Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D "bränner allt"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen aning. De (Canon, alltså) har själva sagt att anledningen till att serietagningsbufferten mirakulöst nog har växt beror på att de använder sig av mer avancerade minneshanteringsalgoritmer från 1DX, så omöjligt är inget.

Ja, och själva programmet att sätta betyg och konvertera Raw till jpg i kameran är ju också tagna från de nya modellerna. Vore konstigt att göra om programmet med gamla algoritmer.

/Stefan R. Nilsson

Ingen aning. De (Canon, alltså) har själva sagt att anledningen till att serietagningsbufferten mirakulöst nog har växt beror på att de använder sig av mer avancerade minneshanteringsalgoritmer från 1DX, så omöjligt är inget.

Buffern har nog knappast växt, det är nog snarare så att den nya fw håller undan för data bättre.
Du anar inte vad mycket processorkraft som förspills i onödan för att utvecklare har tidspress/ekonomisk press och inte finslipar repetitiva förlopp som exempelvis transport av data i/ur buffrar .
Har de haft lite tid på sig sen sist att göra något bättre så lär de implementera det när det är en såpass synlig förbättring när kameran inte längre laggar vid serietagning.

Googla på "software profiling" och läs, den som är intresserad.

Jo, det anar jag, eftersom jag sysslar med hård- och mjukvaruutveckling för maskinstyrningsändamål.

void avbön(){
Sysslar själv med embedded control, främst mätsystem och kraftelektronik och har yrkesskadan att jag går igång lite lätt när folk distribuerar missuppfattningar och folklore;
Triggade på ordet mirakulöst och fick ett tillfälligt race condition;

Läste igenom ditt inlägg om buffertillväxten en gång till och inser att du faktiskt skrev att det berodde på mjukvaran.;
Därav föreläsningen, sorry;
}

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar