ANNONS
Annons

Canon 430 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Nylén

Ny medlem
Jag har köpte en blixt typ Canon 430EX i Japan ocg har därför ingen bruksanvisning. Använder en kamerar typ 40D. Hur få jag 430 EX att gå av som slav då jag använder den inbyggda blixten som master? Jag sätter 430 i läge slave med en spak och sen borde det väl gå men det gör det inte.
Bengt Nylén

Du måste tyvärr ha en 580 EX som master om det ska funka. Man kan inte trigga 430 med bara den inbyggda blixten tyvärr.

Det i sin tur beror väl på att slave-funktionen inte är skapad för att trigga på blixtljus utan på att triggas av IR-sändaren i blixten.

Nu tror jag dock inte du måste ha en 580-blixt utan det borde gå med alla Canon-blixtra med en master/slave funktion. Däremot behöver du två blixtar. En master och en som slave, alternativt en IR-sändare såsom Canons ST-E2.

Just det, man måste ha en blixt med master/slave funktion.
Dvs en 550 EX, 580 EX eller en 580 EX II. De andra har bara slave, inte master.

För övrigt så är det visst blixtljuset som ställer in de andra blixtarna. Det finns inga IR-sändare på blixtarna, bara på ST-E2.

Som parentes tror jag makroringblixtarna också kan vara master.

apersson850 skrev:

För övrigt så är det visst blixtljuset som ställer in de andra blixtarna. Det finns inga IR-sändare på blixtarna, bara på ST-E2.

Jag betvivlar faktiskt att det är blixtljuset som ställer in de andra blixtarna. Detta med hänvisning till manualens beskrivning av hur det skall ställas in och hur räckvidden är inomhus respektive utomhus.

Läs sidan här

http://www.pbase.com/canon550ex/image/23294934

Jag kan givetvis ha fel men jag förstår i så fall ännu mindre varför den inbyggda blixten inte skulle kunna trigga en slave-inställd blixt....

Svedlund skrev:
Jag betvivlar faktiskt att det är blixtljuset som ställer in de andra blixtarna.

Jo, det är faktiskt blixtljuset som används för kommunikation mellan blixtarna om 580 EX eller 550 EX används som master. En serie snabba blinkningar innan den riktiga blixten som bara uppfattas som en blixt.

ST-E2 däremot pratar med infrarött med blixtarna.

BugEyes skrev:
Jo, det är faktiskt blixtljuset som används för kommunikation mellan blixtarna om 580 EX eller 550 EX används som master. En serie snabba blinkningar innan den riktiga blixten som bara uppfattas som en blixt.

ST-E2 däremot pratar med infrarött med blixtarna.

Tack Björn!
Se där - man lär sig något nytt var dag!

Det gör det dock än mer intressant varför Canon inte byggt in denna funktion i den inbyggda blixten.

Någon som har en vettig förklaring?

/N

Precis. Andra tillverkare har det som säljande feature eller släpper firmware-uppgraderingar som ger trådlös blixt-funktion direkt från kamerans interna blixt, men inte Canon inte. Också löjligt att en blixt som är så pass dyr som 430EX inte kan fungera som master.

Varsågod, Niclas! Ja, jag heter ju inte Björn, förstås, jag bara sa samma sak.

Det blir kanske något för Canon att ta till i nästa modell i serien, blixtstyrning från den inbyggda lysmasken, alltså? Något ska de ju hitta på för att sälja fler kameror nästa gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar