Annons

Canon 70D eller Canon 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha fått sålt mina kära prylar tidigare i år pga. behov utav pengar så tänkte jag nu köpa mig en kamera igen som är väldigt efterlängtat.

Tidigare hade jag en Canon 60D med 17-40 f/4L & 70-200 f/4L.

Sitter och kollar på att köpa antingen 70D eller en 6D och undrar lite då hur stor skillnaden är förutom APS-C & FF sensor då.

Kameran kommer användas till landskap & naturfoto samt på resor framförallt.

Kvällsfoto kommer framförallt ske med stativ. Ska jag fota på kvällen utomlands så ska väl kameran klara någorlunda ISO, tänk er då foton kring restauranger, marknader ex. som ändå är lite upplysta.

Kommer framförallt satsa på L-optik. Känns som att en 70D lär räcka för ändamålet? Har aldrig fotat med en fullformat så vet inte hur stor skillnaden egentligen är.

Skiljer ju ändå 6000 kronor mellan kamerahusen på Cyberphoto.


Mvh!
 
Har själv 70D som är en bra APS,,,,men för landskap och naturfoto skulle jag lätt välja 6D, du får också markant bättre ISO-egenskaper och större flexibilitet med 6D.

/Ulf
 
Visst är 6000 mycket pengar men om du ändå tänker satsa på L-optik så är det ganska små pengar i helheten sett över lite längre tid.

Med tanke på vad du skal fotografera tycker jag 6D är ett bättre val. Personligen upplever jag en verklig skillnad i bildkvalité.

Dessutom ger ju den större sensor möjlighet till riktig kort skärpedjup vilken kan vara trevligt ibland.
 
Jag gick själv från 60D med EF-S17-55 till 6D med EF 24-105 i somras. Jag är inte på något sätt expert men där jag tycker 6D:n briljerar mest är vid svagt ljus. Egenskaperna på höga ISO är verkligen mycket bättre.

En annan grej, som kanske var lite oväntad är att jag har en billig Tamron zoom, 70-300 VC USD som jag numera uppfattar som tillräckligt bra. Det verkar som det större sensorformatet gjorde att skärpan fick sig ett lyft.

Har ett par fasta 50mm också, som plötsligt framstår som en väldigt vettig brännvidd.

Det jag kan sakna hos 60D:n är självklart den vridbara skärmen men också lite mindre väntat kanske att fokuspunkterna är bättre distribuerade över sökaren på 60D.

På 6D sitter hela gänget mer eller mindre i mitten och det är inte klockrent när man komponerar portträtt. Jag gillar inte att sätta fokus och sedan komponera om, ett förfarande som paradoxalt nog inte funkar tillsammans med det korta skärpedjup man numera enkelt kan och vill åstadkomma.
 
Jag gick själv från 60D med EF-S17-55 till 6D med EF 24-105 i somras. Jag är inte på något sätt expert men där jag tycker 6D:n briljerar mest är vid svagt ljus. Egenskaperna på höga ISO är verkligen mycket bättre.

En annan grej, som kanske var lite oväntad är att jag har en billig Tamron zoom, 70-300 VC USD som jag numera uppfattar som tillräckligt bra. Det verkar som det större sensorformatet gjorde att skärpan fick sig ett lyft.

Har ett par fasta 50mm också, som plötsligt framstår som en väldigt vettig brännvidd.

Det jag kan sakna hos 60D:n är självklart den vridbara skärmen men också lite mindre väntat kanske att fokuspunkterna är bättre distribuerade över sökaren på 60D.

På 6D sitter hela gänget mer eller mindre i mitten och det är inte klockrent när man komponerar portträtt. Jag gillar inte att sätta fokus och sedan komponera om, ett förfarande som paradoxalt nog inte funkar tillsammans med det korta skärpedjup man numera enkelt kan och vill åstadkomma.

Tackar för svar! Gott att höra. Var väl just 6D tillsammans med 24-105L jag spanade lite på!

Det är väl just den vinklingsbara skärmen man kommer sakna men man vänjer sig nog :)

Mvh!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.