Annons

Canon 400d kontra Nikon D80???

Produkter
(logga in för att koppla)

Hendén

Medlem
Har äntligen kommit iväg idag för att kolla på kameror, systemkamera NÄSTA!! Men VILKEN ska man välja?
Han försäljaren var verkligen kunnig(tror jag) men ha satte griller i huvudet på mig..

Nu väljer jag mellan en Canon 400d och en Nikon D80. Dessa ska tydligen vara likvärdiga i bildresultat och dylikt.
Jag undrar om bildstabilisatorn i Canons objektiv är nödvändigt?
En Nikon med 18-135 och 2 års garanti skulle vara 3000kr billigare än Canon med 17-85 och 1 års garanti.
Jag undrar helt enkelt, från erfarna användare, om bildstabilisatorn och skakningen när kameran startar för Canon är värt dessa 3000 kr? Det känns som det är mycket pengar.

Sen hade ju kamerorna sina för och nackdelar båda två. Men det är detta som jag funderar mest över (just nu).

Snälla? Kan någon här inne säga sitt?? I frågan om dessa 2 kameror, inga andra.

Mvh Emelie
 
D80 är en bättre kamera än 400D. Dom är inte i samma klass. 400D är instegs och lite mer för nybörjare. D80 är mer avancerad. Ganska konstig jämförelse.
 
Du kommer hitta måååånga trådar om dessa kameror om du söker på forumet...

400D är en enklare modell än D80, vet inte om det är en korrekt jämförelse. I övrigt vågar jag påstå att man inte kan utse en "vinnare" mellan dessa märken, det är upp till var och en att avöra vilket märke man vill slå in på. För har man väl valt väg lär man stanna.

För det andra är det 2 års garanti för alla varor som en konsument som köper i en svensk butik, att sen vissa kedjor mörkar detta och försöker sälja försäkringar etc är ren kommers.

För det tredje finns stabilisatorfunktionen för både Canon och Nikons objektiv, och min korta erfarenhet säger att man ogärna vill vara utan när man väl vant sig...

Känn & kläm på båda, välj sedan den som känns bäst!
 
Senast ändrad:
Håller med. Sitter själv med Canons 30d, men skulle utan tvekan välja Nikons d80 framför Canons 400d. Bättre grepp, bättre sökare osv. Sedan är ju frågan om vilka objektiv du tänkt dig framöver. Själv gick jag över från Nikon till Canon eftersom jag tyckte att deras bättre objektiv kostar mindre än Nikons motsvarande. Kommer du enbart att hålla dig till kitobjektivet + ev. ngn ytterligare glugg spelar det väl mindre roll. Lycka till med inköpet!
 
Dom ger likvärdiga bildresultat.Det som skiljer i stort sett är om du prioterar ett mindre hus(kamera canon) eller vill ha ett robustare större som Nikons D80.
I canons har du tex dammbortagning som funkar skapligt.
Jag tycker is sällan är någon större nytta på korta zoomar däremot på min 70-200 2,8 har jag is.
Jag har sett/skrivit ut bilder från canon 400D med den billiga kitgluggen o i utskrifter upp till a4 så är det inga problem med den.
Den duger att börja med så om du prioterar lätt kamera o billigare så är D400 ett bra val.
Själv hade jag valt D80 med kitgluggen 18-70 pga att jag tycker om större robustare kamera men vet många som har köpt för stor kamera som inte tar med den utan tar med en kompakt kamera istället för dslr där har Canons D400 o nikon lilla D40xs? eller vad den heter en fördel.
Oavsett vad du väler så är kamerorna likvärdiga i bildkvalite oasett märke(penatx,canon,Nikon)
kläm o känn o se vilken du gillar bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.