Tolf
Medlem
Det är helt OK, och ömsesidigt. ;-)
Lycka till med att lösa problemet i alla fall.
Tack. Jag återkommer när jag fått tillbaka kameran.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är helt OK, och ömsesidigt. ;-)
Lycka till med att lösa problemet i alla fall.
Som vanligt!
Frågan är hur jag kunde tro att någonting skulle bli annorlunda när jag ställe en fråga här.
Vad är det för jäkla jargong? Ingen utav er (förutom Harald) som har svarat kan ju omöjligen läst vad jag skrivit.
Dom flesta svaren som figurerar (i forumet) handlar nästan alltid i grund och botten att man vill fördumma TS.
Om en term blir fel läggs mer fokus på just det än själva grundproblemet.
Värst får väl dom stackarna som lägger upp jämförelsebilder, för har du inte doktorerat i ämnet är det ingen idé att du yttrar dig.
Jag hade som vissa förstod, inklusive min lokala fotoaffär, redan svaret själv.
Min tanke var att försöka hitta någon med liknade problem med 7D:en. En vän var här med sin 5D igår och han häpnads över hur min 7:a överexponerar allt.
Slutligen,till er som tänker svara utan att själv äga ovan nämnda kamera- Snälla låt bli....
Man behövde inte vänta länge för att få vatten på sin kvarn. Då var vi där igen- Mätning mellan kunskapsnivåer.
Jag försöker på inget vis vara arrogant och otrevlig. Men för jösse namn sluta förutsätta att det alltid fel på personen som håller i kameran.
Vad är det jag inte har besvarat?
Ok en sista gång då: Tänk er att ni går och köper en ny 7D, packar upp den, laddar osv. Sen ställer vi in kameran i grön-fyrkant läge. Om nu kameran i stort sätt alltid väljer att överexponera allt som har ljusa partier, är det då mig eller kameran det är fel på?
Jag frågade exempelvis om samma exponeringsinställning på de två kameror du provat gav samma resultat, och sen, när du påstod att inget du gjorde hjälpte, undrade jag om det verkligen var så att vad du än ändrar för inställning så ändras inte bilden.Vad är det jag inte har besvarat?
Jag har för mig att en av dom nya sakerna i 7D:n är just ljusmätningen, som skiljer ganska mycket från 5Dmk2. (jag kan ha fel)
En 7D tror jag tar hänsyn till både ljus, färg och fokus, alltså avstånd. Jag vet att en del 5Dmk2-användare som testat 7D blivit missnöjda med just den biten.
Det har inte med automatiklägena att göra. Den gör så även i manuellt läge. Det avgörs, naturligt nog, av vilket ljusmätningsläge man har. För evaluerande mätning stämmer detta.Ja 7D:s exponeringsmätare prioriterar området kring den fokuspunkt som har fokus - om man använder något av automatiklägena.
Nä men titta Henrik - du är ju här ocskå!
Ja 7D:s exponeringsmätare prioriterar området kring den fokuspunkt som har fokus - om man använder något av automatiklägena.
Petter ...
Vilka automatiklägena menar du?
Det har inte med automatiklägena att göra. Den gör så även i manuellt läge. Det avgörs, naturligt nog, av vilket ljusmätningsläge man har. För evaluerande mätning stämmer detta.
Men det är inget nytt i 7D. Canonkameror har gjort så sedan länge, när de ställs på evaluerande mätning. Däremot kan ju graden av prioritering av AF-punkterna skilja mellan olika mjukvaror.
Nytt för 7D är att den även tar hänsyn till färgen på det den mäter, för att kunna kompensera för att ljusmätarna är olika känsliga för olika färger, samt att den tar hänsyn till samtliga AF-punkter, även om man bara använder en enda av dem till att fokusera med. Alla 19 ingår ändå i exponeringsberäkningen.
Nä men titta Henrik - du är ju här ocskå!
Ja 7D:s exponeringsmätare prioriterar området kring den fokuspunkt som har fokus - om man använder något av automatiklägena.
Petter ...
Enligt bruksanvisningen blir resultatet om du ställer objektivet på MF, eller inte har AF-ON intryckt när du kör med tumfokus, att kamerans ljusmätning fungerar som om du hade valt mittpunkten.
Fokuseringen måste vara aktiv när avtrycket trycks ner för att AF-punktsprioriteringen ska gälla för den valda punkten.
Men återigen, detta har inte ett skvatt med M att göra. Det är likadant i P eller Tv eller vad du nu vill ha.
Nej, fortfarande inte. Det du beskriver, alltså hur du arbetar när du har kameran i läge M, är ditt arbetssätt, inte kamerans mätmetod. Du får exakt samma resultat om du använder någon automatisk metod, exempelvis Tv, och utnyttjar exponeringslåset i det läge där du mäter exponeringen när du använder M. M fungerar ju på sätt och vis som ett väldigt effektivt exponeringslås.Men i någon mån har det ändå med M att göra...