RasmusBender
Medlem
Vilken enligt er är bäst att välja, Jag kommer fota allt från natur till model till sport foto vilket är bäst? Kortfattat en Allround kamera!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant; jag såg nyligen fina sportbilder från 50-talet tagna med mellanformat. Vad menar du med att det inte räcker? Vem har satt upp regler för hur snabb AF man "måste" ha för sport? Och vilken sport talar vi om?...men räcker inte till för sport pga slö AF och få punkter som dessutom sitter i centrerat i sökaren, dvs du kan inte välja en AF punkt tillräckligt långt ut om du tex skall ha följande AF på högkant.
Intressant; jag såg nyligen fina sportbilder från 50-talet tagna med mellanformat. Vad menar du med att det inte räcker? Vem har satt upp regler för hur snabb AF man "måste" ha för sport? Och vilken sport talar vi om?
Det börjar bli ganska löjligt det här. Börja filma istället så slipper ni fundera på när ni ska trycka på knappen.
Du har 100% rätt. Dagens generation fotografer verkar inte alls bemästra konsten att plåta med tajming och ställa in skärpan. Istället filmar man hela förloppet och plockar ut de bilder man ska ha.Intressant; jag såg nyligen fina sportbilder från 50-talet tagna med mellanformat. Vad menar du med att det inte räcker? Vem har satt upp regler för hur snabb AF man "måste" ha för sport? Och vilken sport talar vi om?
Det börjar bli ganska löjligt det här. Börja filma istället så slipper ni fundera på när ni ska trycka på knappen.
Det enda som är "löjligt" är alla bittra veteraner som huttrar om att det var bättre förr och att dagens fotografer är allt för lata, bla bla bla...
Klart fan att det går att ta sjyssta sportbilder med en 5D. Jag har gjort det själv massvis med gånger, även på skapligt hastiga motiv som fotbollsspelare och motorcyklar. Men inte ens ni anti-materialare kan hävda att 3fps och 10fps är samma sak om man ska plåta höghastighetsmotiv.
Vi fattar; Ni hatar teknikutvecklingen. Ok! Skit i det då, sitt hemma med ficklampa och overheadpapper och försök klämma ihop något eget om det passar er bättre - och låt oss nymodighetstöntar jämföra siffror istället.
Folk hade det riktigt bra före det fanns bilar också - betyder det att ni hoppar på åsnan till semesterorter, bara för att det gick då och det fortfarande går?
Håller med, det är glasklart. 5D MkII, även vanliga 5D, är briljanta maskiner. Det är inte ens svårt att ta riktigt vassa sportbilder med dessa hus - trots slutarlagg, långsamma processorer och fullformat som kräver längre zoom.Men det är klart fel att säga att det inte räcker att ha någon långsammare kamera.
Ingen bra kombination i sportfotosyfte. IS är värdelöst vid sportfotografering då motiven aldrig står stilla, och 5D2 är inte gjord för sportfotografering. Med andra ord skulle du kunna lägga de... Vad blir det, 70,000 kronorna på bra mycket vettigare utrustning för enbart sportfotografering.Vad skulle man kunna förvänta sig av tex. kombon 5D2 och 300/2,8 IS - nåt "sportigt" borde det väl kunna bli nu när 5an fått Digic 4, eller?
/
Ingen bra kombination i sportfotosyfte. IS är värdelöst vid sportfotografering då motiven aldrig står stilla, och 5D2 är inte gjord för sportfotografering. Med andra ord skulle du kunna lägga de... Vad blir det, 70,000 kronorna på bra mycket vettigare utrustning för enbart sportfotografering.
Sen finns det väl iofs ingen bra 300mm F2,8 utan IS, när jag tänker efter? Så den är väl svår att komma ifrån om man just vill ha 300mm F2,8. Eller, gör det det?
Intressant; jag såg nyligen fina sportbilder från 50-talet tagna med mellanformat. Vad menar du med att det inte räcker? Vem har satt upp regler för hur snabb AF man "måste" ha för sport? Och vilken sport talar vi om?