Annons

Hur normal behöver jag vara?

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Optiskt är det inte någon stor skillnad mellan Tamron och Sigma, de är båda mycket bra (klart jämförbara med det flera gånger dyrare normalobjektivet).
---
Så skrev jag i mitt inlägg #9, men det blev ju kanske lite svårtolkat så jag förtydligar:

(klart jämförbara med det flera gånger dyrare Canon normalzoomobjektivet).


Cyberphoto t.ex. har gett alla dessa tre objektiv betyget "Toppklass".
.
 
Senast ändrad:
Gjorde en snabb beräkning och fann att med ett 24 mm-objektiv så måste kamerans bildplan hamna minst 1,35 bort från ett motiv av denna storlek (ifall du ska få med hela). Om du inte har så mycket plats i trappan, utan bara 1 m t.ex., så måste objektivet vara ännu vidvinkligare - 18 mm för att få med en 80x80 cm stor bild.

Detta klarar Tamron normalzoomobjektivet med siitt 17-50 mm omfång.

Perfekt. Tack för den uträkningen. Jag kommer beställa Tamron 17-50 utan bildstabilisering för att optimera skärpan i mina bilder.

Jag hade inte kunnat fatta ett bra köpbeslut utan allas era goda råd. Till Max och Julle som tyckte jag skulle överväga en begagnad EOS 5D; väldigt bra råd och jag gick igenom lite info och prisbilden - men i familjen har vi olika önskemål som ska förenas när det gäller kameran, min sambo hade inbyggd blixt som krav, bl.a.

Så småningom hoppas jag kunna lägga ut lite bilder jag tagit med den nya utrustningen. Vi hörs!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.