Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D fel!

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
till å börja med måstajag säga att 40D är en bra kamera men jag stör mig på många saker på den!!!


1* den värkar som att conon har et produktions fel på skärmen där man ser vilken VB man valt.
syns ett svartare fält där precis som att att den fått ett slag där.
har sätt dett på 3st nya 40D ink min egna!
har du upptäckt det på din??

2* auto-VB:n värkar var i det bästa laget tycker nästan alla bilder blir blå tonade!

3* efter ett tags seriebildtagning går kameran ner på 3fps. är det något säkerhets gräj så man inte ska köra slut på kameran?



4* efter ett tags seriebildtaging..
och man skjuter av 3bilder i serie elr mer så
låser sig slutaren och spegeln så man missar ögon bilcks fotot...
har hänt 3-5ggr
och har fått en repa på spegln pga. det.
 
Både 3 och 4 beror på att bufferten är full.

Att detta skulle ha orsakat "en repa på spegeln" har jag dock svårt att tro. Det finns inget som kan repa spegeln.
 
2# Canon är överlag ganska kända för att ge en blå ton åt bilderna.

3# Om du sparar i RAW + JPEG så kan du ta cirka 15 bilder innan bufferten är full och går därefter ner till 3 bilder per sekund eller mindre.

Om kameran inte klarar av detta så har du ställt in "brusreducering för höga ISO", det bör vara av.

4# är jag inte helt med på, låter märkligt
 
Det som är mest förbryllande är hur det blivit en repa i spegeln?

Och hur märkte du vad det berodde på?
 
ErlandH skrev:
Både 3 och 4 beror på att bufferten är full.

Att detta skulle ha orsakat "en repa på spegeln" har jag dock svårt att tro. Det finns inget som kan repa spegeln.
-------------------------------

3* tror jag inte det bror på bufertern då den visar 60 i bufert minne i sökaren och lampan inte arbetslamapn blinkar.

4* detta kan hända efter att kameran varit avstängd! men att man nyligen skjutigt några foton i serie.

ang. repan på spegeln så märkte jag det efter en halvdags fotning vid ett objektivbyte. då kameran hade cp:at sig två gånger under dagen. (alltså kameran tvärr låser sig mitt upp i en 6,5fps seriebildtagning) det smäller och låter när det händer, som att kameran skulle kärva ihop...

ang. repan på spegln ut går jag från att den hänt då eftersom det inte var någon tidigare under dagen då jag bytte objektiv.
 
frigo88 skrev:
-------------------------------

3* tror jag inte det bror på bufertern då den visar 60 i bufert minne i sökaren och lampan inte arbetslamapn blinkar.

4* detta kan hända efter att kameran varit avstängd! men att man nyligen skjutigt några foton i serie.

ang. repan på spegeln så märkte jag det efter en halvdags fotning vid ett objektivbyte. då kameran hade cp:at sig två gånger under dagen. (alltså kameran tvärr låser sig mitt upp i en 6,5fps seriebildtagning) det smäller och låter när det händer, som att kameran skulle kärva ihop...

ang. repan på spegln ut går jag från att den hänt då eftersom det inte var någon tidigare under dagen då jag bytte objektiv.


Och du har inte lämnat in kameran för reparation än?

Det är ju ganska uppenbart att den behöver det!

Så ring canon och be dem hjälpa dig. (alternativt återförsäljaren)
 
laan skrev:
Och du har inte lämnat in kameran för reparation än?

Det är ju ganska uppenbart att den behöver det!

Så ring canon och be dem hjälpa dig. (alternativt återförsäljaren)
----------------------------
repan på speglen hände förra hälgen och det med att kameran låser sig hände försata gången för ca 3 veckor sedan..
så ja de är väll läge å kontakta cyberphoto....
 
*1 Felet har jag på min också, dock syns det mest när det är kallt ute >10+ samt med solglasögon.

Har dessutom en mörk fläck på min nya 580EX blixt också.

/Håkan
 
60 bilder i buffertminne?

kan det inte vara så att det är utrymme för 60 bilder kvar på minneskortet? Du kanske har missförstått vad "buffert" egentligen innebär.
 
HowCan skrev:
*1 Felet har jag på min också, dock syns det mest när det är kallt ute >10+ samt med solglasögon.

Har dessutom en mörk fläck på min nya 580EX blixt också.

/Håkan

__________________________-
intresant att höra att fler har det felet ska ta upp det med cyperphoto!
 
sespalan skrev:
60 bilder i buffertminne?

kan det inte vara så att det är utrymme för 60 bilder kvar på minneskortet? Du kanske har missförstått vad "buffert" egentligen innebär.
__________________
jag vet vad buffertminne är!
och du gör det bra om du hittar antal bilder kvar på minneskortet i sökaren på kameran.
 
frigo88 skrev:
__________________
jag vet vad buffertminne är!
och du gör det bra om du hittar antal bilder kvar på minneskortet i sökaren på kameran.

En kort fråga bara som kanske är lite irrelevant, men är det efter att du tagit några bilder som det är 60 st kvar som en hänger sig, eler i vilken upplösning får du 60 bilder i buffert minne.

För egen del så fotar jag i RAW å då kan man står talet 17 i sökaren å minskar givetvis när man tar bildserier på 6.5 bilder per sekund, dock är det ju först efter man tagit 17 bilder som bufferten är full, och kameran skriver med en viss hastighet till minneskortet, å först då går ju kameran ner till 1 bps. Men detta händer alltså innan bufferten är full?

vad använder du för ngt minneskort förressten?

Hoppas allt löser sig å spegeln som låser låter ju inte särskilt roligt.
 
*1: Jag har också en sådan fläck på displayen vid vitbalansvisningen. Syns inte så mycket, men frågan är om det blir värre när kameran blir äldre? Hur har ni andra gjort - lämnat in kameran eller låtit det vara?
 
Allemyr skrev:
En kort fråga bara som kanske är lite irrelevant, men är det efter att du tagit några bilder som det är 60 st kvar som en hänger sig, eler i vilken upplösning får du 60 bilder i buffert minne.

För egen del så fotar jag i RAW å då kan man står talet 17 i sökaren å minskar givetvis när man tar bildserier på 6.5 bilder per sekund, dock är det ju först efter man tagit 17 bilder som bufferten är full, och kameran skriver med en viss hastighet till minneskortet, å först då går ju kameran ner till 1 bps. Men detta händer alltså innan bufferten är full?

vad använder du för ngt minneskort förressten?

Hoppas allt löser sig å spegeln som låser låter ju inte särskilt roligt.
-----------------------------------------

ja,
efter man skjutit av några foton och buferten åter gått till max vid tillfället alltså ca 60 ibland ligger den på 66. och när det händer att spegeln/sluatern häger sig
kan hända även när bufferten gått ner till ca 45 bilder kvar.

och detta är vid L-jpg

använder mig av ett
sandisk Extrime III 4GB
med en skrivhastighet på 30MB/s
 
Bjarne skrev:
*1: Jag har också en sådan fläck på displayen vid vitbalansvisningen. Syns inte så mycket, men frågan är om det blir värre när kameran blir äldre? Hur har ni andra gjort - lämnat in kameran eller låtit det vara?
____________________________________
polarna har låtigt det vara sj tänkte jag ta upp det när jag lämnar in den för koll av sluraren/spegeln.
och det är just det som är frågan vad händer när kameran blir äldre syns det svarta fälltet mer då??
 
tog dom här bilderna med polariserings filter.....
 

Bilagor

  • min-kamera_800pix2.jpg
    min-kamera_800pix2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 766
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.