Annons

Canon 5d mII, raw vs sraw1 och sraw2

Produkter
(logga in för att koppla)

danwaltin

Medlem
Hej,

jag är en nybliven ägare till en fantastisk Canon 5d MarkII :)

Det går ju att ställa in olika raw-format, Raw, sRaw1 och sRaw2. Vad finns det för fördelar med sRaw1 och sRaw2, förutom att bildfilerna blir mindre pga av lägre upplösning?

Mvh
Dan
 
Eftersom upplösningen ändå inte kan bli maximal vid höga ISO tycker jag inte det är lönt att köra mer än sRaw1 vid ISO 1600 och högre.

Vi sport och reportagefotografering är det bra att minska risken för att slå i bufferttaket.

sRAW2 kan jag inte se så stor nytta med. Men det passar säkert någon.
 
Prova om det påverkar bufferten något.

Själv får jag kring 20 bilder i följd med ett 4GB Sandisk Ectreme Ducati innan kameran börjar sacka oavsett raw eller sraw1. Med sraw 2 ökar däremot mängden till drygt 30 och det tror jag beror på storleksskillnaden på filen som skickas till minneskortet. På minneskortet får man naturligtvis plats med fler filer med sraw.

En avgörande skillnad mellan raw och sraw1-2 är att min kamera fortsätter vid raw med drygt 1 bps men vid sraw 1 och 2 stannar den efter fylld buffert.

Sen tror jag att jag föredrar att göra nerskalningen själv, på mitt eget sätt, oavsett iso. Känns som det blir lite bättre då.
 
Några fördelar med sRAW har jag svårt att se, formatet är allt annat än rått och liknar mest en förlustfritt komprimerad JPEG. Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

sRAW i 50D (samt 5D Mk2 och förmodligen kommande modeller) är allt annat än råformat, det är bildfiler där rådatat har transformerats från RGB till Y Cb Cr (Luminans, färg blå och färg röd) och sedan reducerats i upplösning. I transformeringen sker Bayer avmosaikifieringen där enskilda pixlars färgdata räknas fram baserat på kringliggande pixlars värden, dvs. huvudsteget i råkonverteringen är redan gjort i sRAW-filerna. Ironiskt nog är RGB -> Y Cb Cr ett mellansteg i JPEG-komprimeringen, däremot är resultatet förlustfritt komprimerat så vi slipper JPEG-algoritmens mer skadliga steg.
 
Ok, det låter som om det inte finns någon direkt poäng med sRaw.

De tar fortfarande mindre plats på minneskortet och hårddisken. När jag gör pressfotojobb kör jag hellre SRAW1 än jpeg. Fullstora råfiler från 5D Mark II blir dyrt att lagra. Dessutom tar det längre tid att tanka in i datorn.

Vid dessa jobb är man knappast ute efter maximal kvalitet. Ett smidigt arbetsflöde är viktigare.
 
Några fördelar med sRAW har jag svårt att se, formatet är allt annat än rått och liknar mest en förlustfritt komprimerad JPEG. Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

sRAW i 50D (samt 5D Mk2 och förmodligen kommande modeller) är allt annat än råformat, det är bildfiler där rådatat har transformerats från RGB till Y Cb Cr (Luminans, färg blå och färg röd) och sedan reducerats i upplösning. I transformeringen sker Bayer avmosaikifieringen där enskilda pixlars färgdata räknas fram baserat på kringliggande pixlars värden, dvs. huvudsteget i råkonverteringen är redan gjort i sRAW-filerna. Ironiskt nog är RGB -> Y Cb Cr ett mellansteg i JPEG-komprimeringen, däremot är resultatet förlustfritt komprimerat så vi slipper JPEG-algoritmens mer skadliga steg.

Inget jag märker av i praktiken på min 7D hur jag än jämför. Däremot tycker jag det är guld värt att man kan sänka upplösningen för längre seriebildstagning och bättre plats på disken.
 
Kollade lite med min kollega Anders Wånell. Han skrev:

"Färginterpoleringen är bara en av flera avgörande steg i hur rådatat blir till en bild. Vitbalansskalningen, där man direkt slänger bort information (t ex ca 1 steg från röda kanalen i dagsljus) tycker jag känns klart mer drastisk. Sedan har man också kvar hur färgen ska vridas till och hur kontrastkurvan ska se ut. Och skärpning."

Allså, sRAW är inte lika rått som RAW, men långt mycket bättre än JPG för den som behöver kompromissa när det gäller lagringsutrymme och tid för inläsning i datorn.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto