Annons

Canon 550D vs Canon 500D vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

GhostDuck

Ny medlem
Hej!

Sitter och funderar över ny kamera. Har kollat runt lite och hittat Canon 550D och Canon 500D. Med bra kit-erbjudanden verkar dessa ligga i prisklassen 10 000 - 12 000.
Frågan är nu vilken av dem? Då jag inte har så bra koll på Nikon vet jag heller inte vilket som lönar sig. Jag har vänner som använder Canon, för att låna deras objektiv kan jag ju använda en adapter, men blir det samma kvalitet?

Vad råder panelen mig att köpa?

Jag har vänner som använder Canon, för att låna deras objektiv kan jag ju använda en adapter, men blir det samma kvalitet?

Nej, om dina kompisar använder Canon är det ett bra argument för att du också ska göra det. Se bara till att den kamera du köpare passar dig i handen, det är viktigt. Skillnaden mellan 500D och 550D käner jag inte till, men det finns nog ett par dusiin tabeller där ute, någonstans. Du kan ju börja här:

http://www.dpreview.com/previews/CanonEOS550D/

Per.

Jag håller med, så Nikonian jag är. Har du fotokompisar med Canon, välj den sorten - större är inte skillnaderna, och jag har faktiskt också hört att somliga tycker att Canon är en riktigt bra kamera... (den också).

Mycket nöje!

Jag har vänner som använder Canon, för att låna deras objektiv kan jag ju använda en adapter, men blir det samma kvalitet?

Nej du kan inte använda en adapter, Canonobjektiv går inte att använda på Nikon kameror. Avståndet mellan objektivfästet och sensorn är för lång, så även om det hade varit möjligt skulle du förlora fokus på oändligheten. Dessutom har Canons objektiv elektroniskt styrd bländare, du skulle därför inte kunna ändra bländaren.

Det omvända är dock möjligt, Nikonobjektiv med adapter går att sätta på Canonkameror. Dock kan det även här bli strul med bländaren, så i praktiken är det bara Nikonobjektiv med bländarring som går att använda (dvs. ej G objektiv).

500D 15MP
Full HD
12800 ISO
3,4b/s
3,0" skärm 920.000p
9 Fokuspunkter
129x98x62mm480g

550D
18MP
Full HD
12800 ISO
3,7b/s
3,0" skärm 1040.000p antireflexbehandlad
9 Fokuspunkter
129x98x62mm
530g

Dessa två kameror skiljer sig inte jättemycket åt. Måttmässigt så är de i princip identiska, likaså med vikten.
550D har en nyare skärm som är antirelexbehandlad och snäppet bättre än 500D (och 7D för den delen).
15mp vs 18MP känns inte som nåt som ska avgöra, inte heller skillnaden i bildhastighet 3,4 vs 3,7b/s.
Prismässigt så verkar 550D ligga ganska exakt en tusenlapp över 500D, som hus eller som kit.
Sen komemr väl iofs 550D med lite andra kitobjektiv också om man vill.

Om det är värt den extra tusenlappen för att få en 550D istället för 500D vet ajg inte. Spontant hade Jag däremot valt 550D. Jag valde mellan den och 7D när Jag köpte nytt för en tid sedan.

Videofuktionen har Jag ingen aning om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar