Annons

Opteka spegelobjektiv (mirror lens)

Produkter
(logga in för att koppla)
bEPH skrev:
Ok, bara för att då rätt på vilka krav du har,skulle du bedömma Tobas kaja som värdelös/hyffsad/bra?

Jag vill inte betygsätta andras människors foto. Sen är det ju mycket svårt att göra det när man ser en liten bild på skärmen. Det är ju inte bara objektivet som avgör hur bilden ser ut här. Minst lika mycket är "post-processing"....

Men ett spegel-tele har sämre bildkvalitet än det billigaste och sämsta Canon objektivet du kan hitta. Mycket sämre.
Sätt sen en 2X tc på det och tänk hur det blir.
 
Jag hoppas även att du förstår att med den kombon du skriver om här så har du ingen autofocus i din kamera.
Och du kommer även att ha en så mörk sökare att det i praktiken blir nästan omöjligt att manuellt focusera. Vilket är oerhört svårt även om sökaren är ljus på din kamera när du kommer upp i dessa brännvider.
 
FiLM) (Toba skrev:
Spegeltele kan vara roligt, speciellt med AF ;)
Kannadagäss i luften.

En Kaja, 100% crop

Dessutom kan man ju köra motvsvarande 750mm handhållet och det är ju inte fy skam, speciellt inte när det funkar ner till 1/300...Gårdagens fullmåne, 100%crop

Visst, dessa är ju USM:ade, men inte så himla mycket, och visst månen är inte kanonskarp. Fast vill man ha en mycket skarpare bild på månen krävs annars mycket dyrare grejer, och då kan man inte bara gå ut och ställa sig på trotoaren och dra några bilder ståendes rakt uppochner :)

Jag har dock ingen aning om hur Minoltas RF 500/8 är jämfört med Opteka, men det har sökert Olle koll på ;)


Har du AF på ditt spegeltele? Några sådana visste jag inte existerade, om de nu gör det finns det någon motsvarande modell för canon? Gässen var ju en helfin bild.
 
munken skrev:
Har du AF på ditt spegeltele? Några sådana visste jag inte existerade, om de nu gör det finns det någon motsvarande modell för canon? Gässen var ju en helfin bild.
Jupp det är AF på det, vilket är ganska trevligt med tanke på att det skakar en del när man handhåller det så det skulle nog inte vara lätt att ställa fokus manuellt.
Dock så är AF:en väldigt långsam...
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag har för mig att Minolta var ganska ensamma med AF på spegelreflex.
 
Jag hade ett Nikkor 500mm f/8 som jag köpte 1992. Även om de optiskt inte riktigt kan jämföras med objektiv med linser så har de några fördelar bl.a. att de är billiga att tillverka samt att de är väldigt lätta i jämförelse, vilket jag värdesatte då jag främst använde det under en längre vandring i Nepal.

När det gäller instrument för astronomiska observationer/foto så är även spegelteleskop av olika typ vanliga, och att föredra vid fotografering av så kallade "deep-sky-objekt" pga att de för en rimlig summa pengar går att göra ljusstarkare samt inte ger upphov till kromatisk abberation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.