Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 5D mark II - "Överkurs" för en amatör?
- Trådstartare annelie_v
- Start datum
Danne B
Aktiv medlem
Jag tycker menyer och reglage är betydligt enklare på exempelvis 60D.
Nu har jag inte använt 60D... men jag har 3st 40D och jag tycker inte det är någon större skillnad på menysystemen. Visst det är lite mer i 1D men uppbyggnaden är ju i stort sett samma.
Danne B
Aktiv medlem
Du ser, den är tyngre, den är klumpigare det är mer att hålla reda på i menyerna. Så vad invänder du mot?
Den är fortfarande enkel att ta bilder med, om man orkar lyfta den.
Men för att spä på din lista lite till.. ;-) så är den dyrare att laga också om den går sönder.
Dock fortfarande enkel att ta bilder med..
Danne B
Aktiv medlem
Visst, men det var inte det som var frågan. Frågan var om det var en passande modell för en vanlig användare. Jag tycker du bevisat att det inte är det.
Att dra alla vanliga användare över en kam vill jag inte... då jag vet att det är flera som använder proffskameror av olika slag. Då tycker jag det är bättre att den enskilde amatören/vanliga användaren ska få skapa sig en egen uppfattning och välja själv.
Inte att någon säger att det där går inte! Eller den ska du ha!
Själv skulle jag råda TS att gå till t.ex. "Media Markt" om det finns i närheten och känna och klämma på olika modeller innan något eventuellt köp.
sagan
Avslutat medlemskap
Samma här, det var precis därför jag invände mot beskrivningen: "En amatör med en proffskamera är att föredra i 100 % av fallen".Att dra alla vanliga användare över en kam vill jag inte...
Sen har Annelie faktiskt inte frågat efter någon proffskamera..
Självklart, men nu bad Annelie om råd och mitt råd är att EOS 60D troligast är det bästa valet pris/prestanda/behov i detta läge.Då tycker jag det är bättre att den enskilde amatören/vanliga användaren ska få skapa sig en egen uppfattning och välja själv.
Inte att någon säger att det där går inte! Eller den ska du ha!
Senast ändrad:
Candersson
Aktiv medlem
...Tar mest porträttbilder, bilder på min dotter och lite på blommor och så. Hade gärna velat extraknäcka och kanske fota ett och annat dop till bekanta (till att börja med), och som jag förstår det är 5D ypperlig till detta då man kan dra upp ISOt rejält?
Eller ska jag nöja mig med att uppgradera till en 60D? 7D? Och sen se? Vet att ingen kan säga vad jag ska göra, men kom gärna med åsikter: )
Baserat på det du skrev så hade jag valt en 5DII.
Vad gäller handhavande/menyr så kommer du med all sannolikhet att lära dig det snabbt.
Men återigen, som det skrivits tidigare, knalla ner till någon fotobutik och känn på prylarna, bilda dig en egen uppfattning.
Alla här har sina egna preferenser och det är inte så lätt att rekommendera till någon annan.
Danne B
Aktiv medlem
Sen har Annelie faktiskt inte frågat efter någon proffskamera..
Hon har frågat om råd efter kamera... amatör, semiproffs eller proffs faller under samma kategori, vad jag vet. ;-)
Självklart, men nu bad Annelie om råd och mitt råd är att EOS 60D troligast är det bästa valet pris/prestanda/behov i detta läge.
Och mitt råd är att inte låsa sig fast, utan att hon börjar fundera på vad som passar henne.
Det jag rekommenderar är dock att ta ett steg upp.. till t.ex. 5D.. ett steg som hon troligtvis inte kommer att ångra, om hon har de ambitioner som hon skrev i sitt första inlägg.
Det är en kamera som hon varit inne på själv också, dessutom..
Men det är hon som ska välja efter sina kriterier och därför kan det vara bra att hon får lite olika infallsvinklar, om man säger så.
Det som styr ett kameraköp är väl oftast plånboken, ambitionsnivån och intresset. Men det kan ju också vara att man är prylnisse, tekniknörd eller bara kvalitétsmedveten.
Så om plånboken är tight så rekommenderar jag en billigare 60D eller också en begagnad 5D.. men det kan även vara trevligt med lite bättre objektiv, så det är en avvägning.
Är den vid, så defenetivt läge att stega upp till 5D, 7D...
sagan
Avslutat medlemskap
Annelie nämner specifikt tre modeller, ingen av dem är proffskameror.Hon har frågat om råd efter kamera... amatör, semiproffs eller proffs faller under samma kategori, vad jag vet. ;-)
Men det är ju egentligen inget råd alls, för det är ju just där problemet ligger, Annelie kan inte bestämma sig. Så att råda Annelie att inte bestämma sig och fortsätta fundera är verkligen inte mycket till "råd", för i det läget är ju hon redan!Och mitt råd är att inte låsa sig fast, utan att hon börjar fundera på vad som passar henne.
Snacka om att slå in öppna dörrar..
Så ditt råd är alltså att köpa 60D, 5D eller 7D? Precis där vi började.. vilket genialiskt inlägg.Så om plånboken är tight så rekommenderar jag en billigare 60D eller också en begagnad 5D.. men det kan även vara trevligt med lite bättre objektiv, så det är en avvägning.
Är den vid, så defenetivt läge att stega upp till 5D, 7D...
Senast ändrad:
Danne B
Aktiv medlem
Annelie nämner specifikt tre modeller, ingen av dem är proffskameror.
Nu får du väl ta och ge dig... Att jag drog upp proffskameran 1D hade att göra med att du sågade den jäms med fotknölarna, som en kamera för amatörer.
Jag vet många amatörer som använder dessa och visar att den kan vara ett alternativ, dock kanske inte för alla pga. vikten och priset.
Men de går att få ganska billigt begagnade och om man vill ha ett robust, vädertätat, snabbt och stabilt hus, så kan dessa vara ett alternativ, som är billigare än en ny 5D t.ex..
Fördelen är just hållbarheten.. Hur många exponeringar klarar en 60D vs 1D? Eller 5D?
sagan
Avslutat medlemskap
Vad har det med saken att göra? Annelie frågade fortfarande inte efter någon proffskamera. Håll isär frågorna är du snäll.Nu får du väl ta och ge dig... Att jag drog upp proffskameran 1D hade att göra med att du sågade den jäms med fotknölarna, som en kamera för amatörer.
Jag sågande den för övrigt inte alls längs fotknölarna, jag bara protesterande mot att det skulle vara bra för 100% av amatörerna med en proffskamera. Stor skillnad.
Jag känner också en hel del som har proffskameror, många brukar tröttna efter ett tag dock p.g.a. vikt och storlek.Jag vet många amatörer som använder dessa och visar att den kan vara ett alternativ, dock kanske inte för alla pga. vikten och priset.
Jag vet inte, men jag har tagit x-antal x10 000 bilder med EOS 20D under 7 år nu och den håller fortfarande, så jag kan inte påstå att det är något jag tänker på eller ser som en viktig fråga.Men de går att få ganska billigt begagnade och om man vill ha ett robust, vädertätat, snabbt och stabilt hus, så kan dessa vara ett alternativ, som är billigare än en ny 5D t.ex..
Fördelen är just hållbarheten.. Hur många exponeringar klarar en 60D vs 1D? Eller 5D?
Om du dessutom rekommenderar begagnat framför nytt och samtigt påpekar hållbarhet som en viktig fråga så blir jag väldigt undrande till hur du tänker!
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Amatörkameror heter inte amatörkameror för att de är bra för amatörer utan för att det bara är amatörer som står ut med dem. En amatör med en proffskamera är att föredra i 100 % av fallen
Särskilt som ordet "amatör" i ursprunget betyder "den som älskar att (fotografera) så mycket att han är beredd att göra det utan ekonomisk vinning) Amatören är alltså den som mest av alla kommer attt uppskatta en bra kamera. Medan det stackars proffset bara har foto för sitt uppehälle och därför måste räkna i kronor om det lönar sig med en bättre kamera eller inte
Petter ...
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Du säger mot dig själv, först säger du att det är lika enkelt som en kompaktkamera, sen skriver du att det är klumpigt och tungt.
Jag har använt EOS 1Ds och EOS 1D och det är definitivt inget att rekommendera för den vanliga användaren, det finns betydligt mer passande modeller.
"klumpig och tung" är en fördel om man vill ta bra bilder. Mindre risk för rörelseoskärpa från såväl darrhänt fotograf som från spegelrörelser.
Petter ...
mapem
Aktiv medlem
7D är en fantastisk kamera på många sätt men med tanke på din inriktning tror jag du skulle bli mer nöjd med en 5D (Mk I eller Mk II). Storlek och handhavande är likvärdiga. En 5DII är absolut inte överkurs för en passionerad amatör. (På analogtiden, för "hundra" år sen, kunde amatörer ha proffskameror som Hasselblad och Leica.)
Om du tror att du skulle nöja dig med APS-sensor och inte är intresserad av att filma så är 7D:s föregångare 40D och 50D mycket bra kameror också. Jag har själv en 40D med hyfsade gluggar som jag är mycket nöjd med, men visst suktar jag efter en 5D med L-optik!
Om du tror att du skulle nöja dig med APS-sensor och inte är intresserad av att filma så är 7D:s föregångare 40D och 50D mycket bra kameror också. Jag har själv en 40D med hyfsade gluggar som jag är mycket nöjd med, men visst suktar jag efter en 5D med L-optik!
Danne B
Aktiv medlem
Jag vet inte, men jag har tagit x-antal x10 000 bilder med EOS 20D under 7 år nu och den håller fortfarande, så jag kan inte påstå att det är något jag tänker på eller ser som en viktig fråga.
Om du dessutom rekommenderar begagnat framför nytt och samtigt påpekar hållbarhet som en viktig fråga så blir jag väldigt undrande till hur du tänker!
Om vi säger så här.. (hittade lite exponerings data)
En XXXD håller för ca: 30000-50000 exponeringar
En 40D håller för ca: 100000 exponeringar
En 30D håller för ca: 100000 exponeringar
En 20D håller för ca: 50000 exponeringar
En 1D MKII håller för ca: 200000 exponeringar
En 1D MKIII håller för ca: 300000 exponeringar
Det jag vill säga är att om du skulle köpa en 1D MKII som gått 70000 exponeringar för låt säga 7000kr så har du fortfarande ca: 130000 exponeringar kvar, mot en 40D/50D/60D som har ca: 100000 som ny.
Dead_Silent
Aktiv medlem
Jag lägger min röst på 5DII. Den uppfyller dina önskemål, och framför allt kommer du se en klart bättre bildkvalitet.
Tidigare bytte jag från XXXD-serien till XXD-serien, visst blev det trevligt med rejälare kamera med fler finesser osv, men jag blev besviken på att det knappt var någon skillnad på bildkvaliten. Det uppsvinget får du när du går upp i sensorstorlek - dvs 5D.
Ta med ditt objektiv och minneskort till en fotobutik och provplåta olika kameror så kan du även jämföra bilderna när du kommer hem.
Tidigare bytte jag från XXXD-serien till XXD-serien, visst blev det trevligt med rejälare kamera med fler finesser osv, men jag blev besviken på att det knappt var någon skillnad på bildkvaliten. Det uppsvinget får du när du går upp i sensorstorlek - dvs 5D.
Ta med ditt objektiv och minneskort till en fotobutik och provplåta olika kameror så kan du även jämföra bilderna när du kommer hem.
jonasandersson
Aktiv medlem
Jag vill göra ett rejält uppsving från min 450D. Vill ha en rejälare och tåligare kamera, som "klarar" mer. Tar mest porträttbilder, bilder på min dotter och lite på blommor och så. Hade gärna velat extraknäcka och kanske fota ett och annat dop till bekanta (till att börja med), och som jag förstår det är 5D ypperlig till detta då man kan dra upp ISOt rejält?
Jag skulle rekommendera dig att först känna på hur de olika modellerna ligger i handen på dig. 450D är en liten och smidig kamera i jämförelse med t.ex. en 5D, och risken med en större rejälare kamera är att den blir liggande i väskan och då spelar det ingen roll hur bra den är!
Det som jag annars gillar med 5D/5D MkII är att sökaren är stor och ljus, något jag prioriterar högt. Jag tycker rent generellt att det är lättare att komponera en bild då sökaren är stor. Jag uppskattar också möjligheten att byta mattskiva till en som är bättre anpassad för att ställa skärpan manuellt, något jag gör ofta, speciellt med ljusstarka gluggar. Jag är osäker på om det går att byta mattskiva på 60D och 7D.
Bildkvaliteten mellan de olika modellerna är nog högst marginell även på höga ISO, även om det så klart finns skillnader. Menysystem och layout på knappar är något man väljer sig vid och för min del är det inte någon stor sak och inget jag skulle välja kamera efter.
Lycka till!
PMD
Aktiv medlem
Man kan nog vara rätt säker på att en begagnad EOS 1D av senare modell är hållbarare än en ny EOS 1100D. Undantag finns nog säkert.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Jag är osäker på om det går att byta mattskiva på 60D och 7D.
Det går att byta mattskiva på EOS 60D, men inte på EOS 7D.