Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast iofs, nu kollade jag lite nogrannare o såg att båda kamerorna var inställda på exakt samma inställningar, vilket borde ge hyfsat samma bild. Eller är det kanske så att Canons iso 100 egentligen är iso 25? Vore ju på ett sätt najs, men på dom flesta andra sätt ganska onajs. :p

:)

Jag är ganska säker på att det är något i hans testmetod som är knas. Det vore ju orimligt om känsligheten ligger 2 hela steg fel genom hela skalan.
 
Jag är nästan på det klara med att skaffa en 6D. Det saknas bara en bit information för mig. Fungerar auto-ISO som på 5D3? Alltså att man kan sätta tid och bländare så ändrar sig ISO. Inte som det gamla "alltid ISO400 på M vid auto-ISO".
 
Jag är nästan på det klara med att skaffa en 6D. Det saknas bara en bit information för mig. Fungerar auto-ISO som på 5D3? Alltså att man kan sätta tid och bländare så ändrar sig ISO. Inte som det gamla "alltid ISO400 på M vid auto-ISO".

Jag använder inte denna funktion själv, men testade både på 5D markIII och på 6D och Ja - det fungerar på samma sätt.

Alltså att om man satte auto-ISO och M så ändrades ISO beroende på ljusförhållande eller om man ändrade exponering.
 
Jag använder inte denna funktion själv, men testade både på 5D markIII och på 6D och Ja - det fungerar på samma sätt.

Alltså att om man satte auto-ISO och M så ändrades ISO beroende på ljusförhållande eller om man ändrade exponering.

UNDERBART! ÄNTLIGEN! :) Tack för efterlängtad info.
 
Känns inte som något direkt tryck efter 6D...
Första leveransen kom väl igår, och idag är kön på tex Japan Photo redan borta och dom har kameran i lager.
Måste vara rekord med endast en dag för att beta av kön på en FF kamera...

Vad tror ni det beror på?
- Dom flesta som vill ha FF har redan köpt?
- Den ligger fortfarande för högt för att nå ner till dom som inte hoppat på FF-tåget än?
- 5DII har senaste månaderna legat så lågt i pris att många köpt den istället?
- Potentiella uppgraderare från 5DII har inte fått sina sålda än pga mättad marknad/för högt beg. pris, och vill sälja innan köp av 6D
- För lite nytt mellan 5DII och 6D för att motivera 4000:- skillnad?
- För många med 1.6x kameror som har investerat i EF-S objektiv och inte längre vill byta till FF?
- Generellt sett börjar digitala systemkamerasegmentet mättas?
- Lite oroliga tider som gör att folk håller mer i pengarna?
(hmm, kanske kombination av allt ovanstående)

Det ser ju ändå ut som 6D har:
- Canons bästa sensor hitintills
- Enda/första med inbyggd WiFi och GPS
- Minsta och lättaste FF systemkamera någonsin (tillsammans med Nikon D600)
- Canons lägsta introduktionspris av en FF kamera någonsin
- Försäljningsstart precis innan jul borde väl vara bra


Jag trodde nog det skulle vara lite sug efter 6D iallafall. Borde bli ordentlig prissänkning av dom 5DII som finns kvar i lager hos butiker.
 
Känns inte som något direkt tryck efter 6D...
Första leveransen kom väl igår, och idag är kön på tex Japan Photo redan borta och dom har kameran i lager.
Måste vara rekord med endast en dag för att beta av kön på en FF kamera...

Vad tror ni det beror på?
- Dom flesta som vill ha FF har redan köpt?
- Den ligger fortfarande för högt för att nå ner till dom som inte hoppat på FF-tåget än?
- 5DII har senaste månaderna legat så lågt i pris att många köpt den istället?
- Potentiella uppgraderare från 5DII har inte fått sina sålda än pga mättad marknad/för högt beg. pris, och vill sälja innan köp av 6D
- För lite nytt mellan 5DII och 6D för att motivera 4000:- skillnad?
- För många med 1.6x kameror som har investerat i EF-S objektiv och inte längre vill byta till FF?
- Generellt sett börjar digitala systemkamerasegmentet mättas?
- Lite oroliga tider som gör att folk håller mer i pengarna?
(hmm, kanske kombination av allt ovanstående)

Det ser ju ändå ut som 6D har:
- Canons bästa sensor hitintills
- Enda/första med inbyggd WiFi och GPS
- Minsta och lättaste FF systemkamera någonsin (tillsammans med Nikon D600)
- Canons lägsta introduktionspris av en FF kamera någonsin
- Försäljningsstart precis innan jul borde väl vara bra


Jag trodde nog det skulle vara lite sug efter 6D iallafall. Borde bli ordentlig prissänkning av dom 5DII som finns kvar i lager hos butiker.

alla bor inte i Stockholm :) Jag väntar på 6d från CyberPhoto.
 
Jag bråkar med mig själv men min målsättning är att inte köpa nytt hus oftare än vart 3:e år och då har jag 13 tuffa månader framför mig ;)
 
Känns inte som något direkt tryck efter 6D...
Första leveransen kom väl igår, och idag är kön på tex Japan Photo redan borta och dom har kameran i lager.

Enligt Scandinavien så hade de 30 beställda i förrgår och väntade in 17 hus i går.
Kanske att Japan Photo inte hade lika lång kö i förhållande till leveransen?
Lågkonjunktur, vi är väl försiktigare efter 2008-09.

Hoppas få min 6D i nästa vecka.

mvh
 
Känns inte som något direkt tryck efter 6D...
Första leveransen kom väl igår, och idag är kön på tex Japan Photo redan borta och dom har kameran i lager.
Måste vara rekord med endast en dag för att beta av kön på en FF kamera...

Vad tror ni det beror på?

Jag tror du fick med ganska många av de möjliga förklaringarna i din uppräkning. Jag hade nog själv varit väldigt intresserad av en 6D om det inte vore för att jag redan köpt en 5Dmk3. Den kameran var egentligen alldeles för dyr för mig. Hade jag haft både den och 6D att välja med kanske jag hade valt 6:an - möjligen.

Jag tror man måste ha klart för sig att vi som hänger på fotosidan knappast är representativa för den stora massan av konsumenter. Vi vill ha fullformat och är beredda att betala för det. För den genomsnittlige kunden så framstår nog alla dessa FF-kameror som ofattbart dyra. Jag tror att det nu finns för många FF modeller att välja mellan i förhållande till efterfrågan - vid aktuellt prisläge.
 
Jag använder inte denna funktion själv, men testade både på 5D markIII och på 6D och Ja - det fungerar på samma sätt.

Alltså att om man satte auto-ISO och M så ändrades ISO beroende på ljusförhållande eller om man ändrade exponering.

Fungerar exponeringskompensation i M-läget och auto-ISO?
 
Äntligen har Cyberphoto skickat 6d till mig, hoppas bara att posten sköter sitt så att jag får kameran innan helgen! Då blir det mycket JPG bilder :) Kommer att testa långexponering och jämför med 5DII.
 
Fungerar exponeringskompensation i M-läget och auto-ISO?

Har testat detta på 5D, 5DII, 5DIII och 6D nu.

På 5D finns inte auto-ISO överhuvudtaget, på 5DII finns auto-ISO men i manuellt läge ställer den sig alltid på ISO 400.

På 5DIII och 6D finns auto-ISO och i M-läget ändrar sig ISO efter rådande ljusförhållanden - men exponeringskompensation (om man nu vill ha typ +1 eller -2) verkar inte fungera.

På 6D kan man inte ändra exponeringskompensation överhuvudtaget i M-läge.

Hos 5DIII kan man ändra exponeringskompensationen - men ingen ändring inträffar vid exponeringen.

Det är iallafall vad jag kom fram till vid lite snabba tester.
 
Har testat detta på 5D, 5DII, 5DIII och 6D nu.

På 5D finns inte auto-ISO överhuvudtaget, på 5DII finns auto-ISO men i manuellt läge ställer den sig alltid på ISO 400.

På 5DIII och 6D finns auto-ISO och i M-läget ändrar sig ISO efter rådande ljusförhållanden - men exponeringskompensation (om man nu vill ha typ +1 eller -2) verkar inte fungera.

På 6D kan man inte ändra exponeringskompensation överhuvudtaget i M-läge.

Hos 5DIII kan man ändra exponeringskompensationen - men ingen ändring inträffar vid exponeringen.

Det är iallafall vad jag kom fram till vid lite snabba tester.


Super! Inte alltid ISO 400 i M-läge med autoISO! Äntligen!

Själv kör jag aldrig exponeringskompensationen i M-läge utan snarare i AV eller TV läge.
 
Själv kör jag aldrig exponeringskompensationen i M-läge

Ja, egentligen säger det ju mot sig själv med exponeringskompensation i M-läge, men med auto-ISO så finns det ju faktiskt ett syfte.

Nu har jag dock inte letat i alla menyer och custom-inställningar för att se om det finns en lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.