Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan1

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mej ett canon 70 - 200 / 4 L alltså utan is. Detta objektiv finns ju även med is för dubbla priset, är det värt detta eller man klarar sej bra utan is ?

Håkan
 
Som alltid så beror det på vad du har tänkt du ska ha det till.
IS som finns går att stänga av, IS som inte finns går inte att sätta på.

För övrigt finns det nog nåt hundratal diskussioner om detta redan här. Bara att leta upp och läsa.
 
Canon 70-200 L 4,0 USM

Funderar på att skaffa mej ett canon 70 - 200 / 4 L alltså utan is. Detta objektiv finns ju även med is för dubbla priset, är det värt detta eller man klarar sej bra u
Håkan

Hej, köp objektivet om du vill få ett topp objektiv till rimligt pris. Jag har ett själv.
Det finns en ytterligare skillnad mellan IS versionen och det är vädertätningen som är bättre på IS versionen. Vid bajonettfästet mot kamerahuset finns på IS versionen en silikonring som ger bättre vädertätning.
 
Snabbare tycker jag inte min m IS var jämfört med den utan IS jag har idag. Vädertätad nja vad jag har hört så är det bara mellan huset & optiken som den är tätad m o-ring. Likaså skärpan tycker jag är minst lika bra som den m IS. Jag fotar mkt motorsport så jag hade den avstängd stort sett hela tiden.
 
Snabbare tycker jag inte min m IS var jämfört med den utan IS jag har idag. Vädertätad nja vad jag har hört så är det bara mellan huset & optiken som den är tätad m o-ring. Likaså skärpan tycker jag är minst lika bra som den m IS. Jag fotar mkt motorsport så jag hade den avstängd stort sett hela tiden.
Snabbare saknar jag källa på. Hoppas någon kan gräva fram en.

Den med IS marknadsförs som vädertätad iaf vilket utan IS inte gör.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=512508
Angående skärpa:
http://www.the-digital-picture.com/...p=104&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=0
 
Snabbare saknar jag källa på. Hoppas någon kan gräva fram en.

Den med IS marknadsförs som vädertätad iaf vilket utan IS inte gör.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=512508
Angående skärpa:
http://www.the-digital-picture.com/...p=104&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=0

Ang skärpan står det något om de verkligen stängde av IS om inte så såklart den är skarpare annars vore det konstigt men frågan är när den är avslagen?
 
Ang skärpan, står det något om de verkligen stängde av IS? Om inte så såklart den är skarpare, annars vore det konstigt. Men frågan är när den är avslagen?
Varför? Nackdelen med IS märker du enbart på stativ vid långa slutartider då den försöker motverka rörelse som inte finns.
 
Bildstabiliseringen på objektivet ska du ju alltid stänga av när du monterar kameran på stativ, annars riskerar du att få suddiga bilder istället för skarpa bilder. Många glömmer bort detta och fotar med IS på och undrar sen vad som orsakade skakoskärpan. :)

/ Magnus
 
Funderar på att skaffa mej ett canon 70 - 200 / 4 L alltså utan is. Detta objektiv finns ju även med is för dubbla priset, är det värt detta eller man klarar sej bra utan is ?

Håkan

Mattssons foto i Lund har ett antal beg 300/4 med och utan is
Några riktigt snygga och välvårdade 046 148500
 
Bildstabiliseringen på objektivet ska du ju alltid stänga av när du monterar kameran på stativ, annars riskerar du att få suddiga bilder istället för skarpa bilder. Många glömmer bort detta och fotar med IS på och undrar sen vad som orsakade skakoskärpan. :)

/ Magnus
beror på vilket objektiv du använder, flera känner av att det står på stativ och is motverar microskakningar och slag från spegeln
 
Kanske det, men oftast kan objektivet tolka de små skakningarna fel och konstant försöka kompensera för dem genom att gunga hela optiken i objektivet och därmed ge dig suddiga bilder. Dessutom drar detta en massa ström.
Men det är ju valfritt hur man vill göra med IS, rekommenderat är iaf att stänga av det vid användande av stativ.

/ Magnus
 
tamrons 70-200

har någon testat tamrons alternativ 70-200 det ligger ju på bländare 2,8 och betydligt billigare än canons 2,8 men inte tyst fokus motor.
 
Kanske det, men oftast kan objektivet tolka de små skakningarna fel och konstant försöka kompensera för dem genom att gunga hela optiken i objektivet och därmed ge dig suddiga bilder. Dessutom drar detta en massa ström.
Men det är ju valfritt hur man vill göra med IS, rekommenderat är iaf att stänga av det vid användande av stativ.

/ Magnus

återigen: det beror på vilka objektiv du menar, 300/2,8is, 400/2,8 is 500/4 600/4is etc har alla funktionen att Canon rekommenderar att is står på även om objektivet står på stativ för att minska slag från spegel och microskakningar

Jag har idag testat 300/2,8is, 400/2,8is 600/4is och för samliga dessa gäller

Even with the 600 L IS mounted on a tripod, IS helps stop vibrations as the IS version on this lens is tripod-sensing. The Canon EF 600mm f/4.0 L IS USM Lens knows that a tripod is being used when vibrations go below a certain level. Keep IS turned on when mounting the Canon EF 600mm f/4.0 L IS USM Lens on a tripod to take advantage of this secondary IS mode - reducing mirror slap, shutter and tripod vibrations.
 
Senast ändrad:
Funderar på att skaffa mej ett canon 70 - 200 / 4 L alltså utan is. Detta objektiv finns ju även med is för dubbla priset, är det värt detta eller man klarar sej bra utan is ?

Håkan

Det finns som sagt spaltkilometer skrivet om det här på nätet. Jag köpte IS-varianten, och jag har inte ångrat mig en sekund.

Du klarar dig säkert utan IS, men om du har pengarna, vill slippa stativ så mycket som möjligt och inte enbart fotar objekt i rörelse, skaffa IS-varianten. De enda nackdelarna med IS är priset och att det inte hjälper mot studsande barn... :)

Ett tips är att köpa från Holland. Då blir det bara drygt 3000 kr dyrare med IS jämfört med icke-IS köpt i Sverige, och du får precis samma garanti. Mitt levererades på 2 dagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.