Annons

Canon 7D "bränner allt"

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte felet. Han har ju tagit två helt olika bilder på hunde från olia vinklar med olika inställningar. Den bilden tagen med 7D lyser solen fram på huvudet på hunden och den med 30D är den i helt i skugga likaså bakgrunden.

Han klagar enligt mig över nåt han inte förstår.

EDIT: föresten så har han även olika exponeringstekniker. På 30D har han matrisberäkning och på 7D centrumvägd samt -1/3 exp. komp.

/Stefan

Senast ändrad:
Nej, fortfarande inte. Det du beskriver, alltså hur du arbetar när du har kameran i läge M, är ditt arbetssätt, inte kamerans mätmetod. Du får exakt samma resultat om du använder någon automatisk metod, exempelvis Tv, och utnyttjar exponeringslåset i det läge där du mäter exponeringen när du använder M. M fungerar ju på sätt och vis som ett väldigt effektivt exponeringslås.

Alltså är ditt arbetssätt i det beskrivna fallet att du låser exponeringen innan du fokuserar. Det gör du på olika sätt i M och Tv, men så länge du låser exponeringen innan du fokuserar, blir resultatet detsamma.

Blev kanske konstigt det här - hoppas du förstår vad jag menar. Jag försöker bara poängtera att det är inte valet av M i sig som påverkar mätningen. Däremot kan det sätt du jobbar i läge M göra det - fast det behöver inte göra det.

M-läget utan auto iso så är mäter kameran fortfarande ljuset och beräknar exponeringen utefter exponeringsmätmetoden.
Dvs den mäter och ger rådgivning ifall den tycker den blir under/underexponerad men styr inget.

Skulle TS testat ordentligt skulle han ha använt ISO100, med exakt samma F-värde och slutartid på samma motiv, med samma brännvidd och objektiv på stativ. Detta åstadkoms endast i M-läget och låst ISO.
Enligt DxO Mark så är ISOtalen på 30D och 7D likvärdiga för annars kan de skilja sig åt. De teoretiska ISO-värdena och praktiska ISO-värdena är ju inte samma. Detsamma gäller för bländaren. Det är därför viktigt att använda samma objektiv vid tester.

/Stefan

Hela problemet ligger förmodligen i att TS inte vet hur stort DR dagens kameror klarar av. I alla fall enligt de bilder han visat upp. Kanske är det ett annat problem men då får han nog lägga upp mer relevanta exempel innan han kan år hjälp......

Nej, fortfarande inte. Det du beskriver, alltså hur du arbetar när du har kameran i läge M, är ditt arbetssätt, inte kamerans mätmetod. Du får exakt samma resultat om du använder någon automatisk metod, exempelvis Tv, och utnyttjar exponeringslåset i det läge där du mäter exponeringen när du använder M. M fungerar ju på sätt och vis som ett väldigt effektivt exponeringslås.

Alltså är ditt arbetssätt i det beskrivna fallet att du låser exponeringen innan du fokuserar. Det gör du på olika sätt i M och Tv, men så länge du låser exponeringen innan du fokuserar, blir resultatet detsamma.

Blev kanske konstigt det här - hoppas du förstår vad jag menar. Jag försöker bara poängtera att det är inte valet av M i sig som påverkar mätningen. Däremot kan det sätt du jobbar i läge M göra det - fast det behöver inte göra det.

Tack Anders, det blev tydligt.
Petter ...

Jag är precis lika förvånad som du. Hur svårt är det med ett tack, förlåt eller vad det nu kan vara.

Det är ju vansinnigt kul att avväpna någon som är förbannad på en med ett smajl och ett förlåt :)

Jag har lärt mig massor genom att läsa här. Och på en massa andra ställen. Och genom att försöka tillämpa det jag har lärt mig.

Sen har jag kunnat lära andra det jag har lärt mig. Vilket väl är hela finessen med forum i den här stilen. Dessutom vill jag veta hur mina prylar fungerar, så att jag är säker på att när bilderna blir skit är det inte för att jag inte fattar hur utrustningen fungerar, jag är bara inte tillräckligt säker på att använda den.

Jag har lärt mig massor genom att läsa här. Och på en massa andra ställen. Och genom att försöka tillämpa det jag har lärt mig.

Sen har jag kunnat lära andra det jag har lärt mig. Vilket väl är hela finessen med forum i den här stilen. Dessutom vill jag veta hur mina prylar fungerar, så att jag är säker på att när bilderna blir skit är det inte för att jag inte fattar hur utrustningen fungerar, jag är bara inte tillräckligt säker på att använda den.
Mmm, men hur roligt är det med en TS som får personlig hjälp av Stefan Ohlson (plus ett par till) och arrogant bara snäser av dessa? Hur roligt är det att ta sig tid nästa gång någon inte har riktigt hundra koll på sina prylar?

Mmm, men hur roligt är det med en TS som får personlig hjälp av Stefan Ohlson (plus ett par till) och arrogant bara snäser av dessa? Hur roligt är det att ta sig tid nästa gång någon inte har riktigt hundra koll på sina prylar?

Fått den hjälp jag behövde (personligen/privat ;) ) av dom få som orkade läsa in sig i tråden.

Så vi kan se detta som ett avslutat kapitel. Tack för hjälpen Lennart, Anders m.fl.

Fått den hjälp jag behövde (personligen/privat ;) ) av dom få som orkade läsa in sig i tråden.

Så vi kan se detta som ett avslutat kapitel. Tack för hjälpen Lennart, Anders m.fl.

Men hur gick det då? Var det fel på kameran eller var det du som inte hanterade den på ett optimalt sätt? Kan vara intressant att veta om man nu skulle köpa en 7D

Nu har jag gjort om testet, mycket märkligt resultat måste jag säga.
Den beter sig kanonfint nu! Jag har ingen bra
förklaring på varför den inte mäter fel nu.

I bildspelet som följer är bild 2-4 från då den betedde sig konstigt.
Bild 1 är taget med en 5D.
Självklart fick 7D liknande resultat som 5:an om vi gav den liknande "tid"
men testet gick ju ut på att den skulle klara det själv.

16/9 gjorde jag om testet och då var det inga problem: bild 5-28.
Bilderna är blandade med 30D.
Det enda jag gjort är att ha batterierna ute ur kameran en vecka...

Ett stort tack till Lennart för att du tagit dig tid och delat med dig av din kunskap och goda råd.
Jag kommer dock inte följa ditt sista råd, *inte just nu iaf... Skönt med en fungerande kamera ;) *

"jag skulle råda dig till att först göra om
det hela. Inte fullt lika ambitiöst, men låt kamerorna vara utan batteri 1-2
dagar och se om det hela upprepar sig i omvänd ordning, d v s går tillbaks
till det icke så bra fungerande läget. Blir resultaten bra ändå är det
sannolikt bara en tillfällighet, men skulle problemet uppstå igen längre
fram och det räckte med att låta batteriet vara ur kameran en tid för att
den skulle bli helt okej igen så är det något verkligt konstigt."

Länk:
http://www.tolf.se/diverse/requestbilder/test-bildspel-info2/index.html

Då var det dags att sparka igång den här gamla tråden.
Jag har i ärlighetens namn aldrig varit helt nöjd med den här kameran, jag hittade vad jag sökte när jag skaffade en 5DII.
7an har blivit liggande som reservkamera och jag har länge funderat på att sälja den ( ja felet vi diskuterade här kom tillbaka trots "batteri-lösningen").

Tills NU...
Efter firmware-uppdateringen är dom problem jag hade som bortblåsta OCH det här märkliga "brus-soft fenomenet" som man kan läsa om i mängder av trådar och tester är veck!
Allt utom en sak: Man måste fortfarande kompensera för starka färger (pröva att fota en orange flytväst eller en dummy så förstår du vad jag menar)

Skit samma jag är dönöjd med det jag sett hitills. Har inte hunnit pröva manuell kontroll av ljudnivån med min Rode mick. Men innan kändes mick-köpet rätt bortkastat.
(mitt klipp från tuben: http://youtu.be/niKfplqqMOg )

Stort tack Canon! :)

"Brus-soft-fenomenet borta...?

Då var det dags att sparka igång den här gamla tråden.
Jag har i ärlighetens namn aldrig varit helt nöjd med den här kameran, jag hittade vad jag sökte när jag skaffade en 5DII.
7an har blivit liggande som reservkamera och jag har länge funderat på att sälja den ( ja felet vi diskuterade här kom tillbaka trots "batteri-lösningen").

Tills NU...
Efter firmware-uppdateringen är dom problem jag hade som bortblåsta OCH det här märkliga "brus-soft fenomenet" som man kan läsa om i mängder av trådar och tester är veck!
Allt utom en sak: Man måste fortfarande kompensera för starka färger (pröva att fota en orange flytväst eller en dummy så förstår du vad jag menar)

Skit samma jag är dönöjd med det jag sett hitills. Har inte hunnit pröva manuell kontroll av ljudnivån med min Rode mick. Men innan kändes mick-köpet rätt bortkastat.
(mitt klipp från tuben: http://youtu.be/niKfplqqMOg )

Stort tack Canon! :)

Menar du att bildkvaliteten är bättre efter uppdateringen? Nu har jag redan gjort mig av med min 7D eftersom jag inte var nöjd men ändå... Det står inget om det i listan med förbättringar i firmware 2.

Om det är placebo eller ej kan man alltid undra, men det är rätt många som anser sig ha sett bättre bilder efter uppdateringen. Inte är det ju helt otroligt om de infört någon senare uppfinning när det gäller bildbehandling, även om de inte skriver om det. Att skriva det i listan är ju detsamma som att säga att det inte var så bra det kunde bli tidigare, om man nu vill resonera så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar