Annons

Canon 40D fel!

Produkter
(logga in för att koppla)
ErikNygren skrev:
min avtryckare krånglade.. skickade in och fick tillbaks kameran med hela överdelen utbytt. tog 2 veckor, kosta gratis :)

Nja, det där får vi ju alla vara med och betala ;)

Så länge det inte blir som mountainbike-branschen är det nog rätt OK ändå. Ungarna kör sönder sina cyklar helt utan sans, och gapar sen om garanti. Tyvärr började någon byta grejerna trots tveksamheter, och nu påstås "garanti"-hanteringens kostnader vara en ganska stor del i de höga svenska priserna på cykelkomponenter.
 
ErlandH skrev:
Både 3 och 4 beror på att bufferten är full.

Att detta skulle ha orsakat "en repa på spegeln" har jag dock svårt att tro. Det finns inget som kan repa spegeln.

Har också råkat ut för detta, dock ingen repa på spegeln.

Detta har hänt vid jpeg-registrering endast (inga RAW) och då endast efter en kort serie med 5-6 bilder dvs. enl. specen från Canon borde buffertminnet klara bra många fler bilder innan serietagningen sjunker så drastiskt (OBS! Det har hänt när brusreduseringen varit avstängd).

Nu har jag dock annat problem med min (över-/underexponerar ibland väldigt kraftigt vilket "försvinner" vid omstart) som jag ändå skall lämna in den för. Skall påtala problemet med serietagning samtidigt så får vi se vad som händer. Har för övrigt tagit drygt 20 000 bilder med min sedan oktober 2007.

Fn. har man dock begränsade resurser hos Canon i Mölndal pga. semestrar varför jag avvaktar ytterligare någon vecka eller två innan jag lämnar in den samt båda objektiven som jag haft exponeringsproblemet med.

Mvh!
// Niklas
 
Har inte upplevt nått av dessa problem med min 40D som jag köpte i maj i år den kommer från japan en kompis vad där så jag passade på att köpa en, nu får jag dock hoppas att jag slipper det eftersom garatin kan bli lite lidande :p
hitills har den funkat klockrent vid allt från långa exponeringar till max fyllda minneskort av serietagning ,,
men jag har bara tagit 4000 bilder hitills !?
vad tror ni här på sidan skall man byta kamera innan det är försent eller ?
låter i denna tråd som kameran (40D) är lite "utdömd" ???
 
gedjan skrev:
1. Upplever jag också på min. Nu när jag slår på den så syns det inte, min känsla är när kameran har varit påslagen länge och du jobbat med den så kommer det.
Vilket kanske beror på att fläcken oftast framträder när solen är på väg ner. Det hänger klart ihop med att den går att se med hjälp av polarisationsfilter.

Förr i tiden, innan det fanns datorer till sånt, använde man samma teknik för att begrunda spänningar i konstruktionsdetaljer, så det är säkert en oavsiktlig sådan vi ser här.
 

vad tror ni här på sidan skall man byta kamera innan det är försent eller ?
låter i denna tråd som kameran (40D) är lite "utdömd" ??? [/B]


Nej, inte om du är nöjd med den! Ser ingen anledning att byta bara för att några få har haft mindre problem med den!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.