Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark II - "Överkurs" för en amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tillräckligt mycket våld och verktyg kan man förstås byta mattskiva på vilken kamera som helst (kanske t.o.m. på en mätsökarkamera. :)

Det handlade väl om tillverkarsupportat byte av mattskiva i frågan som ställdes?

Jag måste ha missat frågan, jag såg ett påstående om att man inte kan byta mattskiva i 7D. Men å andra sidan, om frågan var som du säger så var det ju den jag svarade på. Det går att byta mattskiva på 7D, men det är inte stött av Canon utan av andra part.
Om man läser KatzEyes instruktion ser man också att det inte är särskilt mycket våld som behövs. Man tar av objetivet, lägger kameran på rygg och pillrar undan de små fjädrar som håller fast mattskivan - ungefär.

Petter ...

Eftersom Canon inte har tänkt sig att man ska byta ut mattskivan på EOS 7D så ska man nog tänka efter både en och två gånger innan man gör det. Hur bra fungerar infodisplayen i sökaren med annan mattskiva än standard, t.ex.? Det är ju en rätt speciellt LCD-grunka som sitter bakom mattskivan.

Kan inte låta bli att kommentera efter ha läst alla inlägg.

Det finns gott om fotonördar det är tydligt,tror inte att de flesta amatörfotografer behöver så avancerad kamera som ni påstår.

Är man proffs och skall sälja sina bilder blir det en helt annan sak men dom flesta proffsbilder blir ju redigerade i någon form av redigeringsprogram.

Det är bättre att köpa bättre objektiv för det är ju där man kan se skillnad.

Senast ändrad:
Som jag redan skrivit några gånger nu, EOS 60D torde vara det perfekta alternativet i detta läge. Det är ett fantastikt fint kamerahus med massor av möjligheter. Övriga ekonomiska resurser lägges vettigast på optik som sagt.

Det finns gott om fotonördar det är tydligt,tror inte att de flesta amatörfotografer behöver det så avancerad kamera som ni påstår.

De flesta amatörfotografer "behöver" förmodligen inte ens en hälften så avancerad kamera som de har (råd med), men många tycker det är roligare att hålla på med en hobby ifall man har bra/fina/dyra/blanka redskap.

Själv tycker jag fortfarande att det låter som att en beg 5D vore en alldeles utomordentlig och prisvärd kamera med tanke på vad som skrevs redan i det första inlägget i tråden.

Utan tvekan är det så, och det är väl ingen som sagt något annat i just denna tråd.

Än bättre att satsa pengarna på att komma ut och plåta och förbättra sitt bildseende! Har sett många fantastiska bilder tagna med enkla kameror och enkla objektiv. Tyvärr är det inte alltid så att vi är så rationella som vi borde vara, en uppgradering kan vara det som triggar oss att faktiskt plåta mer, testa nya vinklingar mm. Det ena utesluter inte heller det andra.

Efter ännu mer funderingar så känns det nu som att en xxD eller en begagnad 5D (mark I alltså) borde bli bra! Återstår bara att känna på dom också så får jag avgöra sen. Möjligt att jag väntar till i höst som någon föreslog, ifall det nu släpps nya kameror (men jag vill ju ha nu!!; ) Jobbiga väntan...).

Så känns det nu iaf...men imorgon är ju en annan dag; )

Klokt resonerat! Klart du ska köpa kameran nu när sommaren kommer med alla motiv!

Om du köper en beg 40D, 50D eller 5D nu, och upptäcker att du vill ha något annat i höst, kan du alltid sälja den, kanske för samma pris till och med. De har redan gått ner så mycket i pris så de minskar nog inte så mycket mer på ett halvår.

Klokt resonerat! Klart du ska köpa kameran nu när sommaren kommer med alla motiv!

Om du köper en beg 40D, 50D eller 5D nu, och upptäcker att du vill ha något annat i höst, kan du alltid sälja den, kanske för samma pris till och med. De har redan gått ner så mycket i pris så de minskar nog inte så mycket mer på ett halvår.

Ja, givetvis hade jag ju velat ha en ny kamera i sommar! : )

Frågan är väl nu då, om jag väljer en xxD, vilken utav dom? 40,50 eller 60?? Kanske får ta och starta en ny tråd om det ämnet iofs; ) Om jag inte hittar någon gammal tråd.

40D eller 50D är hugget som stucket, eftersom de är utgångna får man dom löjligt billigt i dag. Mycket bra kameror båda två! 60D är väl svårare att hitta begagnad för ett bra pris eftersom det är en aktuell modell. Men vill du filma är det naturligtvis det bästa valet. Lite enklare utrustad än 40,50D (förutom att den har film och vikbar skärm, vilket kan vara bra många gånger).

Personligen skulle jag välja såväl 40D som 50D framför 60D, om jag inte ansåg mig ha råd med en 7D eller 5DMkII. (Och det har jag inte ansett hittills, och har därför en 40D. Eller snarare: Jag tycker inte att 7D är mycket bättre än 40D så det är värt merkostnaden.)

Frågan är väl nu då, om jag väljer en xxD, vilken utav dom? 40,50 eller 60?? Kanske får ta och starta en ny tråd om det ämnet iofs; ) Om jag inte hittar någon gammal tråd.

60D är ny och dyr (och uppenbarligen bra), 50D är inte någon större uppgradering från 40D vad jag har kunnat läsa mig till (många blev nog lite besvikna på den när den kom).

Vill du ha en ny kamera som är riktigt bra men ändå inte jättedyr, 60D. Vill du ha en billig kamera som också är bra, 40D. 60D (eller 5D2) är en förlustinvestering sett till andrahandsvärde (precis som alla nya kameramodeller oavsett märke), 40D (eller 5D) sjunker mycket mindre i värde och kostar inte heller så mycket till att börja med.

Jag skulle nog tycka att det låter vettigast för dig att gå på något av de billigare alternativen och komplettera objektivparken på vidvinkel/normalsidan.

Personligen skulle jag välja såväl 40D som 50D framför 60D, om jag inte ansåg mig ha råd med en 7D eller 5DMkII. (Och det har jag inte ansett hittills, och har därför en 40D. Eller snarare: Jag tycker inte att 7D är mycket bättre än 40D så det är värt merkostnaden.)

Jag har bytt från EOS 40D till EOS 60D och ångrar det inte alls. Det är egentligen bara seriebildstagningen som är bättre på EOS 40D. Allt annat är bättre på EOS 60D för min del.

Efter ännu mer funderingar så känns det nu som att en xxD eller en begagnad 5D (mark I alltså) borde bli bra!

Från att själv gått från en 10D till en 5D och nu en 5D MkII skulle jag absolut satsat på en 5D. Det är en riktigt bra kamera som man kan få till bra priser. Att jag bytte till en 5D MkII var endast för att jag fick ett oförskämt bra pris på den och ett okey för min gamla. Jag ser inte annars några direkta fördelar med den nya, förutom en bättre bättre skärm. Sökaren är i princip den samma, brusnivåer på höga ISO något bättre men inte mycket bättre, något snabbare men det spelar mindre roll för min del. Bildfilerna brutalt mycket större vilket äter minne, vilket är negativt. Filmfunktionen kan man leva utan, kanske blir den användbar i nästa version, vem vet förutom Canon. Auto ISO funktionen är ganska kass, i mitt tycket. Visst är det bra att kunna beskära bilderna hårdare, större frihet, men tänker man bara efter innan så fixar man det ändå.

Som jag skrev tidigare så är sökaren på en 5D en stor skillnad från en med APS-C sensor, enklare att komponera en bild helt enkelt.

Då måste jag också ställa en fråga... Har också tänkt byta upp mig från 40d till 7d eller 5dmark2 pga av att jag bla vill ha bättre brusegenskaper och bildkvalitet. Det som får mig att tveka på 5dmark2 är de stora bildfilerna då jag tycker att det tar så mycket minne i datorn osv. Min fråga är att om jag fotar med bildstorlek ex medium eller small i kameran. Är det då någon mening med ff? Jag är verkligen helt urbota dum när det gäller sådant som upplösning och pixlar. orkar inte riktigt sätta mig in i det? Samtidgt så talar alla om den så fina kvaliteten och känslan i bilderna hos ff. Förlorar jag den om jag fotar med den mindre filstorleken? Snälla någon förklara!
Fråga 2 : 7d tar fler bilder per sekund än 5dmark2, men som en fotograf jag träffade av en slump sa, att när kameran väl fotar sin bild så smäller ju just den bilden av lika fort oavsett kamera, eftersom att slutartiden bestämmer hur bilden blir. Det krävs helt enkelt lite mer tajming när man fotar rörliga motiv med en mark2. Bör jag inte då välja mark2 iallafall pga brusegenskaper och kvalitet? Fotar mycket djur..katter bla.

Efter ännu mer funderingar så känns det nu som att en xxD eller en begagnad 5D (mark I alltså) borde bli bra! Återstår bara att känna på dom också så får jag avgöra sen. Möjligt att jag väntar till i höst som någon föreslog, ifall det nu släpps nya kameror (men jag vill ju ha nu!!; ) Jobbiga väntan...).

Så känns det nu iaf...men imorgon är ju en annan dag; )

"Ett, två, tre, fyra, nya kameror äro dyra, den som inte vänta kan, shoppar ofta någonstans till priser utan sans. Den som is i magen har, han får mycket pengar kvar till annat han vill ha!" :=))

Det som får mig att tveka på 5dmark2 är de stora bildfilerna då jag tycker att det tar så mycket minne i datorn osv. Min fråga är att om jag fotar med bildstorlek ex medium eller small i kameran. Är det då någon mening med ff? Jag är verkligen helt urbota dum när det gäller sådant som upplösning och pixlar. orkar inte riktigt sätta mig in i det? Samtidgt så talar alla om den så fina kvaliteten och känslan i bilderna hos ff. Förlorar jag den om jag fotar med den mindre filstorleken? Snälla någon förklara!
Nej, fördelarna i brusegenskaper med mera förlorar du inte.

MEEEN...
Däremot förstår jag inte att så många är så rädda för bildstorleken. En 2TB extern hårddisk kostar idag runt 600 pix med frakt och rymmer närmare 50,000 RAW-filer från en 5DmkII om inte min ölstungna matte slår helt snett. Har man fler keepers än så känns det som man borde satsa på en tryggare lagringslösning ändå.
Tycker man det är för stort och fult kostar en 2,5tummare som rymmer hälften så mycket runt 700.
Kan inte riktigt sätta mig in i hur de funderar som köper kamerautrustning för tiotusentals kronor och sen ändå riskerar att kompromissa med bildkvaliteteten på grund av att lagring kostar något öre per foto.

(en nätverksbaserad enhet i samma storlek, skyddad genom spegling får man nu för under 2k - då är man krashskyddad och kan gömma undan enheten på vinden. skulle lätt varit mitt alternativ om jag inte redan haft en liknande)

Fråga 2 : 7d tar fler bilder per sekund än 5dmark2, men som en fotograf jag träffade av en slump sa, att när kameran väl fotar sin bild så smäller ju just den bilden av lika fort oavsett kamera, eftersom att slutartiden bestämmer hur bilden blir. Det krävs helt enkelt lite mer tajming när man fotar rörliga motiv med en mark2. Bör jag inte då välja mark2 iallafall pga brusegenskaper och kvalitet? Fotar mycket djur..katter bla.
Du har ju större chans att lyckas pricka en bild med "spray & pray"-metoden (typ håll inne avtryckaren och håll alla tummar du har över) ju högre seriebildshastighet din kamera har. Denna metod rynkas kraftigt på näsan åt av "fina" fotografer, men när du har med ett inkonsekvent obbjekt som en katt att göra kan det också vara guld värt. Dock tror jag just du har betydligt större nytta av 5Dns fina egenskaper i övrigt än av en något högre bildfrekvens.

Pechblände: Word!

Ska man ta sig nånvart efter en 450D så tycker jag en 5D kan vara en naturlig väg:) Eller så behåller man 450-an och skaffar bättre optik - tills man lifkörbannat vill ha en FF... typ... :)

pechblande skrev: Kan inte riktigt sätta mig in i hur de funderar som köper kamerautrustning för tiotusentals kronor och sen ändå riskerar att kompromissa med bildkvaliteteten på grund av att lagring kostar något öre per foto.

Det är inte bara lagringen jag tänker på utan också att det tar tid att redigera bilden när den är så stor. Mina bilder är också oftast till för användnig på webben, varför ska jag då fota på large när den sedan tas ner i datorn till en bråkdel?

Törs ingen rekommendera Canon EOS 600D, 18 megapix ? Ett nytt hus eller två är ju inte så dyrt. Plasten verkar minst lika hållbar som knapparna på de dyrare kamerorna. Bilderna tagna med ett bra objektiv är av hög klass. Regnar det använder man väska. Lätt och behändig att ha med. Med litet vana kan reglagen hanteras blixtsnabbt och man blir vän med kameran. Kommer det någon ny revolutionerande sensor, är det heller inte så svårt att skänka bort kameran till någon fotointresserad släkting och själv köpa en nyare. Med nuvarande utvecklingstakt är ett systemkamerahus ändå något av slit och släng.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar