Annons

Canon 40D underexponerar elakt

Produkter
(logga in för att koppla)

s96talle

Medlem
Hej

Märkt att min 40D går hårt på underexponering på P läge och gör likadant på A och TV läge. Den går ner hela 1,5 steg och stannar där oavsett ISO eller ljusmätningsmetod. Har försökt att ställa exponeringen manuellt och det fungerar ej i P läge.. bilderna blir helt enkelt mörka. Hittar ingen lösning på den hårt underexponerande kameran och undrar om någon kan ha en ide om vad som jag gör galet?

Tacksam för svar

Daniel
 
Nej skumt nog har jag inte gjort det, men om jag gör det och ställer den till att överexponera ett steg i P läge så går den styggt tillbaka till minus 1,5 så fort jag rör avtryckarn..
Då gör du fel.
Sätt kameran i läge P, sätt strömbrytaren i läget ovanför ON och titta på den övre displayen, så att du ser exponeringskompensationsskalan nere till vänster på den displayen.
Tryck ner avtrycket halvvägs och vrid sedan bums det bakre hjulet åt höger, så att markören vid skalan hamnar i mitten. Nu har du nollställt exponeringskompensationen. Prova fotografera nu.
 
Då gör du fel.
Sätt kameran i läge P, sätt strömbrytaren i läget ovanför ON och titta på den övre displayen, så att du ser exponeringskompensationsskalan nere till vänster på den displayen.
Tryck ner avtrycket halvvägs och vrid sedan bums det bakre hjulet åt höger, så att markören vid skalan hamnar i mitten. Nu har du nollställt exponeringskompensationen. Prova fotografera nu.

Anders! Tack... du gjorde min dag så mycket enklare. Den går jag inte på igen, smått pinsamt men lärorikt.

God jul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.