Annons

Canon 550D vs Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Helle74

Medlem
Jag är i valet och kvalet nu när jag ska köpa en ny kamera om jag skall köpa en Canon eller NIkon. Jag har tidigare haft Sony men funderar nu på att byta.

Jag tar mest bilder på barnen, gillar speciellt att fota porträttbilder och natur, samt tar produktbilder för webb. Jag vill även ha fina färger och djup i bilderna.

De kameror jag hittills har funderat över är Canon 550D och NIkon D3100. Till det standardobjektiv som kommer med kameran 18-55 mm vill jag även köpa ett zoomobjektiv, men vilket ska man i s f satsa på?

Vad tycker ni om dessa kameror i förhållande till det jag fotar (jag är alltså inte helt nybörjare men använder oftast automatiken och gör inte så mycket manuellt)? Eller finns det någon annan kamera jag bör satsa på? D90?

Gärna synpunkter och resonemang tack :)
 
Vad är det du inte kan göra eller inte är nöjd med med din Sony?

Av kamerorna du nämner är ju D90 helt klart "bäst". Men de saker som den är bättre på är saker som det inte låter som att du skulle använda.

Ang. 550D vs D3100 så är det mest en smaksak. Vilken är enklast att använda? Vilken är skönast att hålla i?
Hur bilderna ser ut beror ju mer på vilka inställningar man använder i kameran och vilka objektiv man använder än på kameran som sådan.
 
Vad är det du inte kan göra eller inte är nöjd med med din Sony?

Av kamerorna du nämner är ju D90 helt klart "bäst". Men de saker som den är bättre på är saker som det inte låter som att du skulle använda.

Ang. 550D vs D3100 så är det mest en smaksak. Vilken är enklast att använda? Vilken är skönast att hålla i?
Hur bilderna ser ut beror ju mer på vilka inställningar man använder i kameran och vilka objektiv man använder än på kameran som sådan.

Det främsta skälet till att jag ska byta kamera är att objektivet gått sönder till min Sony. Och anledningen att jag funderar på att byta till Canon el Nikon är att de anses som vassare.