Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D - old news eller köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Och när jag kom tillbaka från semestern (för två veckor sen) låg en kartong på min stol...en 5D med 24-105 och jag är såå nöjd!
Tack alla för inläggen i tråden, ni hjälpte mig mycket fram till beslutet. :)

Jag tycker förbättrad ljusmätare, dvs arbeta ungefär som Nikons flerfältsmätning, bättre och distinktare autofocus, något snabbare 5 bilder/sek, slippa gå in i menyer för att exv formatera, knappen för att slå av och på kameran framme vid avtrycket som hos Nikon skulle förbättra kameran avsevärt.Ändra så att vredet/hjulet fram ställer bländaren och vredet bak tiden, nu är det tvärtom vilket inte är så logiskt.
Även dammbortagning önskas, nu är jag inte säker på hur mycket denna finess avhjälper att få damm på bilderna eftersom jag inte har testat en kamera som har det en längre tid.

Mikael

Tycker det är saksamma om kamera är "gammal". Det är den kameran jag känner skulle passa mig bäst, håller på att spara ihop till en just nu. Hoppas på en bättrebegagnad med bra pris så småningom.

Mikael,

Låter som du helst vill ha en Nikon-kamera! Men lyckligtvis har Canon siktat högre med sin EOS-serie. Själv tycker jag alla vred och knappar sitter på helt rätt plats. Och vad det gäller "Femmans" brist på automatisk sensorrengöring så är det ingen stor sak förutsatt att man då och då borstar rent och i möjligaste mån undviker mindre bländaröppning än F:8.

Fast detta är naturligtvis min helt personliga åsikt!

Shogun

Shogun skrev:
Mikael,

Låter som du helst vill ha en Nikon-kamera! Men lyckligtvis har Canon siktat högre med sin EOS-serie. Själv tycker jag alla vred och knappar sitter på helt rätt plats. Och vad det gäller "Femmans" brist på automatisk sensorrengöring så är det ingen stor sak förutsatt att man då och då borstar rent och i möjligaste mån undviker mindre bländaröppning än F:8.

Fast detta är naturligtvis min helt personliga åsikt!

Shogun

Hoppsan! Alltid lär man sig ngt nytt! Eller är det en skröna? Mindre än f8? Jag körde min 5D ofta på full öppning med ljusstarka objektiv. Märkte aldrig att det medförde mer sensorrengöring. Det viktigaste för att undvika skit på sensorn är väl att iakttaga viss försiktighet när man skiftar optik. Tycker det verkar som de flesta blåser in mer partiklar på sensorn i sin in iver att hålla den ren. Men går det att verifiera detta med "mindre än bländare 8"?

I övrigt kan jag helhjärtat instämma i att det finns ergonomiska missar på 5D jämfört med Nikons lösningar. Men jag tror Risedal överser med dem om man ser till bildresultatet man får med en 5D (speciellt detaljer vid högre iso)

Lennart

Photocon skrev:
Hoppsan! Alltid lär man sig ngt nytt! Eller är det en skröna? Mindre än f8? Jag körde min 5D ofta på full öppning med ljusstarka objektiv. Märkte aldrig att det medförde mer sensorrengöring. Det viktigaste för att undvika skit på sensorn är väl att iakttaga viss försiktighet när man skiftar optik. Tycker det verkar som de flesta blåser in mer partiklar på sensorn i sin in iver att hålla den ren. Men går det att verifiera detta med "mindre än bländare 8"?

Med liten bländaröppning syns ju dammet mycket tydligare p.g.a det ökade skärpedjupet - det har alltså ingen mekanisk orsak :)

AFE skrev:
Med liten bländaröppning syns ju dammet mycket tydligare p.g.a det ökade skärpedjupet - det har alltså ingen mekanisk orsak :)

Okej, då håller jag med dig fullständigt. Det blev en liten missuppfattning av det hela. Trodde du menade att dammet skulle yra omkring mer p g a bländaröppningens storlek.

Mvh/LA

Nicc skrev:
Någon som vet när 5D'n kom ut på marknaden?

Den lanserades våren 2005 men gick inte att uppbringa i Sverige förrän i november samma år, bortsett från några ex som kom i oktober. Det var ff en viss brist på dem strak innan årsskiftet 2005/2006. Då hade konstigt nog Cyberphoto fått vertikalgreppen till den, men inte mer än ett par kameror.

Lennart

Är det förresten någon som vet om det är svårt att byta ut fokuseringsskivan i en 5D? Är det något man själv fixar att byta ut (med stor försiktighet så klart)? Känner att jag behöver en med rutnät, känns hopplöst att få till raka linjer, alltid lutar dom åt något håll...

Och nu börjar man bli sugen på ny optik, ett vidvinkel till att börja med.

Vad tycker ni om: EF 16-35/2.8L USM II ? Är det att rekommendera till en 5D för bra vidvinkelbilder?

Jag fotar ju mycket översiktsbilder på rum i lägenheter och ofta är det små rum där man vill få med så mycket som möjligt på en översikt (fotar från varje hörn av ett rum).

Och har någon provat:
TS-E 24/3,5L (Tilt/shift-objektiv)?

Anne,

Sen jag fick min 5D har jag aldrig använt mig av min 16-35:a! Den passade perfekt till min tidigare EOS1D MarkII, som har en mindre sensor. Men med Femmans fullformatsensor blir vidvinkelns förvrängning alltför stor för min smak. Istället tycker jag min nya 24-105 räcker mer än väl till, även i trånga utrymmen!

Lycka till med ditt val!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar