Annons

Canon 7D "bränner allt"

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog ganska så svårt att finna en enda kamera som i helautomatläget klarar av att exponera "korrekt" i svåra ljussituationer utan lite hjälp från fotografens sida. Att köpa en avancerad systemkamera för att sedan använda den som peka- och tryck-kamera för att sedan tro att det skall resultera i perfekta bilder i alla situationer låter nästan lite naivt. Men visst vore det bra om det vore möjligt att hitta en kamera som klarar av detta.

Visst kan kameran vara behäftad med ett fel, men det kan även vara så att den mycket väl är inom de acceptabla toleranserna. Men att döma av bilderna och de resultat som bl. a. Stefan Olsson vsat så verkar det inte vara hos kameran felet ligger.

Det gäller väl som vanligt att man bör lära sig att hantera de verktyg som man skaffar sig. Detta oavsett om det handlar om en kamera eller en överhandsfräs? När man känner sitt verktygs begränsningar och möjligheter samt kan hantera det så kommer som regel också resultaten att bli märkbart bättre. Men som jag har uppfattat det hela så har TS utgått ifrån att en dyr och avancerad kamera ersätter kunskap.

Kanske kan jag uppfattas av TS som negativ och elak, men det är inte mitt bekymmer i det här fallet. Flera personer har efter bästa förmåga försökt att hjälpa och förklara, men detta har av TS tydligen betraktats som någon form av översitteri. Ville TS verkligen ha några råd eller någon hjälp?

Canons kameror mäter generellt mer "midbetonat" än andra märken och det är lätt att då blåsa högdagrar utan att kompensera.

Tycker att du innan ev service i alla fall ska testa följande:

Ta din 30D och 7D och plåta exakt samma motiv med samma utsnitt från stativ. Motivet bör ju innehålla högdagrar, skuggor och många mellantoner. Antalet pixlar spelar ingen roll-huvudsaken är att utsnitt och fokuspunkt är desamma. Använd endast evaluerande mätning först och mittersta AF-sensor.

Får du samma exponeringsvärden? (exv om du ställt f/5.6 så bör ju båda kamerorna få i stort sett samma exponeringstid. Exempelvis 1/125). Får du snålare exponeringstid på 30D och rikligare på 7D har du sannolikt en förklaring på differensen där.

Ställ sedan båda kamerorna manuellt efter den exponering som "bästa" kameran har och jämför resultatet.

Avviker det fortfarande mycket så har du problem. Men det kan också bero på att din 7D skickar fel signal till objektivet så att det bara bländar till exempelvis 5.6 trots att du ställt värdet 8. Alltså bäst att använda full öppning och testa igen.

Vidare kan du se vad som händer vid förstärkning. Höj isot. En 7D är inte optimal vid basiso utan kör på 400. Skillnaden i brus är minimal då 7D:s grundbrus vid basiso är högt.

Slutligen tycker jag att du ska följa ditt eget råd: Gå in i en affär som har 7D i lager och be att få jämföra i affären på samma motiv.

Jag har varit med om kameror som konsekvent underexponerat nästan 2 steg, så varför skulle det inte kunna förekomma exemplar som överexponerar.

Men skiljer det inte mer än 1/3 EV är det inte mycket att orda om. Tillverkningstoleranserna tillåter ungefär den differensen. Mäter du ett hus som underexponerar 1/3 mot ett som överexponerar 1/3 EV ligger båda kamerorna inom toleransen men ger en skillnad på 2/3 EV och det är ju inte så bra. Går ju att justera.

Känner du dig inte nöjd efter att testat allt ovan så är det nog bara att skicka kameran till RCC eller Intervision. Men för att minimera risken för felkällor bör du även testa med annat objektiv.

mvh//Lennart

Kameran är inlämnad nu vad jag förstår, så kanske fler råd kan vänta tills TS sett om verkstadbesöket gjorde någon skillnad.

Som vanligt!
Frågan är hur jag kunde tro att någonting skulle bli annorlunda när jag ställe en fråga här.
Vad är det för jäkla jargong? Ingen utav er (förutom Harald) som har svarat kan ju omöjligen läst vad jag skrivit.
Dom flesta svaren som figurerar (i forumet) handlar nästan alltid i grund och botten att man vill fördumma TS.
Om en term blir fel läggs mer fokus på just det än själva grundproblemet.
Värst får väl dom stackarna som lägger upp jämförelsebilder, för har du inte doktorerat i ämnet är det ingen idé att du yttrar dig.

