Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vore ju väldigt kul om det visar sig att det är "50D" som är en budget-5D. Dvs ett prosumer-hus med fullformat för runt 14-15 000 kronor. Det skulle garanterat bli en riktig killer.

Sedan ersätter man 5D senare i år med en förbättrad modell.
 
Slowfinger skrev:
Vore ju väldigt kul om det visar sig att det är "50D" som är en budget-5D. Dvs ett prosumer-hus med fullformat för runt 14-15 000 kronor. Det skulle garanterat bli en riktig killer.

Sedan ersätter man 5D senare i år med en förbättrad modell.

Mycket troligt med en fullformat runt 15000:- men jag har för mej att Canon bara brukar visa upp nya objektiv ett par veckor före mässa... Kanske ett nytt 400 5,6L med IS för runt 16-17000:- och kanske någon ny "killer"-vidvinkel?.. De är ju jubileumsår...både 70 och 20 tror jag?
 
2005

elbe skrev:
Mycket troligt med en fullformat runt 15000:- men jag har för mej att Canon bara brukar visa upp nya objektiv ett par veckor före mässa... Kanske ett nytt 400 5,6L med IS för runt 16-17000:- och kanske någon ny "killer"-vidvinkel?.. De är ju jubileumsår...både 70 och 20 tror jag?

19 feb 2005 presenterades nyheten om EOS 350D.
Det var väl några veckor eller nån månad före PMA-mässan.
Kameran fanns sedan i butik i mitten av april vill jag monnas.
Jag köpte i alla fall min i slutet av april.
 
elbe skrev:
Mycket troligt med en fullformat runt 15000:-
Har svårt att tro att Canon skulle komma ut med en FF i den prisklassen. Dagens 5D kostar drygt 20k, och detta efter att ha sjunkit en del från introduktionspriset. En ny prosumer-FF kommer knappast att vara mycket billigare än så.

40D kommer säkert att ha 1.6x-sensor och ligga i samma prisklass som dagens 30D. Jag tror inte vi kan förvänta oss någon revolution på den sidan. Annars skulle 400D vara kvar som Canons enda hus med EF-S-bajonett.
 
Det ska bli riktigt spännande att se vad denna mässa kommer utmynna i. Jag minns så väl alla höga förväntningar på förra PMA som "endast" gav en 30D och ett ef-s 17-55. Förvisso inte dåliga produkter på något sätt, men det kändes inte som om de var tillräckliga för att uppfylla förväntningarna.

Sen var det dags för Photokina på hösten och precis på samma sätt fanns det skyhöga förväntningar och precis på samma sätt upprepades besvikelsen från våren (400D och ett nytt dyrt objektiv; 50/1.2).

Nu ser mönstret åter likadant ut...ska som sagt bli spännande att se om fortsättningen blir likadan. Med tanke på de dubbla jubileumen (Canon 70 år, EOS 20 år) så tror jag mönstret bryts, men det fanns övertygande argument för de höga förväntningarna förra året också.
 
StefanN skrev:
Det ska bli riktigt spännande att se vad denna mässa kommer utmynna i.
Jag tycker också att det skall bli mycket spännande. Speciellt vilka nyheter Canon har för 1D-serien, som är Canons äldsta hus på marknaden.
Det tråkiga är väl att 1Ds kommer att fortsätta vara svindyr. Bara Nikon kunde komma ut med en FF-kamera, då skulle nog Canon sänka priset! ;-)
 
Jag tycker också det är kul med nya prylar,

Tror på en uppföljare till 1D serien som alla andra, borde vara realistiskt med en snabb kamera med högre upplösning med Digic III.

Kanske någon 5D variant med FF och någon knorr, eller en billigare FF. Lite snabbare serietagning kanske.

30D var en så klen uppdatering från 20D så jag skulle inte förvånas över 40D redan nu. Då med uppgraderingar som motsvarar steget mellen 350D och 400D.

1Ds Mk II har en del tid på nacken och kanske får ett litet n på slutet och några marginella förbättringar.

Kanske blir det något helt nytt i proffssegmentet, har hört en del rykten om en ny objektivserie. Tror det blir helt inriktat på att konkurrera med mellanklassarna i så fall.

Jag kommer inte att köpa någon av kamerorna i vilket fall som helst då jag sitter nöjd (trodde aldrig jag skulle säga det). Men det är klart, fick dom in autofokus från 1D i prisklassen under 20K så vete katten.

Om två veckor vet vi mer
 
Nya rykten

Nya rykten om Canonkameror...

"Update 02/11/07 - Irwin Puts - fact or fiction?:

Irwin Puts (A well known Leica pundit) published information on his website last week about new 1D and 1Ds cameras. The new 1Ds was supposed to be a 22MP camera with ISO 6400 and the new 1D was supposed to be a 12MP full frame camera using the 5D sensor, but in a fully "professional level" body (in fact essentially the EOS 1v body)and retailing for around $4500. He also made a statement that Canon would drop the 1.3x sensors. No source was cited for any of this information..."

Läs mer här
http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_predictions_2007.html#021107
 
Har varit en riktigt hetsig debatt om den informationen både på dpreview och FredMiranda - och Hr. Puts har plockat bort informationen från sin website. Vissa kommer förstås att tolka det som en bekräftelse på att det var något, andra som att det var bs. :)
 
För att stilla er hunger så kan jag låta meddela att Canon kommer att hålla presskonferens den 22/2 i samband med lanseringen av 27 nya produkter. Jag kommer att vara på plats och rapporterar så fort jag kan.

Så, nu har ni 10 dagar på att spekulera vidare ;)
 
Jeppe skrev:
För att stilla er hunger så kan jag låta meddela att Canon kommer att hålla presskonferens den 22/2 i samband med lanseringen av 27 nya produkter. Jag kommer att vara på plats och rapporterar så fort jag kan.

Så, nu har ni 10 dagar på att spekulera vidare ;)

Fråga dom vad som kommer efter 40D!

LOL
 
Jeppe skrev:
För att stilla er hunger så kan jag låta meddela att Canon kommer att hålla presskonferens den 22/2 i samband med lanseringen av 27 nya produkter. Jag kommer att vara på plats och rapporterar så fort jag kan.

Så, nu har ni 10 dagar på att spekulera vidare ;)

Härligt! Jag tror på 25 snygga men knappt användbara kompaktkameror med 12 Megapixel och jättemycket brus.

Men de sista två nyheterna ska bli väldigt spännande ;-)
 
Slowfinger skrev:
Härligt! Jag tror på 25 snygga men knappt användbara kompaktkameror med 12 Megapixel och jättemycket brus.

Men de sista två nyheterna ska bli väldigt spännande ;-)

Nåja, det blir en och annan skrivare och scanner oxå.. så det blir nog inte mer än en 8 kompakter eller nåt ;)
 
Snart dags för lite fler läckor á la "site Hong Kong" eller "min kompis kusin känner en som ..."

Jag håller en slant på att innan fredag så "vet" vi mer om fenomenet "40D"
 
Jo, jag har hört från min brors jobbarkompis systers kusinbarns farbror, som känner en snickare som var på Canon och jobbade och hörde två personer prata om att det kommer en 40D.. Tänka sig....
 
Jeppe skrev:
Jo, jag har hört från min brors jobbarkompis systers kusinbarns farbror, som känner en snickare som var på Canon och jobbade och hörde två personer prata om att det kommer en 40D.. Tänka sig....

Va, gör det??? Kanske ska vänta på 50D då så jag inte får en gammal kamera...
 
SM0SBI skrev:
Va, gör det??? Kanske ska vänta på 50D då så jag inte får en gammal kamera...

Ja, det var vad han hörde, eller i varje fall vad han tror han hörde. De kan ju ha pratat om 400D....Fast, varför skulle de göra det?

/Over and out
 
Det trista om de kommer med en ny modell med småbildsensor, är att min 5D plötsligt inte alls kommer att vara nån bra kamera ... Hur ska jag klara mig?
 
AFE skrev:
Det trista om de kommer med en ny modell med småbildsensor, är att min 5D plötsligt inte alls kommer att vara nån bra kamera ... Hur ska jag klara mig?

Det är väl bara att sälja dyngan och köpa nytt, alla kameror är ju dyrare begagnade än dom kostade att köpa nya, i allafall om man skall gå efter blocket annonser mm.

Att det sen retar massor utav vänstervridna veganer, greenpeacers, trädkramare och andra världsräddare är ju också en trevlig bonus ;)

/kent
 
Vadå Kent ??

Vem är du som använder Sonjas login?
Tyckte nog att språkbruket inte riktigt passde in på Sonja 69 som tycker om att påta i trädgården
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.