Annons

Canon 40D fel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste förstås tro på vad du säger men jag har som sagt inte polariserande glas och har ändå råkat ut för detta

Mvh
Pa
 
Re: Re: Canon 40D fel!

Allemyr skrev:
Ja vad säger man, ett litet sammanträffande, hände mig nu precis i dag under grill festen med gubbarna. I början så slog spegeln fast under det tre första bilderna, å nu senare så hänger kameran sig efter första bilden å kommer upp en ruta där det står, ej möjligt att fota, ta i och ut batteriet, ungefär. Riktigt skumt, får lämna in den på en snabb service på måndag. HUr har det gått med din anton?
----------------------------
har varit i kontakt med cyberphoto....
så jag ska skicka in den på en koll.
 
Enicar skrev:
Har inte att göra med polariserade glasögon.
Jag se fläcken utan nåt sånt
__________________________________
det är det jag försöker säga till alla att det
syns väldigt tydligt i bland utan några brillor!
men det syns tydligt med polarisering...
och det har inget med polariserings filtret å göra!
 
frigo88 skrev:
----------------------------
har ku kollat men polariserade solbrillor?
eller fotoat på skärmen med polariserings filter?
Nej, men jag är övertygad om att jag kommer att se massor av mörka fläckar på LCD:n om jag tittar på den genom ett polariserande filter. Det fenomenet uppträder på (nästan) alla LCD:er. Man brukar ibland vara tvungen att ta av sig polariserande solglasögon när man ska titta på t.ex. ett LCD-armbandsur.

Vid normal betraktning ser LCD:n på min 40D felfri ut.
 
Skjuter in en ny liten fråga här med tanke på att samma rubrik passar.

Märkte idag på min 40D att det är någon liten grej i okularet när man tittar genom det. Det har ingenting med objektivet att göra då samma sak finns utan.

Det är som ett litet, litet hårstrå mellan den övre fokuspunkten och den övre vänstra punkten.

Det är inget skit i själva okularet då det är rengjort utan resultat.

Kan det bero på någonting på spegeln eller vad kan felet vara? Dök upp helt plötsligt och har inte sett det förut.
 
Robert Purvins skrev:
Skjuter in en ny liten fråga här med tanke på att samma rubrik passar.

Märkte idag på min 40D att det är någon liten grej i okularet när man tittar genom det. Det har ingenting med objektivet att göra då samma sak finns utan.

Det är som ett litet, litet hårstrå mellan den övre fokuspunkten och den övre vänstra punkten.

Det är inget skit i själva okularet då det är rengjort utan resultat.

Kan det bero på någonting på spegeln eller vad kan felet vara? Dök upp helt plötsligt och har inte sett det förut.

Kan vara hårstrå på fokusskivan.

Själv fick jag min igår. En pixel på LCD död och två heta pixlar i sensorn som syns under snabba slutartidern. På måndag ringer jag verkstaden i Malmö så att de kan mappa bort dem.
 
Robert Purvins skrev:
Skjuter in en ny liten fråga här med tanke på att samma rubrik passar.

Märkte idag på min 40D att det är någon liten grej i okularet när man tittar genom det. Det har ingenting med objektivet att göra då samma sak finns utan.

Det är som ett litet, litet hårstrå mellan den övre fokuspunkten och den övre vänstra punkten.

Det är inget skit i själva okularet då det är rengjort utan resultat.

Kan det bero på någonting på spegeln eller vad kan felet vara? Dök upp helt plötsligt och har inte sett det förut.

Nått skit som fastnat på spegeln skulle ja tro. Lyckades faktiskt själv med bedriften o få ett hårstrå på den som sedan syntes väldigt väl i sökaren^^

ops, hehe, såg inte förra inlägget^^
 
Är det någonting man själv kan åtgärda enkelt ? Eller måste den lämnas in för att avlägsna vad det nu är ?

Syns iofs inte på de bilder jag tagit efter jag upptäckte det men likväl ett irritationsmoment.
 
syns inte förens det hamnat på sensorn, men så sant visst är de störigt.

Du kan göra det rent själv med lite vettig utrustning samt en del försiktighet. Går att hitta rengöringskit på bland annat cyberphoto. Rekomenderar inte att ta nått hemifrån, typ topps ellr liknande, riskerar bara massa repor.
 
Alla LCD-displayer har polariserande glas i dem, så att det blir skummt med polariserande glasögon eller polfilter är inte så konstigt. Alla som har skruvat isär t.ex. en miniräknare och vänt displayglaset fel vid ihopmontering har märkt att displayen blir väldigt mörk.

Att det blir fläckligt kan möjligen bero på kvaliteten i det polariserande glaset som sitter monterat ihop med displayen.
 
Det är inte ovanligt att spänningar i skyddsglaset kan orsaka sådana fläckar. Jag har en likadan fläck på min 40D, som man kan se i viss belysning, om man tittar från rätt (eller om det är fel) håll och "vill" se fläcken.
 
apersson850 skrev:
Det är inte ovanligt att spänningar i skyddsglaset kan orsaka sådana fläckar. Jag har en likadan fläck på min 40D, som man kan se i viss belysning, om man tittar från rätt (eller om det är fel) håll och "vill" se fläcken.
-----------------------
ställde mig i skugga när jag var ute och fotade i dag. ååå så iriterande när man ser den där fläcken!
 
Såå, fått tillbaks min nu idag efter 3 veckors uppehåll under reparationen, vad sägs om denna spec:):

Byte av spegelhus
Byte av slutare
Trimning
Funktionskontroll

Kul på en nu 2 månader gammal 40D.
 
Allemyr skrev:
Såå, fått tillbaks min nu idag efter 3 veckors uppehåll under reparationen, vad sägs om denna spec:):

Byte av spegelhus
Byte av slutare
Trimning
Funktionskontroll

Kul på en nu 2 månader gammal 40D.
_______________________________
de ä förjävligt tycker jag!
dom borde skicka en ny på en gång.
 
Jag har haft min sen nov 07, tagit ca 12 000 bilder. Inte använt så mycket snabba serier. Men den är fläck och fel fri än så länge.

Några frågor:
1, finns det några samband mellan er när det gäller batch eller serienummer?
2, hur mycket har ni använt serietagningen innan den började strula?
3, sa canon att det var ett käntproblem när du lämnade in den på lagning?

//Johan
 
Skönt ändå att det inträffade såpass tidigt iallafall. Kanske lite surt å fota analogt under stcc:), men värre än så var det ju inte. Fick den efter tre veckor istället för 4 som personalen i mölndal gissade på. Men verkade inte som det var ett känt problem å man blev ju lite paff när man såg vad dom hade bytt dock:)

1230709098 är mitt serienummer, om det kan hjälpa.

Använt serietagningen måttligt, men just vid tillfället så var det i fullt ös.

Men men, man undrar ju om Canon går ngt plus på denna kamera, känns ju inte som det var direkt billigt å byta allt.
 
Allemyr skrev:
Men men, man undrar ju om Canon går ngt plus på denna kamera, känns ju inte som det var direkt billigt å byta allt.
Just din kamera tjänar de nog inte så mycket pengar på, men det lär väl vara få kameror som behöver garantireparation.
 
min avtryckare krånglade.. skickade in och fick tillbaks kameran med hela överdelen utbytt. tog 2 veckor, kosta gratis :)
 
jag har samma fläck på displayen, dock inget jag stör mig på och den kommer bara fram vid vissa förhållanden. de andra fenomenen har jag turligt nog inte upplevt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.