Annons

Canon 550 eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: angående batterier

kejo skrev:
Kanske borde detta läggas i en ny tråd men jag postar här (eftersom frågan kom upp här)....
Någon som har bra koll på detta med batterier?
Rätta mig gärna om jag har fel...

LitiumIon är de som inte har någon minneseffekt. Du kan ladda på dem skvättvis om du vill. Tror dock inte de finns som lösa 1.2 volts celler för blixtar mm.
Givetvis är det alltid bättre ju högre kapacitet celler na har, särskilt till en blixt som suger mycket ström. Jag har fått veta att NiMh-batterier är känsligare än NiCh när det gäller laddning. En BRA laddare ger ofta märkbart bättre effekt på batterierna än en billig ointelligent laddare.
 
Vet någon hur Sigman fungerar tillsammans med en omnibounce, Metz 54 gör det inte (till 10D). Dessutom vore det intresssnt att veta uppladdningstiden mellan avfyrade blixtar.
 
Glock skrev:
Ring och fråga Tullverket så får du svaret att det är 6,7% tull på kameraprylar. ;)

Mig veterligen är det 4,2% tullavgift på 35mm-kameror. 3,2% på polariodkameror och blixtar. Objektiv/filter i alla varianter 6,7%.
 
Peter_H skrev:
Mig veterligen är det 4,2% tullavgift på 35mm-kameror. 3,2% på polariodkameror och blixtar. Objektiv/filter i alla varianter 6,7%.

Det var 6,7% på min 550EX och ST-E2-sändaren.
På dSLR är det också 6,7%, vet inte hur de är på aSLR. Borde ju vara samma!
 
Tullens hemsida är lite av en djungel, men arbetar man som speditör har man lite pärmar att tillgå också.

Man tjänar väl inga miljoner på de få procent man spar, däremot borde tullens kassa bli lite större.


Detta är hämtat på tullens webbsida

BLIXT
 

Bilagor

  • blixt_w.gif
    blixt_w.gif
    5 KB · Visningar: 141
Kan tilläggas att det är trixigt att få den lägre (rätta) tullavgiften. Antingen får man skicka godset till en tullterminal, typ Arlanda och där betala terminalavgift. Eller be DHL eller vem som nu levererar att fixa till tulldeklarationen och då betala för det.

Så man kommer nog billigast/enklast undan om man sväljer de 6,7% som tullen skickar en räkning på ;)
 
se länk

mbn skrev:
Vet någon hur Sigman fungerar tillsammans med en omnibounce, Metz 54 gör det inte (till 10D). Dessutom vore det intresssnt att veta uppladdningstiden mellan avfyrade blixtar.

Jag hade samma fråga och fick en del svar i en annan tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=23153
Har också muntligt hört det du skriver att Metz´en inte klarar bounce, skall visst bli rejäla överexponeringar. Men enligt svaren i tråden jag länkar till ska det funka bra med sigman. Jag ska nog investera imorgon...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.