här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129

Så, om 7D filmar fullhd med 25 bilder i sekunden. Hur kan det vara progressivt då??
Antar att den filmar 720p (50b/s) samt 1080i(25b/s) då som jag trodde.
Att man väljer PAL i kameran gör väll att man kan välja mellan 50b/s och 25 b/s helt enkelt. NTSC ger 60 respektive 29,??????

Bara för att göra det simpelt. Vilken inställning ska jag köra med om jag vill ha den bästa kvaliteten på mina filmer? Eller ska man tänka som med tv, att 720p 50b/s ger bättre flyt när det går snabbt vilket uppfattas bättre än hög upplösning i det fallet. 1080i 25b/s funkar om det är långsamma sekvenser och bör föredras då detta ger skarpare bild på en fullhd tv.

Så, om 7D filmar fullhd med 25 bilder i sekunden. Hur kan det vara progressivt då??
Antar att den filmar 720p (50b/s) samt 1080i(25b/s) då som jag trodde.
Att man väljer PAL i kameran gör väll att man kan välja mellan 50b/s och 25 b/s helt enkelt. NTSC ger 60 respektive 29,??????

Bara för att göra det simpelt. Vilken inställning ska jag köra med om jag vill ha den bästa kvaliteten på mina filmer? Eller ska man tänka som med tv, att 720p 50b/s ger bättre flyt när det går snabbt vilket uppfattas bättre än hög upplösning i det fallet. 1080i 25b/s funkar om det är långsamma sekvenser och bör föredras då detta ger skarpare bild på en fullhd tv.

Allt en 7D gör är progressivt - 25p 50p 24p

Att de använder uttrycken PAL och NTSC är mest för att göra det enkelt för en användare att känna igen sig med vilken hastighet i bilder som ska användas. Är man i USA och filmar med 25p kan man får problem med flimmer och vandrande ljus pga. strömstandarden är annorlunda där. 60Hz mot Europas 50Hz.

Det finns i regel ingen inställning med fps som gör bilden "skarpare". Utan det är precis som du säger att ju snabbare hastighet man har desto mer flyt/mindre ryckigare blir rörelser.
Men i vissa fall vill man ha "filmkänslan" på sina klipp och där bör man köra 24p eller 25p

Så vilken inställning ska du ha då? ja vilken känsla vill du visa, och/eller vad ska du filma? Ibland passar det med massa bilder i sekunden, men då tvingas man gå ner på 720p. Vill man ha högsta möjliga upplösning så får man nöja sig med max 25p.
Det går att få 720p50 i 25 fps också men det måste man i så fall göra i redigeringen senare.

Förr i tiden, när man inte körde LCDtv osv så uppdaterades ju bilden i en tv 50ggr/s. Då betydde en progressiv bild att hela bilden uppdaterades varje gång alltså 50ggr/s. En interlaced bild som vanligtvis tvsändningar var förr så skrevs varannan linje ut varje bild, dvs hela bilden blev uppdaterad 25ggr/s.
p och i verkar inte ha samma betydelse idag, troligtvis då en LCD tv har en statisk bild och inte blinkar som förr, bara saker i bilden som ändras uppdateras osv. Annars lyser ju pixlarna bara på som innan och blinkar inte.
Ja, antar att det bara är att gå ut och prova lite olika inställningar då och se hur det blir bäst...

Inget ska vara enkelt här i livet har jag märkt :) he he.
/M

Det finns ingen exakt värde på det. Beror främst på i vilken upplösning du filmar i. Sen kommer faktorer som vad du filmar spela roll också, t.ex. hur mycket detaljer det finns, rör det på sig och skiftar det kraftigt i ljust/mörkt/färger. Ju mer information som sensorn ser desto mer plats tar det.

Jag provade filma med min 7D på olika lägen och om jag inte minns galet så fick jag in en 7-8 min på högsta. Och ca 20min om jag körde VGA-upplösning. Lovar inget då det var ett tag sen nu och minnet är svårt ibland. Borde finnas (många) andra här eller på nätet som gjort liknande tester så annars är det ju bara att söka runt lite.

Det finns ingen exakt värde på det. Beror främst på i vilken upplösning du filmar i. Sen kommer faktorer som vad du filmar spela roll också, t.ex. hur mycket detaljer det finns, rör det på sig och skiftar det kraftigt i ljust/mörkt/färger. Ju mer information som sensorn ser desto mer plats tar det.

Jag provade filma med min 7D på olika lägen och om jag inte minns galet så fick jag in en 7-8 min på högsta. Och ca 20min om jag körde VGA-upplösning. Lovar inget då det var ett tag sen nu och minnet är svårt ibland. Borde finnas (många) andra här eller på nätet som gjort liknande tester så annars är det ju bara att söka runt lite.

Tack för svaret. Det räcker för mig :) Får min 7d på fredag och funderar på vilken storlek jag skaha på minnekortet. Men det verkar lösa sig rätt bra med 4gb. Får bli ett par sådanda :)

Stop

Tack för svaret. Det räcker för mig :) Får min 7d på fredag och funderar på vilken storlek jag skaha på minnekortet. Men det verkar lösa sig rätt bra med 4gb. Får bli ett par sådanda :)

Varför köpa så små kort? Verkar helt galet! Du får bara plats med 100-150 raw-bilder och så måste du byta när du filmat 7-8 min. Köp de nya snabba 16 GB UDMA-korten från Sandisk. Tror de kostar 900-1000 kr st.

Varför köpa så små kort? Verkar helt galet! Du får bara plats med 100-150 raw-bilder och så måste du byta när du filmat 7-8 min. Köp de nya snabba 16 GB UDMA-korten från Sandisk. Tror de kostar 900-1000 kr st.

makes sense. :p kommer ju bli en del sportfotografering nu, så då blir det kanske bättre med ett 16gb.
Anledningen till att jag vill ha "små" minneskort är om något skulle gå sönder. Händer ju ibland.

Håller med Tony, det springer lätt iväg i storlek när man filmar så minst 16GB kort tycker jag också att du skall satsa på. Och det är mycket sällan man hör talas om att ett kort lagt av men håll dig gärna till de kända märken, känns lite tryggare tycker jag. Har själv alltid kört med Sandisk under de snart 10 år jag varit digital och peppar, peppar alltid funkat.

Tror att du kommer till att få stor behållning av din 7D för det är en jäkligt bra kamera!

//R

Håller med Tony, det springer lätt iväg i storlek när man filmar så minst 16GB kort tycker jag också att du skall satsa på. Och det är mycket sällan man hör talas om att ett kort lagt av men håll dig gärna till de kända märken, känns lite tryggare tycker jag. Har själv alltid kört med Sandisk under de snart 10 år jag varit digital och peppar, peppar alltid funkat.

Tror att du kommer till att få stor behållning av din 7D för det är en jäkligt bra kamera!

//R

Tack för alla svar. 16gb it is :)

Jag köpte mitt fjärde 16GB-kort här om dagen, så har jag 2 på 8GM och några 4GB och mindre. 4GB och mindre använder jag mest i min 400D, i min 7D sitter mestadels ett 16GB. Men varför har jag nu så många minneskort? Jo en tredagars båtresa med 400D för ett par år sedan pluss bröllop, och så en Sydafrikaresa i höstas med båda kamerorna och nu så stundar min yngsta dotters bröllop om en dryg månad. Med råformat blir det ganska stora bildfiler med 7D så ett 4GB-kort verkar i minsta laget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar