Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Pratade just med Cyberphoto, de har inte fått andra omgången ännu men de får troligen den slutet av denna här veckan och så innebär det att en del av oss får troligen kameran början av nästa vecka. Jag hade hoppats att få den till helgen men det är typiskt när man väntar på något så dröjer det ;-) Men det är kanske lika bra ändå då RAW stöd har ej kommit till 6D ännu...
 
Pratade just med Cyberphoto, de har inte fått andra omgången ännu men de får troligen den slutet av denna här veckan och så innebär det att en del av oss får troligen kameran början av nästa vecka. Jag hade hoppats att få den till helgen men det är typiskt när man väntar på något så dröjer det ;-) Men det är kanske lika bra ändå då RAW stöd har ej kommit till 6D ännu...

Ni menar ärligt inte att DPP inte stödjer 6D? Låter inte troligt.

/Stefan
 
Jag tog lite bilder på mässan med eget minneskort. Fungerar inte i mitt LR men i irfanview utan att ha uppdaterat något...
 
Vi fick 6D till vår arbetsplats idag, men har tyvärr inte hunnit testa så mycket ännu.

Någon som vet vad iphone-appen som kan styra kameran heter ?
 

Bilagor

  • 6D_1.jpg
    6D_1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,072
  • 6D_2.jpg
    6D_2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,066
Ni menar ärligt inte att DPP inte stödjer 6D? Låter inte troligt.

/Stefan

Adobe Lightroom 4 eller Adobe Camera RAW har ej stöd för 6d än. Läste på nätet också om att det inte finns något riktigt RAW konverter där man kan jämföra kameror med.

Canon egen program bör stödja 6d raw men jag har inte sett tester med lätta upp skuggor och sånt ännu. Finns det någonstans?

Hoppas att bandning är borta eller mycket bättre i 6d..
 
Så här blir det om jag öppnar en cr2 från 6D i senaste Irfan med inställningen i plugins på att INTE ladda inbyggd preview (och jo, den inbgyggda jpg:n är just 5472x3648, till skillnad från denna som mäter 5568x3708):

http://i.imgur.com/xUBvy.jpg

Japp, när jag gjorde detsamma fick jag också en urusel bild. Så Infranview kan öppna 6D raw men det ser fördjävligt ut, man kan se vad som avbildas men det duger inte ens till att gallra bilder... man lär sig något nytt nästan varje dag :D
 

Jag vet inte.

För min del så tolkar jag begreppet att en kamera "underexponerar" som så att om man använder någon av de hel- eller halvautomatiska och får en för mörk bild.

Det som visas i det här exemplet är väl att kamerans känslighet är olika, ISO 100 på canon är inte samma som ISO 100 på Nikon.

Jag fattar dock inte varför han valt en så extrem exempelbild, en nattbild med 30 sekunders exponering. Eftersom bilden är JPG ur kameran så kan ju inställningar för alla smarta fixar som kameran har spela in.

Det vore väl bättre att fota ett helt "vanligt" motiv och se om skillnaden består även där.
 
Tycker iofs att Canonen är den som har exponerat bäst där, o vad spelar det för roll om den underexponerar lite? Är ju bara att vrida på exponeringskompensationen en gång så är det fixat.
 
Tycker iofs att Canonen är den som har exponerat bäst där, o vad spelar det för roll om den underexponerar lite? Är ju bara att vrida på exponeringskompensationen en gång så är det fixat.

Nu var det där ju en extrem bild så just det testet bryr jag mig inte om men om det är likadant på mer normala bilder så är det allvarligt. Det som får en att bli lite orolig är att det har jämförts inte bara med en Nikon utan med en 5DMKII.
 
Har testat att "leka" lite med fjärrstyrningsfunktionerna mellan iPhone och 6D idag - fungerar faktiskt över förväntan.

Visst är det några inställningar innan det fungerar och en viss fördröjning vid exponering innan bilden tas och innan man får tillbaka live-bilden, men annars fungerar det mycket bra.

Raw-filer fungerar mycket riktigt inte med Adobes programvaror ännu - varken Photoshops raw-läsare eller dng-konverteraren, har dock inte testat med Canons medföljande programvaror ännu.
 
Fast iofs, nu kollade jag lite nogrannare o såg att båda kamerorna var inställda på exakt samma inställningar, vilket borde ge hyfsat samma bild. Eller är det kanske så att Canons iso 100 egentligen är iso 25? Vore ju på ett sätt najs, men på dom flesta andra sätt ganska onajs. :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.