Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbban77

Medlem
Tjennare!
Är en "nybörjare" med systemkameror så har köpt mig en Canon 350D, som jag behöver hjälp med!

När jag använder läget "TV" och knäpper några bilder så ser de riktigt fina ut på den lilla skärmen, men sedan när jag lägger över bilderna på datorn så är de grymt brusiga?!

Har tittat runt på lite bilder här på fotosidan, och hittade en riktig snygg som jag fastnade för
http://www.f64.se/img/hovet/pictures/picture-9.jpg

Denna bilden har (vad man kan se med ögonen) nästan 0% brus.
Vilket läge skall jag använda för denna typ av foto?
Hur mycket iso?
slutartid? m,m...

Tack i förhand!
/Robin

Tittar du på bilderna i 100% storlek då ? för om du tittar på den bilden du länkar i 100% så upplevs den nog oxå som brusig.. kan man så använd så låg ISO som möjligt..ställ in ett önskat bländarläge .. använd Av läget å låt kameran sköta slutartiden.. alternativt ställ kameran i M läget å ställ in bländare å slutartid som du känner att du vill ha den genom att titta på exponeringsmätaren.

Jag tittar på bilderna på fullskärm (antagligen 100%)
De bilder som jag har tagit med "Auto" (party bilder) är inte brusiga nånstans, men där så har blixt används m,m.
AV läget när man fotar på frihand, utan stativ, är omöjligt.

När jag har hög iso, typ 800, 1600 så blir inte bilderna lika brusiga som när jag använder 100 - 200?

En sak till, vad är bländaren nu igen? hehe..

Vad bländaren är fastnar aldrig! :S

Behöver hjälp på vad bländaren är?
Hur man använder den?
vilken bländare som är bäst för vad?

Senast ändrad:
Tackar!

Om du har tid och lust så skulle de verkligen uppskattas om du kanske tog dig din tid att skriva mig en liten nybörjar guide om iso/slutartid/bländare, typ om det som jag frågade innan om denna guide inte är så bra:)

Tack!
/Robin

Robin,

Såg att du är 16 år - kan förklara varför tålamodet är minimalt! -)

Länken du fick är en nybörjarguide!

Läs manualen till kameran!

Om du inte fick någon med kameran så googla skall du nog hitta en pdf.

Om du tittar på bildern på fullskärm är det sannolikt inte 100%.

Om du inte kan använda Av på fri hand kan du inte använda Tv heller. Exponeringen är densamma, det är bara olika sätt att tala om för kameran hur den ska ställa in den.

Bruset ökar med ökande ISO. Undrar om inte det du kallar brus är skakningsoskärpa? Vad har du för tid på de bilder som inte blir bra?

Tjennare!
Har tittat runt på lite bilder här på fotosidan, och hittade en riktig snygg som jag fastnade för
http://www.f64.se/img/hovet/pictures/picture-9.jpg

Denna bilden har (vad man kan se med ögonen) nästan 0% brus.
Vilket läge skall jag använda för denna typ av foto?
Hur mycket iso?
slutartid? m,m...

Tack i förhand!
/Robin

Lite sent, men jag har inte sett tråden tidigare. Bilden du länkar till är inte magisk på något sätt. Dels syns en del brus om man ser den i full storlek och dels är den tagen med en av de minst brusiga kameror som finns just nu - EOS 5D MkII. Trevligt att du tyckte om den.

Bilddata:
ISO 1600
1/13 sek
f 5,6
24-104 på 35 mm

Enkla råd för att slippa brus utan att läsa på för mycket:
Fota i bra ljus eller med blixt och på så lågt ISO som möjligt. Tid och bländare ställer du in så det funkar för det motiv och ljus som gäller, men de påverkar inte bruset praktiskt. Är det för mörkt för att fota utan att dra upp ISOt för högt får du stå ut med bruset, använda blixt eller köra med lågt ISO och stativ.

Lite sent, men jag har inte sett tråden tidigare. Bilden du länkar till är inte magisk på något sätt. Dels syns en del brus om man ser den i full storlek och dels är den tagen med en av de minst brusiga kameror som finns just nu - EOS 5D MkII. Trevligt att du tyckte om den.

Bilddata:
ISO 1600
1/13 sek
f 5,6
24-104 på 35 mm

Enkla råd för att slippa brus utan att läsa på för mycket:
Fota i bra ljus eller med blixt och på så lågt ISO som möjligt. Tid och bländare ställer du in så det funkar för det motiv och ljus som gäller, men de påverkar inte bruset praktiskt. Är det för mörkt för att fota utan att dra upp ISOt för högt får du stå ut med bruset, använda blixt eller köra med lågt ISO och stativ.

Så man kan säga:
100 - 200 ISO = Lite brus
800 - 1600 ISO = hel del brus?

För din 350D kan man säga ungefär så. Eller snarare 100-200 lite brus, 400 en del brus och 800-1600 för mycket brus.

Jaha tack!

När de är t,ex sol ute och man skall fota en cyklande person som rör sig så man kanske behöver 200 - 300 i slutar tid för få fast han på bild och kör utan blixt, kan det bli bra? eller blir det för mörkt?

Beror på va du har valt för bländare. Sen så beror det på hur mycke "action" du vill ha i bilden.. Vill du frysa bilden behövs bra mycke mer slutartid men annars kan det nog funka om du panorerar med lite..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar