Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Nikon FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Utmaningen i det hela är att ha vikten spelar roll men jag kan inte heller ta med flera objektiv, för dom tar upp mkt vikt o plats. Ett 24-70 2,8 bör hålla, har lite vidvinkel vilket ska fungera bra. Macro hade varit kul å haft med sig o få fota av natt o dagsländor men jag tror jag får lov o lämna den tanken hemma. 70-200 blir allt för stort och finner inte så stora fördelar att ha det med heller. Vet att ett ljustark objektiv är ett måste. Åt andra sidan är jag inte så komfortabel med att byta objektiv i fjällen med risk att få in skräp i kameran.

Tamrons 24-70 är intressant läste att den hAr IS vilket canons inte har, vilken som är skarpast är en annan fråga, men is är nog fördelaktigt i ett blåsigt fjäll tänker jag.

Då är frågan hur 5d mk3 vs nikon d810 är på autofocus, iso och lite mer mörker foto.
Sen vill jag gärna få med mig ett lätt stativ som inte väger allt för mkt, behöver inte vara så högt heller, någon kanske har tips till det å? Jag har ett 1ben stativ men 3ben är nog att föredra vid mörka kvällar.
 
Min gissning är att du upplever D4 bilderna bättre för att den har lägre upplösning vilket innebär att kameran inte avslöjar minsta slarv vad det gäller att hålla kameran stilla eller oskärpa p.g.a missad avståndsintällning eller optiska ofullkomiligheter hos objektivet. När du tittar på dina D4 bilder föresvävar det dig aldrig att dra upp dem i sådan storlek att problemen märks.

Vad det gäller vertikalgrepp så håller jag med dig långa tunga objektiv blir lättare att hålla stilla med vertikalgrepp, dels för att balansen blir bättre med den aningen ökade vikten, dels för att det blir lättare att ta stöd mot kroppen vid höjdformat särskilt om du som jag är högerhänt och vänsterögd. Nu är ett 70-200/4 inte jättetungt. Det väger ungefär lika mycket som ett D8x0 kamerahus så balansen borde bli ganska bra även utan grepp, och för fjällvandringen hade jag nog lämnat mitt 70-200 hemma även om det varit ett lätt sådant med ljusstyrka 4. Jag hade löst telebilderna med en 105 macro + teleconverter istället.

Fördelen med ett löst vertikalgrepp jämfört med ett innbyggt är att det går att plocka bort när man inte behöver det för att spara vikt.

När jag jämför D4 mot D800 jämför jag förtås nedskalade bilder. D800 har så hög upplösning att för att få ut max har jag börjat med monopod där jag tidigare handhållit men det är en annan diskussion.

Jag är vänsterhänt och vänsterögd, händerna kan jag byta i de flesta sammanhang men att fota högerögt funkar bara inte.

Tänker inte så mycket på balansen som på greppet, med ett vertikalgrepp på slipper man en kant i högerhanden för horisontella bilder. Och med ett större grepp känns det bättre i de flesta situationer, även när man fotar med ett lätt 50mm.
 
Utmaningen i det hela är att ha vikten spelar roll men jag kan inte heller ta med flera objektiv, för dom tar upp mkt vikt o plats. Ett 24-70 2,8 bör hålla, har lite vidvinkel vilket ska fungera bra. Macro hade varit kul å haft med sig o få fota av natt o dagsländor men jag tror jag får lov o lämna den tanken hemma. 70-200 blir allt för stort och finner inte så stora fördelar att ha det med heller. Vet att ett ljustark objektiv är ett måste. Åt andra sidan är jag inte så komfortabel med att byta objektiv i fjällen med risk att få in skräp i kameran.

Tamrons 24-70 är intressant läste att den hAr IS vilket canons inte har, vilken som är skarpast är en annan fråga, men is är nog fördelaktigt i ett blåsigt fjäll tänker jag.

Då är frågan hur 5d mk3 vs nikon d810 är på autofocus, iso och lite mer mörker foto.
Sen vill jag gärna få med mig ett lätt stativ som inte väger allt för mkt, behöver inte vara så högt heller, någon kanske har tips till det å? Jag har ett 1ben stativ men 3ben är nog att föredra vid mörka kvällar.

Du kan inte lämna stativet hemma och ta med ett par objektiv till istället? Tex ett ljusstarkt 50mm. Tror du kommer bli nöjdare med den viktlösningen plus att stativ tar mycket plats.

Byta objektiv ska väl inte vara något problem om man låter bli att göra det i regn, luften är väl snarare bättre än vilken stads- eller inomhusmiljö som helst.
 
Tack!! Att jag inte tänkte på youtube tidigare. Bra genomgång av båda kamerorna! och testade med linsen jag har i tanke. kan inte bli bättre än så!

Ska titta igenom klippet så fort man är färdig på jobbet :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.