Jag hade som vissa förstod, inklusive min lokala fotoaffär, redan svaret själv.
Min tanke var att försöka hitta någon med liknade problem med 7D:en. En vän var här med sin 5D igår och han häpnads över hur min 7:a överexponerar allt.
Slutligen,till er som tänker svara utan att själv äga ovan nämnda kamera- Snälla låt bli....

Kan inte annat än hålla med.

Man behövde inte vänta länge för att få vatten på sin kvarn. Då var vi där igen- Mätning mellan kunskapsnivåer.
Jag försöker på inget vis vara arrogant och otrevlig. Men för jösse namn sluta förutsätta att det alltid fel på personen som håller i kameran.
Vad är det jag inte har besvarat?
Ok en sista gång då: Tänk er att ni går och köper en ny 7D, packar upp den, laddar osv. Sen ställer vi in kameran i grön-fyrkant läge. Om nu kameran i stort sätt alltid väljer att överexponera allt som har ljusa partier, är det då mig eller kameran det är fel på?

Det beror ju helt på vilken ljusmätningsmetod du använder och hur motivet ser ut.

Det är troligen inte fel på vare sig dig eller din kamera. Däremot har du troligen fel inställning på kameran.

Några har ställt frågor till dig, och om du svarar på dem så tror jag att både jag och andra kan ge lite bättre feedback än du tycker dig ha fått hittills.

Jag fotar med en 7D.

Vad är det jag inte har besvarat?
Jag frågade exempelvis om samma exponeringsinställning på de två kameror du provat gav samma resultat, och sen, när du påstod att inget du gjorde hjälpte, undrade jag om det verkligen var så att vad du än ändrar för inställning så ändras inte bilden.

Om du inte försöker vara arrogant så får du väldigt bra utdelning på ingen ansträngning, måste jag säga. För övrigt är det självklart att man ska förutsätta att det är fel på den som använder kameran. Det är nämligen det vanligaste. Det gäller oss allihop. Även mig. Jag har sumpat många fler bilder än min utrustning har gjort.

Jag har för mig att en av dom nya sakerna i 7D:n är just ljusmätningen, som skiljer ganska mycket från 5Dmk2. (jag kan ha fel)
En 7D tror jag tar hänsyn till både ljus, färg och fokus, alltså avstånd. Jag vet att en del 5Dmk2-användare som testat 7D blivit missnöjda med just den biten.

Jag har för mig att en av dom nya sakerna i 7D:n är just ljusmätningen, som skiljer ganska mycket från 5Dmk2. (jag kan ha fel)
En 7D tror jag tar hänsyn till både ljus, färg och fokus, alltså avstånd. Jag vet att en del 5Dmk2-användare som testat 7D blivit missnöjda med just den biten.

Nä men titta Henrik - du är ju här ocskå!

Ja 7D:s exponeringsmätare prioriterar området kring den fokuspunkt som har fokus - om man använder något av automatiklägena.

Petter ...

Min 40D bränner ofta ut högdagrar. Ser det ut som. Men efter råkonvertering och lite justeringar upptäcker jag nästan alltid massor av detaljer i det kritvita. Liksom att det går att gräva fram information också i det kolsvarta. I alla fall har jag märkt att om jag kör jpg och autoläge bör jag kompensera med minus 1/3 - 1/2 EV för att undvika utbrända högdagrar. Kameran verkar alltså överexponera lite grann. Men eftersom jag alltid kör raw så bryr jag mig oftast inte om att exponeringskompensera, om inte kontrasterna är väldigt stora. Då gafflar jag tre bilder med olika exponering, och så väljer jag den som blir bäst.

Detta utesluter givetvis inte att det mycket väl kan vara fel på TS:s kamera.

Ja 7D:s exponeringsmätare prioriterar området kring den fokuspunkt som har fokus - om man använder något av automatiklägena.
Det har inte med automatiklägena att göra. Den gör så även i manuellt läge. Det avgörs, naturligt nog, av vilket ljusmätningsläge man har. För evaluerande mätning stämmer detta.
Men det är inget nytt i 7D. Canonkameror har gjort så sedan länge, när de ställs på evaluerande mätning. Däremot kan ju graden av prioritering av AF-punkterna skilja mellan olika mjukvaror.

