Annons

Canon 50/1,4 vs Canon 35/2,0

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderingar kring val av normalobjektiv till min Canon 40D (1,6 crop). Har kikat lite på Canon 50mm/1,4 men även på Canon 35mm/2,0. Jag ska till USA om en vecka och tanken är att köpa någon av dessa där. På BH-photo får jag 50mm för cirka 2800kr och 35mm för cirka 2000kr. Nu är frågan vilket jag ska välja.

Användingsområdet ska täcka in inomhusfotografering i dåligt ljus (vid bland annat födelsedagar, fester osv.), samt viss porträttfotografering och allmänna utomhusbilder. Jag har sedan tidigare ett 70-200 4L hemma vilket används vid sportevenemang, naturfoto och till viss del till landskapsfoto vid 70mm och behöver komplettera min samling med ett objektiv som täcker in det telen missar.

Skillnader och likheter mellan dem som jag kan komma på:
Anledningen till att jag funderar på 35mm är att den har en brännvidd som gör att jag får med mer i trånga utrymmen inomhus, dock vet jag inte riktigt hur stort problem det är med 50mm och 1,6 crop, någon med det objektivet som kan kommentera? Blir jobbigt att behöva gå in i ett annat rum för att få med folk på kortet. En annan fördel med 35mm är att den fungerar bra vid landskapsfoto pga brännvidden. Vad gäller porträtt fungerar helkroppsporträtt bra men ansiktsporträtt mindre bra.

50mm 1,4 har en större bländaröppning, vilket är ett plus i dåligt ljus. Hur stor är skillnaden på 1,4 vs 2,0 i verkligheten, är det märkbart? Skarp och bättre bokeh än sin lillebror 1,8 II. Skiljer det mycket i skärpan mellan 35 och 50 objektiven? Minuset med 50mm är brännvidden vid trånga utrymmen inomhus +crop, samtidigt som det är ett plus vid ansiktsfoto.

Tankar?
 
50 mm på ett crophus är inge bra inomhus utom för porträtt. Inte ens 35mm är tillräckligt kort. Titta på 28mm i stället eller ännu hellre 24 mm som motsvarar 24*1,6 = 38,4 mm på en 24*36-kamera.
 
Håller med Sven: 50 mm blir lite väl långt. Ett alternativ till Canon 35/2 skulle kunna vara Sigma 30/1,4.
 
En (motsvarande) 35:a är oslagbar inomhus- eller ja, nästan överallt.
En 50:a på crop-hus är överskattat enligt mig- mycket p.g.a. att man kan köpa dem billigt och de är då ok skärpemässigt.
Men en bra, ljusstark 24:a går ju inte lös för pengar till Canon så där har du ett problem.
En EF 24/2.8 ligger nog bäst till.
 
Eftersom du söker en normal så går ju 50mm bort, eftersom det är ett kort tele på en 40D. (Om man nu ska vara "petig".) Eg är det väl på gränsen att man kan kalla 35mm för normal på en 40D åxå. En normal är enl. definitionen att bränvidden ska vara samma som diagonalen på sensorn, runt 28-30mm. Likaså är det ca 45mm på småbild/FF.
Ska man strunta i definitionerna av en normal så är 35mm helt klart mer allround och användbart i fler situationer än en 50mm är och det är väl eg bara vid porträtt som är närmare än säg halvkroppsbilder som 50mm:n har en fördel.

Skillnaden i ljusstyrka på f/1.4 och f/2 är ett steg. Det innebär en fördubbling eller halvering av ISO-talet eller slutartiden. Skillnaden i skärpedjup vid olika avstånd kan du kolla här:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om jag minns rätt så presterar väl dock inte 50/1.4 sådär alldeles lysnade på full öppning...
 
För fotografering inomhus med croppad kamera duger inte 35mm brännvid enligt min uppfattning. Jag kör med betydligt vidvinkligare.
 
Jag har båda objektiven. 50/1.4 är ett jättetrevligt objektiv och nedbländat (från 2.8) ger det riktigt, riktigt bra skärpa, men som någon nämnde tidigare är det lite soft på 1.4. Det beror förstås vad det är du ska fota. Skärpedjupet blir förstås väldigt kort på 1.4 och med kortare avstånd så det är viktigt att sätta fokus rätt.

35/2 är bättre inomhus just för att du får med mer i bilden. Att den "bara" har 2.0 som största bländare behöver du inte grunna över för jag tycker att den går bra att använda fullt öppen, alltså bättre än 50/1.4 helt öppen. Jag tycker mig också märka att 50/1.4 kan jaga lite mer i sämre ljus men det kanske har att göra med just det kortare skärpedjupet (sett till större bländare och längre brännvidd men på samma avstånd). Om du är ute efter ett mer allround-objektiv är 35:an bättre än 50/1.4.

Canons 28/1.8 är ganska likt 35/2 men med samma kortaste avstånd. Det gör ju skillnad om du är en som gillar att fota saker i "makrostil". Jag säger dock inte med detta att 35/2 är ett makroobjektiv, bara att du kommer närmare inpå med det än med 28/1.8 och helt klart jämfört med 50/1.4! Tycker nog att skärpan är snäppet bättre på 35/2 fullt öppen jämfört med 28/1.8.

Lite virrigt skrivet, men kanske det hjälper. :)
 
Mitt EF 50 mm f/1,4 USM är skarpare på bländare f/1,4 än vad min EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är på full öppning. Under förutsättning att 50 mm är rätt fokuserat, förstås. Det felfokuserar som en bakfull gris om det får göra som det själv vill, men det är faktiskt ett av de få sådana problem som mikrojusteringen på 7D hanterar helt tillfredsställande. På min 40D, som ju inte har någon mikrojustering, är objektivet oanvändbart med AF.
 
Tack för era åsikter!

Jag har nu omvärderat lite och börjat titta på brännvidder 35-24mm.

Både Canon 35/2,0 och Canon 28/1,8 ser intressant ut. Styrkan hos 35mm verkar vara skärpan i mitten, som är bra redan från full öppning. Dock nämner vissa i tråden här att 35mm tom kan vara för mycket på min 1,6 croppade kamera. 28mm verkar ha lite problem med skärpan i hörnen oavsett bländare, vilket jag inte gillar. Dock plus på snabb fokusering. Canons ljusstarka 24mm blir för dyrt och jag skulle önska lite ljusstarkare än f/2,8 varianten.

Sigma har ett 30mm/1,4 som nämnts tidigare i tråden. Har fått bra recensioner från flera fotosidor. Dock verkar det som om det finns problem i att folk får exemplar som felfokuserar, eller så är det fotografen bakom kameran som inte kan fokusera vid 1,4 :). Sigmaobjektivet känns klart intressant för mina användningsområden. Dock oroar front- och bakfokuserade exempel från användarrecensioner något.

För att återknyta till min rubrik i första inlägget, känns Sigma 30/1,4 vs Canon 28/1,8 mer relevant i nuläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.