Går själv i tankar om en mellanzoom och just 70-200 ser för mig ganska bra ut. Fotograferar som amatör natur, porträtt, gatufotografering, landskap, man kan säga allt förutom sportfoto.
Priset gör att för mig är det att välja mellan 2,8 eller 4 med IS. Efter att har läst massor med tester, olika forumsinlägg osv har jag blivit allt mer övertygad för 70-200 f4 IS.
Det är ca 600 kr skillnad i pris mellan 4 IS och 2,8 men 2,8 levereras med stativfäste som för fyran (4) kostar 1500 kr extra. Alltså 2,8 är egentligen 1100 kr billigare än 4 IS. Vad är är det som gör skillnad förutom IS?
Att har läst noggrant alla data har jag kommit fram till att: I 70-200 familjen är det bara IS objektiven som är allväderstättade. Varken 40-200 4 eller 70-200 2,8 är vädertättade.
Tycker ni inte att det är viktigt? Om man nu inte fotar endast bandy, volleyboll eller basket i sportshallar?
Det är märkligt att ingen tar upp det här i denna diskussion en ganska viktig sak enligt mig - om man fotograferar utomhus - vedertättning.
Vad säger ni om det? Är det också överskattad som (enligt vissa inlägg här) med IS?
Mvh Martin