Annons

Canon 5D MKII vs Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Fasken

Medlem
Då var det dags att uppgradera kamera väskan, har idag en 40D och fotar en jobb. Men frågan är om man ska ta klivet till fullformat eller inte?

Jag fotar även lite premiärer osv och använder mig då av ett tamron 17-50 2,8 och det passar inte till 5Dn.
Kom gärna med tips och råd.


Marcus
 
Då var det dags att uppgradera kamera väskan, har idag en 40D och fotar en jobb. Men frågan är om man ska ta klivet till fullformat eller inte?

Jag fotar även lite premiärer osv och använder mig då av ett tamron 17-50 2,8 och det passar inte till 5Dn.
Kom gärna med tips och råd.


Marcus

Jag går i samma tankar, ska bli intressant att följa tråden. Hoppas det inte gör nåt!
 
Det beror på vad du fotograferar.

Fullformataren ger mindre brus, vilket du endast kommer att lägga märke till om du förstorar riktigt mycket eller om du plåtar mycket i dåligt ljus. Den ger ett mindre skärpedjup än en cropsensorkamera, varför den är populär för t.ex. porträttfoto där man vill ha skärpa på bakgrunden. Det är lättare och billigare att skaffa vidvinkeloptik till den. Den har större dynamiskt omfång än cropsensorkameran, men jag betvivlar ärligt talat att du kommer att märka det vid normal fotografering.

Cropsensorkameran är bra mycket snabbare, vilket kan vara bra vid t.ex. sportfoto. Den är billigare, vilket kan vara till fördel för oss som inte vunnit på tipset. Den har större skärpedjup och det innebär att om du plåtar macro eller landskap, så är den att föredra. Teleoptik blir billigare eftersom ett kortare tele får ökad brännvidd med cropfaktorn.

Tjaa... det var väl mitt lilla strå till halmstacken. Hoppas du inte blev ännu mer förvirrad/tveksam av det.

Mvh
Thorsten
 
Det beror på vad du fotograferar.

Fullformataren ger mindre brus, vilket du endast kommer att lägga märke till om du förstorar riktigt mycket eller om du plåtar mycket i dåligt ljus. Den ger ett mindre skärpedjup än en cropsensorkamera, varför den är populär för t.ex. porträttfoto där man vill ha skärpa på bakgrunden. Det är lättare och billigare att skaffa vidvinkeloptik till den. Den har större dynamiskt omfång än cropsensorkameran, men jag betvivlar ärligt talat att du kommer att märka det vid normal fotografering.

Cropsensorkameran är bra mycket snabbare, vilket kan vara bra vid t.ex. sportfoto. Den är billigare, vilket kan vara till fördel för oss som inte vunnit på tipset. Den har större skärpedjup och det innebär att om du plåtar macro eller landskap, så är den att föredra. Teleoptik blir billigare eftersom ett kortare tele får ökad brännvidd med cropfaktorn.

Tjaa... det var väl mitt lilla strå till halmstacken. Hoppas du inte blev ännu mer förvirrad/tveksam av det.

Mvh
Thorsten


Jag fotar mycket konsert och modellfoto men även vimmel och eftersom jag har ett tamron 17-50 2,8 idag till min 40D så lutar det mera åt en 7D eftersom den passar. Det är väll igentligen därför det lutar lite mera åt 7D, pengarna till att köpa ny vidvinkel.

Sen så fotar jag ju bröllop och då ibland utan blixt och då tycker jag att bilderna blir lite för brusiga med 40D även att jag har mitt canon 70 - 200 2,8 IS
 
Jag fotar mycket konsert och modellfoto men även vimmel och eftersom jag har ett tamron 17-50 2,8 idag till min 40D så lutar det mera åt en 7D eftersom den passar. Det är väll igentligen därför det lutar lite mera åt 7D, pengarna till att köpa ny vidvinkel.

Sen så fotar jag ju bröllop och då ibland utan blixt och då tycker jag att bilderna blir lite för brusiga med 40D även att jag har mitt canon 70 - 200 2,8 IS

Men om du vill ha minimalt brus så är det väl FF som gäller eller?
 
Bara för att en kamera är fullframe så innebär inte det att den automatiskt genererar mindre brus, i många fall så presterar 7D bättre brusmässigt än vad många betydligt dyrare fullframe SLR's gör nu.

/ Magnus
 
Jag har precis gått från 30D till 7D och jag skulle aldrig byta till 5D för allt smör i småland. Fast visst är jag partisk eftersom jag aldrig har ägt en 5D. ;)

Skillnaden i brus på höga ISO från 30D är gigantisk!
 
Bara för att en kamera är fullframe så innebär inte det att den automatiskt genererar mindre brus, i många fall så presterar 7D bättre brusmässigt än vad många betydligt dyrare fullframe SLR's gör nu.

/ Magnus

Det är påstående jag tvekar inför. Har du något exempel på det?

Tillägg: Av samma generation vill säga. Inte meningsfullt att jämföra med t.ex 5D som har 3-4 år på nacken.
 
Jag har precis gått från 30D till 7D och jag skulle aldrig byta till 5D för allt smör i småland. Fast visst är jag partisk eftersom jag aldrig har ägt en 5D. ;)

Skillnaden i brus på höga ISO från 30D är gigantisk!

o jag gick från 40D till 5D MkII vilket jag inte heller ångrar.
En helt fantastisk kamera. Framför allt ISO-prestanda.
Vissa tycker att den är långsam, men det är iaf inget jag lider av, men det är ju iaf inte lika rapp som 7D.

För min del passar en FF bättre för min typ av fotografering. Exempelvis tycker jag att 70-200 passar bättre på en FF istf en crop då jag tycker att den blir lite lång i nedre änden (ca 112-320)

Allt för att skapa lite mer dynamik i tråden! :)
/L
 
Håller med Dig. De tester som några gjort här på Fotosidan visade väl att 5D MkII brusar mindre än 7D om jag inte minns helt fel.
/L

Kul att så många har åsikter. Men jag klickade faktikst hem en 7D nu precis så vi får se om jag har kvar den eller inte men tror den passar mig perfekt. Gillar att man kan styra sina blixtar och så :)
 
Bara för att en kamera är fullframe så innebär inte det att den automatiskt genererar mindre brus, i många fall så presterar 7D bättre brusmässigt än vad många betydligt dyrare fullframe SLR's gör nu.

/ Magnus
nämn en 24x36 kamera som har högre brus än 7d
 
Senast ändrad:
Bara för att en kamera är fullframe så innebär inte det att den automatiskt genererar mindre brus, i många fall så presterar 7D bättre brusmässigt än vad många betydligt dyrare fullframe SLR's gör nu.

/ Magnus

Du får kolla dina källor på det för där har du fel!

Betänk att kameror med fullstorlek sensor är i topp-of-the-line hos tillverkarna och bara det är en orsak till att de, på alla punkter, är bättre!
 
nej -nu har du fel, det finns ett antal mindre sensorer som är bättre per ytenhet än många 24x36 sensorer är,
och just nu är det 7d sensor hos canon som har de bästa egenskaperna men den är 2,56 ggr mindre än en 24x36mm stor sensor.

7D sensorteknologi skulle idag piska allt annat om sensorn bara var 24x36mm stor
 
Senast ändrad:
Då jag både har 5D och 7D:
Min 7D saknar det som 5D, 40D och 400D hade, nämligen den grymt fula bandningen på höga ISO. Visst, jag kan inte använda 7D och ISO 12800 i färg, men i svartvitt blir det trevliga "korn" och inga ränder.

Valde 7D p.g.a. vädertätningen, bildhastigheten och autofokusen. Att sedan inställningarna är så mycket bättre än på 40D var bara en bonus, men det kanske 5D II har med. Om det kommer en fullformatare med samma hastighet som 7D och lika vädertätad kommer jag däremot gå på den p.g.a. dynamiken som kommer med den större sensorn.
 
det finns ett antal nackdelar med en liten sensor exv så ses fotonbrus tydligare, bilderna känns mer digitala och stressade om man ser bilderna i 100% på skärm, inte ovanligt om man vill visa exv en starkt cropad fågelbild
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.