Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 400d eller sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kily

Avslutat medlemskap
Nu har jag lyckats sälja min Nikon d40. var väldigt nöjd med den men saknade AF på den, därför den såldes. Nu ska en ny kamera inskaffas o valet står mellan Canons 400d o Sony A100. För o nackdelar att dela med sej av?

På objektivsidan är jag intresserad av antingen canons 50/1.8 eller minoltas 50/1.7. Är det autofokus på minoltas objektiv på en A100?

tacksam för alla svar

Både Canon och Minolta hade ju en gång i forntiden objektivserier utan autofokus, men jag är tveksam till om de objektiven överhuvudtaget passar på dagens kameror. De allra flesta Minolta 50mm f1.7 som säljs är dock i alla fall AF, men prova den på kameran eller läs att det står AF på objektivet.

Canon har bättre brusprestanda på högre ISO men saknar bildstabilisering. Canon har idag proffsuppgraderingsmöjligheter, medan Sony säger att de ska släppa sånt nästa år. Canon har fler objektiv i sitt sortiment, men saknar en del objektivfunktionalitet som Sony/Minolta har. Ditt 50mm f1.7 blir t.ex. stabiliserat på Sonyn, medan det inte finns något som motsvarar ett stabiliserat 50mm f1.8 i Canons utbud.

Det ryktas mycket just nu om att ersättaren till A100 kommer tidigt nästa år, i samband med PMA-mässan, (även möjligt att Canon släpper nästa version av sin amatörserie då) så det är nog ingen dum idé att vänta lite med inköp om du kan. Om inte annat för att priserna lär rasa ännu mer på dagens modeller när ersättaren kommer.

Hej
Jag äger en a100 och har ett minilta 50mm f1.7. Det funkar utmärkt ihop! Om jag har förstått det hela rätt funkar samtliga koinca minolta objektiv med af på sony kameran. Hur som helst så finns det ett bra utbud av begagnade objektiv till sony:n

Jag skulle helt klart ta en SONY A200 som börjas säljas i feb.

Du får IS i huset som är ovärdeligt, A700ans AF system, bättre ergonomi, grepp , bätter meny system , etc etc.

Hur ofta behöver man IS på ett 50mm f1,8.......!

Om du bara vill ha en kamera med bra utbyggnads möjligheter,dvs ett system så rekomenderar jag Canon.

Oscar Cederqvist skrev:
Självklart är IS en enorm fördel för optik som många köper för att plåta i mörka förhållanden... men, men, innan Canon släppte ett 17 - 55mm f2.8 IS (som folk idag är villiga att betala 10k för) så var det nog ingen Canonist som påstod sig förstå vad man skulle med IS till på en sån glugg heller...

Oscar Cederqvist skrev:
IS kan man bara använda på stillastående objekt. Jag tycker inte det motiverar det extra priset på allt annat än teleobjektiv.

Men poängen är väl att om man köper Sony så betalar man inget extra för IS....

Jag kan bara säga att IS kan verkligen vara användbart även på 50 mm.

Om du t ex skall fota någon fin skulptur i en kyrka och inte har stativ.

Vad skulle du välja, 1/60 sek och ISO 1600 eller 1/15 sek och ISO 400?

Mvh
Anders

Klart det finns tillfällen då det är bra, dock inte så många så det motiverar allt för högt pris.
Sonyn med inbyggd IS har jag reda sållat bort pga dåligt system.

Oscar Cederqvist skrev:

Om du bara vill ha en kamera med bra utbyggnads möjligheter,dvs ett system så rekomenderar jag Canon.

väldigt ofta! Jag har själv lånat en nikson d40 nu i en vecka och har upptäckt att IS är mycket viktigare än vad vissa tror...

lycka till att köra f/2 F/1.7 i 1/10 1/20 1/30 och få skarpa bilder.

ondjultomte skrev:
väldigt ofta! Jag har själv lånat en nikson d40 nu i en vecka och har upptäckt att IS är mycket viktigare än vad vissa tror...

lycka till att köra f/2 F/1.7 i 1/10 1/20 1/30 och få skarpa bilder.

Jag talar av min erfarenhet. Jag tycker inte jag har varit begränsad med mina gluggar utan IS. Visst finns det tillfällen då det behövs, det har jag aldrig påstått.

Men ibland kostar det ett par tuselappar extra och det är det inte värt enligt mig.
Då är det bättre att lägga de pengarna på IS på ett tele, där det verkligen behövs.

Oscar Cederqvist skrev:
Jag talar av min erfarenhet. Jag tycker inte jag har varit begränsad med mina gluggar utan IS. Visst finns det tillfällen då det behövs, det har jag aldrig påstått.

Men ibland kostar det ett par tuselappar extra och det är det inte värt enligt mig.
Då är det bättre att lägga de pengarna på IS på ett tele, där det verkligen behövs.

Det är svårt att inse att man går miste om något när man inte har det ;) man (tar för givet)blir även blind för det man redan har!

HAr du nöjlighet att låna en A700 ett litet längre tag så gör det! Så kommer du själv märka skillnaden nr du går tillbaka.

Sen ska man inte stirra sig blind på IS tycker jag, det finns många andra parametrar att ta hänsyn till vid köp av kamerahus. Diverse olika funktioner, ergonomi, brusbild, storlek, o.s.v. bör vägas in. Man kan eventuellt även räkna in vad ens fotopolare har om man vill låna av prylar av varandra.

Jag har kört Canon i hela mitt digitala fotoliv, därför kan jag inte jämföra med andra märken. Bara ge en tanke om vad man bör tänka på.

/Arne

Arne S skrev:
Sen ska man inte stirra sig blind på IS tycker jag, det finns många andra parametrar att ta hänsyn till vid köp av kamerahus. Diverse olika funktioner, ergonomi, brusbild, storlek, o.s.v. bör vägas in. Man kan eventuellt även räkna in vad ens fotopolare har om man vill låna av prylar av varandra.

Jag har kört Canon i hela mitt digitala fotoliv, därför kan jag inte jämföra med andra märken. Bara ge en tanke om vad man bör tänka på.

/Arne

Ja att hålla i en A100 är en aha upplevelse efter att ha hållt i en 400d :)

jag har små händer, men 400d är inte gjort för att hålla i alls!

CAnon har ju förbättrat greppet på 450d, som tur är, men det ser fortfarande lika litet ut. Hoppas de har gjort det lite större iaf.

Arne S skrev:
Sen ska man inte stirra sig blind på IS tycker jag, det finns många andra parametrar att ta hänsyn till vid köp av kamerahus.
Absolut, det viktigaste är ju att utgå från den sortens foto du gör, eller öht sina egna behov.

Jag vet t.ex. flera tjejer som köpt 350d/400d just på grund av att de tycker kameran passar deras händer, och en har t.o.m. anmärkt att a100an kändes stor!

Samtidigt är nyttan av stabiliseringen lätt att underskatta. Det är t.ex. inte uppenbart att jag som plåtar mest med studioblixtar numera skulle ha någon som helst nytta av stabiliseringen, men förutom att jag upptäckt att den är bra för att blanda naturligt ljus med blixtljus vid location-foto är ockå några av mina bästa bilder tagna i pauser i studioplåtningar med endast svagt naturligt ljus, t.ex. diptyken i min portfolio som 8 pers valt ut som favoritbild.

Där lät stabiliseringen mig att plåta på ISO800 istället för ISO3200/6400. Samtidigt finns det ingen stabiliserad motsvarighet till min Zeiss 85mm f1.4 för varken Canon eller Nikon...

Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Tycker verkligen någon att 400D har ett bra grepp?

Allt är ju relativt.

Den vanligaste kameran idag är säkert en kameramobil, greppet och ergonomin är ofta helt kass.

Det näst vanligaste kameratypen är kompakten, inga vidare grepp där heller.

Den tredje mest sålda typen av kameror är kanske instegs DSLR, bättre grepp men fortfarande ingen höjdare.

De kameror som säljer absolut sämst är proffshusen, de har bäst grepp.

Alltså är det statistiskt bevisat att kunden föredrar ett dåligt grepp! :)

En annan slutsats är att "vi" här på fotosidan har andra preferenser än vad kameraköparen i allmänhet har.

Jag tycker nog att greppet på en 400D är helt OK, har inte tappat den hittills! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar