Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5200mm/14

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kvar någon broschyr om Canons produktprogram, sen jag köpte min första Canon. Där anger Canon, med illa dold stolthet, att man kan erbjuda optik i FD-serien från 15 mm fisheye till 300 mm tele, och dessutom från FL-serien 7,5 mm cirkulärt fisheye till 1200 mm supertele. På speciell beställning tillverkas även 2000 och 5200 mm spegeltele. Tvivlar starkt på att kunderna sprang ner dörrarna på fotoaffärerna över den pjäsen. En tegelkärra torde väl vara ett bra tillbehör för att flytta den på.

Jag har kvar en produktbild också. Tror det är ett klipp från tidningen Fotonyheterna, om nu någon här är antik nog för att minnas den. Krävs förmodligen samma antikvitetsnivå som det gör för att ha sett en tegelkärra i bruk...
 
Tveksamt om IS behövs då den är på räls, jag tror inte handhållet är aktuellt^^
 
Man kan ju fundera på hur stor den hade varit med en konventionell objektivkonstruktion (ej spegeltele)..
 
Snarare en tegelkärra.

Jag som är gammal (antik säger ungarna) nog att minnas när den här fanns "i programmet" har faktiskt en katalog från Canon, där de skryter om att de har FD-optik från 15 mm fisheye till 300 mm tele, och FL optik från 7,5 mm fisheye till 1200 mm supertele. Dessutom kan man, på specialbeställning, få spegeltele på 2000 mm och 5200 mm. Den senare väger 100 kg ungefär, står det.
 
Du behöver nog inte ta en sväng på stan, hitta en hög plats långt utanför stan och ta bilder på folk som traskar omkring :)

//TH
 
Snarare en tegelkärra.

Jag som är gammal (antik säger ungarna) nog att minnas när den här fanns "i programmet" har faktiskt en katalog från Canon, där de skryter om att de har FD-optik från 15 mm fisheye till 300 mm tele, och FL optik från 7,5 mm fisheye till 1200 mm supertele. Dessutom kan man, på specialbeställning, få spegeltele på 2000 mm och 5200 mm. Den senare väger 100 kg ungefär, står det.

Vad är FL? Fanns den fattningen samtidigt som FD?
 
Det var en hyfsad summering.

Då jag fått klagomål på att jag är för detaljerad ska jag försöka mig på en sammanfattning istället.

R mount: Nedbländad mätning och fotografering.
FL mount: Nedbländad mätning, full öppning vid fotografering.
FD mount: Fullöppningsmätning och -fotografering.
FDn mount: FD med modifierad hantering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.