ANNONS
Annons

Canon 50D vs Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Båda är bra kameror, men frågan är vad JAG ska köpa. Har begränsat de alternativ jag kan tänka mig. Jag kommer köpa kameran i slutet av maj eller i början av juni. Frågan är om det har kommit något nytt då?

Annars kommer jag fotografera natur, stadsmiljö och mycket väder och detta med framförallt en vidvinkelzoom...ej bestämt ännu vilken men från 10-12mm och upp...så raktecknande som möjligt. Nästan allt kommer fotograferas från stativ. Sen kommer kameran också vara med på en del bilracing...för att röra till valet lite extra. Tilläggas att jag kommer flytta till england(sydkusten) i höst, köpa i sverige eller england?? Det lockar att köpa den innan jag åker så man har lite koll...postorder kanske? http://www.warehouseexpress.com/Home/default.aspx ???
Har ej riktigt koll på £ för tillfället men kanske är billigare, de har ju sänkt momsen i england till 15%

Canon ligger ju lite bättre i pris, sen är frågan om man "måste" ha original vidvinkelobjektiv..Så jag kanske klarar mig runt 20 000:- med båda alternativen. Canon med canon vidvinkeln, alt nikon med tamron/sigma.

Tilläggas att jag ej testat någon av modellerna, och jag har en canon 350D som jag kommer ha som reserv/extra kamera, och den har inte haft ett problem...

För att vara tråkig så svarar jag så här:
Det spelar ingen reell roll. D300:an har väl lite "lull, lull" som inte 50d:n har, men det är små, små skillnader vi pratar om.
Tveksamt om något nytt kommit ut innan dess, men veta kan man ju inte.
Hursomhelst så har jag fotat en hel del med en 40d och en 300d vid samma tillfällen, och det finns INGEN som kan se skillnad på dom faktiska bilderna. Så det är nog mest en fråga om tycke och smak.
Har du några objektiv/tillbehör från 350d:n kan det ju vara ett argument att köpa Canon. Annars är väl argumentet för Nikon att dom sålt ruskigt bra under senaste åren, så det bör ju gynna andrahandsmarknaden på den sidan.
Har inte koll på var du ska köpa den, men jag vill minnas att jag såg en tråd om att handla fotogrejor i London bara häromdagen, så den kanske kan ge dig några hintar.

om du tänker ha kvar din 350D som extra kamera tyckerjag att du ska köpa en 50D så att du kan använda samma objektiv och andra tillbehör till bägge kamerorna det är dumt att dra på sig två olika system.
dubbelt så många saker att köpa in och dra med sig.

Säger som har en D300 men ändå kan rekommendera Canon

om du tänker ha kvar din 350D som extra kamera tyckerjag att du ska köpa en 50D så att du kan använda samma objektiv och andra tillbehör till bägge kamerorna det är dumt att dra på sig två olika system.
dubbelt så många saker att köpa in och dra med sig.

Säger som har en D300 men ändå kan rekommendera Canon

Instämmer! Ett tips är att Canon EF-S 10-22 ganska ofta är ute på annonssajter för 5000-6000 kr.

Håller med fullt ut gällande det med om du har objektiv redan till Canon så kör på canon sparar en del, 50D är en riktigt nice kamera som jag själv haft innan systembyte, dock är det aldrig en billig kostnad att byta system och kräver oftast just nya objektiv mm vilket gör det ännu dyrare.

Då lånar jag tråden lite om det är ok står i precis samma val bara det att jag inte gallrat bort D90 helt.För mig gäller det första system kameran blir jue galen hur svårt som hälst. har varit och klämt och känt på alla husen och D300 vs 50D e hugget som stucket =)

Vilka fördelar har D300 vs 50D och vise versa

Mvh Engdahl

Nikon vs Canon?

Svar från en trogen Nikonist sedan 1968. Har själv använt Nikkormat, Nikon F1, F2 och Fm, och i den digitala eran D50 och f.n. D300. Väljer du Nikon blir du inte besviken, jag lovar! MEN! Det blir du inte heller om du väljer Canon (eller Pentax, Sony m.fl.), Det handlar bara om hur du fungerar som fotograf och vilka prestanda m.m. som du prioriterar. Jag satsade tidigt på Nikon - och har aldrig ångrat det valet. Kvalitet ur ett helhetsperspektiv = TOPPEN!!! När du väljer handlar det om att du binder upp dig till en viss tillverkare för lång tid framåt - om du inte har en MYCKET stor och innehållsrik plånbok. Så, tänk efter före. Mvh / FiCa1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar