Annons

Canon 550 eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Hej!
Sitter här i blixtköpartankar.
Har två alternativ.
Antingen en Canon 550EX eller en Sigma EF-500 DG Super.
Man får ju även 2st Sigmablixtar för priset av en Canonblixt. Är verkligen Canonblixten "dubbelt" så bra?
Ska jag köpa Canonblixten har jag bara råd med en. Men Sigma har jag ju råd med två och kan ju då köra den ena som slave. Vad tycker ni är bästa alternativet?

/Daniel
 
Köp sigma eller Canon 420 EX. Det krävs att du plåtar väldigt mycket för att du ska kunna motivera en 550 EX.

Sigman har ju nästan alla finesser sin 550EX har men är lite plastigare. 550 EX har uttag för externt batteri, men det är billigare att satsa på snabba och effektiva uppladdningsbara batterier.

/magnus
 
Ja, just det ja... jag lägger MYCKET pengar på batterier till mina 550. Vilka uppladdningsbara batterier skall man köpa?

/G
 
froderberg skrev:
Köp sigma eller Canon 420 EX. Det krävs att du plåtar väldigt mycket för att du ska kunna motivera en 550 EX.

Sigman har ju nästan alla finesser sin 550EX har men är lite plastigare. 550 EX har uttag för externt batteri, men det är billigare att satsa på snabba och effektiva uppladdningsbara batterier.

/magnus

Vilka finesser/funktioner finns inte på sigman, som finns på canonen?


/Jocce
 
gerhardp skrev:
Ja, just det ja... jag lägger MYCKET pengar på batterier till mina 550. Vilka uppladdningsbara batterier skall man köpa?

/G

Vilka NiMH eller NiCd i samma storlek som batterierna normalt har (AA har jag för mig) fungerar finfint. NiCd bör undvikas av miljöskäl. Dessa säljs oftast i kit med laddare för någon hundring..
 
nysta skrev:
Hej!
Sitter här i blixtköpartankar.
Har två alternativ.
Antingen en Canon 550EX eller en Sigma EF-500 DG Super.
Man får ju även 2st Sigmablixtar för priset av en Canonblixt. Är verkligen Canonblixten "dubbelt" så bra?
Ska jag köpa Canonblixten har jag bara råd med en. Men Sigma har jag ju råd med två och kan ju då köra den ena som slave. Vad tycker ni är bästa alternativet?

/Daniel

Jag köpte Sigman i och med att den har tillräckligt med funktioner så jag klarar mig och lite till. Om du har budgeterat för en Canon 550 EX och du får två Sigma för samma pris, så är det roligare med två blixtar. Det är rätt kul att slavkoppla blixtar och på såsätt ha med sig blixart5 för kreativ ljussättning.
 
angående batterier

Kanske borde detta läggas i en ny tråd men jag postar här (eftersom frågan kom upp här)....

Någon som har bra koll på detta med batterier?
Rätta mig gärna om jag har fel...

Jag vill minnas att NiMh (Metall-Hyrdrid) är de som är "bäst" när det gäller laddningsbart. De har hög kapacitet och lär vara minst känsliga vad gäller laddnings förfarande.

Det går att ladda NiMh bara lite/kort stund (vid ont om tid tex), de måste inte laddas ur helt och laddas upp helt för att behålla sin max kapacitet och/eller "åldras" i onödan.

Alla batterier går självfallet att "ladda på" bara en kortare stund utan att det är helt urladdat och går att använda innan det är max laddat men andra typer förlorar sin maxkapacitet då man laddar dem innan de är slut eller avbryter innan de är helt fulla.

Eller var det tvärtom?
Är NiMh sämst på detta...?
LitiumIon batterier mins jag inte alls hur det var med...

Någon som vet vilka batterier som tar emot laddning snabbast?

Någon med bättre koll(och minne)?
Vill minnas att jag såg en vädligt uttömmande artikel i någon datatidning för ett tag sedan, men jag kommer inte ihåg vilken... :-/


/Kjelle
 
gerhardp skrev:
Ja, just det ja... jag lägger MYCKET pengar på batterier till mina 550. Vilka uppladdningsbara batterier skall man köpa?

/G

Jag använder mig av GP PowerBank, de kan man köpa tillsammans med en smart laddare. De utvecklar hela tiden snabbare och bättre laddare med högre mAh. Just nu har jag tre uppsättningar 1800mAh och en uppsättning 2100mAh. Finns även 2300mAh har jag för mig. Laddar på allt från ett par timmar ner till 30min beroende på laddare. Håller dessutom för 1000 omladdningar.

//Joseph - som är mycket nöjd med GP!

PS. De är av NiMH-typ!
 
nysta skrev:
Hej!
Sitter här i blixtköpartankar.
Har två alternativ.
Antingen en Canon 550EX eller en Sigma EF-500 DG Super.
Man får ju även 2st Sigmablixtar för priset av en Canonblixt. Är verkligen Canonblixten "dubbelt" så bra?
Ska jag köpa Canonblixten har jag bara råd med en. Men Sigma har jag ju råd med två och kan ju då köra den ena som slave. Vad tycker ni är bästa alternativet?

/Daniel

Adorama har ett blixtset på två 550EX plus en ST-E2-sändare för 770USD. Kanonpris!

http://www.adorama.com/CA550EXUK.html?searchinfo=ST-E2&item_no=2
 
Senast ändrad:
Glock skrev:Just nu har jag tre uppsättningar 1800mAh och en uppsättning 2100mAh. Finns även 2300mAh har jag för mig.
Tack för informationen!

Min största kunskapsbrist gäller just ström. Batterier för blix - räcker det med 1800mAh eller skall jag satsa på så hög strömstyrka som möjligt?

/G
 
gerhardp skrev:
Tack för informationen!

Min största kunskapsbrist gäller just ström. Batterier för blix - räcker det med 1800mAh eller skall jag satsa på så hög strömstyrka som möjligt?

/G

Ja, jag tycker det räcker med 1800mAh. Jag byter iofs batterier efter ca 100-200 bilder, när jag blir trött på att vänta på att blixten ska ladda upp, så de blir aldrig helt urladdade.

Jag har inte märkt nån skillnad mellan 1800 och 2100mAh.

Lycka till!

//J.
 
Re: Re: Canon 550 eller...

Glock skrev:
Adorama har ett blixtset på två 550EX plus en ST-E2-sändare för 770USD. Kanonpris!

http://www.adorama.com/CA550EXUK.html?searchinfo=ST-E2&item_no=2

Dessutom kan man få ytterliggare 50USD i rabatt om man skickar in lite papper till Canon i USA. Mycket bra pris då, men då kommer frågan. Hur funkar det med tullen? Om det går via tullen blir det väl klart dyrare och dessutom så ligger väl varorna rätt lång tid där?
 
Re: Re: Re: Canon 550 eller...

Tirheden skrev:
Dessutom kan man få ytterliggare 50USD i rabatt om man skickar in lite papper till Canon i USA. Mycket bra pris då, men då kommer frågan. Hur funkar det med tullen? Om det går via tullen blir det väl klart dyrare och dessutom så ligger väl varorna rätt lång tid där?

Det är ingen tull avgift på kamera utrustning däremot till kommer den svenska momsen på 25% plus ofta en avgift från fraktbolaget för att dom tagit varorna genom tullen (ex. UPS tar en hundring). Beställde själv lite grejjor från B&H photo i USA för en tid sen och jag beställde Fredag eftermiddag och hade grejjorna Tisdag förmiddag så det var nästan snabbare än med svenska företag. Tullverket har en bra hemsida där man kan räkna ut vad utländska varor verkligen kostar ( http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/ )

Sen kan jag rekomendera Sigma blisten, visst den är lite plastig men funktionsmässigt är den hur bra som helst, har för mig att den i tester brukar få minst lika bra som orginal blixten.
 
Momsen gör inte så mycket eftersom min firma betalar köpet. Så man kan säga enligt dig då att UPS frakten kostar en hundring extra genom tullen.
 
Förresten vart hittade du att man inte behövde betala tullavgifter på kameratillbehör???
Vad jag förstår så kan man åka på en 3.2% avgift...
 
Nej, jag valde att de skulle skicka med US Airmail. Då var det Schenker som tog hand om det och jag betalade bara tull och moms till dem.
 
Enligt tullverktes egen hemsida är det ingen tullavgift på kameror (se länk tidigare), jag behövde då inte betala mer än momsen på min beställning
 
cihlin skrev:
Enligt tullverktes egen hemsida är det ingen tullavgift på kameror (se länk tidigare), jag behövde då inte betala mer än momsen på min beställning

Ring och fråga Tullverket så får du svaret att det är 6,7% tull på kameraprylar. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.