Nytt för 7D är att den även tar hänsyn till färgen på det den mäter, för att kunna kompensera för att ljusmätarna är olika känsliga för olika färger, samt att den tar hänsyn till samtliga AF-punkter, även om man bara använder en enda av dem till att fokusera med. Alla 19 ingår ändå i exponeringsberäkningen.

Det har inte med automatiklägena att göra. Den gör så även i manuellt läge. Det avgörs, naturligt nog, av vilket ljusmätningsläge man har. För evaluerande mätning stämmer detta.
Men det är inget nytt i 7D. Canonkameror har gjort så sedan länge, när de ställs på evaluerande mätning. Däremot kan ju graden av prioritering av AF-punkterna skilja mellan olika mjukvaror.

Nytt för 7D är att den även tar hänsyn till färgen på det den mäter, för att kunna kompensera för att ljusmätarna är olika känsliga för olika färger, samt att den tar hänsyn till samtliga AF-punkter, även om man bara använder en enda av dem till att fokusera med. Alla 19 ingår ändå i exponeringsberäkningen.

Hur funkar det med M, evaluerande mätning och tumfokus? Arbetar ljusmätaren med fokuspunkterna även innan jag aktiverat AF med tummen? Är det så att jag bör fokusera först så att ljusmätaren prioriterar utifrån rätt förutsättningar?

Petter ...

Enligt bruksanvisningen blir resultatet om du ställer objektivet på MF, eller inte har AF-ON intryckt när du kör med tumfokus, att kamerans ljusmätning fungerar som om du hade valt mittpunkten.
Fokuseringen måste vara aktiv när avtrycket trycks ner för att AF-punktsprioriteringen ska gälla för den valda punkten.

Men återigen, detta har inte ett skvatt med M att göra. Det är likadant i P eller Tv eller vad du nu vill ha.

Enligt bruksanvisningen blir resultatet om du ställer objektivet på MF, eller inte har AF-ON intryckt när du kör med tumfokus, att kamerans ljusmätning fungerar som om du hade valt mittpunkten.
Fokuseringen måste vara aktiv när avtrycket trycks ner för att AF-punktsprioriteringen ska gälla för den valda punkten.

Men återigen, detta har inte ett skvatt med M att göra. Det är likadant i P eller Tv eller vad du nu vill ha.

Tack!

Men i någon mån har det ändå med M att göra.
Om jag inte har tummen på Af-On när jag läser av exponeringsmätaren så prioriterar alltså kameran mittpunkten. Jag ställer därefter manuellt in bländare och tid (och iso) utifrån exponeringsmätaren.
Sedan fokuserar jag (kanske med annan punkt än mitten). Innan jag trycker av.
Ett automatikläge hade då möjligen fått en lite annan exponering än jag fick.
Eller hur?

Petter ...

Tyvärr visar kamerans histogram de inställningar som kameran har när den gör en jpeg-bild. Man ser inte raw-informationen även om fotar i raw-format. Det kan tydligen vara så att skillnaden mellan kamerans histogram och rawkonverterarens histogram kan vara upp till 1,5 bländarsteg.Något som varierar mellan olika kameramodeller. Man måste själv testa för att se hur en kamera och en raw-konverterare samspelar. Sedan har man förstås Recovery-reglaget i ACR/Lightroom för att återhämta informationen ur raw-filen från klippta högdagrar. Något att ta med i beräkningen för den färdiga bilden.

Men i någon mån har det ändå med M att göra...
Nej, fortfarande inte. Det du beskriver, alltså hur du arbetar när du har kameran i läge M, är ditt arbetssätt, inte kamerans mätmetod. Du får exakt samma resultat om du använder någon automatisk metod, exempelvis Tv, och utnyttjar exponeringslåset i det läge där du mäter exponeringen när du använder M. M fungerar ju på sätt och vis som ett väldigt effektivt exponeringslås.

Alltså är ditt arbetssätt i det beskrivna fallet att du låser exponeringen innan du fokuserar. Det gör du på olika sätt i M och Tv, men så länge du låser exponeringen innan du fokuserar, blir resultatet detsamma.

Blev kanske konstigt det här - hoppas du förstår vad jag menar. Jag försöker bara poängtera att det är inte valet av M i sig som påverkar mätningen. Däremot kan det sätt du jobbar i läge M göra det - fast det behöver inte göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar