Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D eller D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

ode_88

Aktiv medlem
Har kollat runt på kameror och ibland skrivs det D30 och ibland 30D.
Har även sett några få bilder där det står D30 på kameror men 30D är klart vanligast.
Vad skiljer dom här två åt?

Hej,

Canon D30 är en gammal digital systemkamera medan Canon 30D är en kamera som bara har ett par år på nacken. Lite lätt förvirrande.
/Karin

Värt att nämna är att det relativt ofta förekommer att folk skriver D30 när de menar 30D. Precis som det händer att folk vänder på nikons modeller och kallar dem exempelvis 40D och 200D. Mycket mycket förvirrande

Det skiljer ca. fyra år mellan D30 och 30D.

D30 var den första icke-proffskamera som dök upp, den hade vid tiden en häftig prislapp på 30000:-. Den efterföljdes av D60 och senare 10D, 20D, 30D och numera 40D.

Under flera år så hade jag en 30D och jag har tagit massor med fantastiska bilder med den kameran. Sensorn (vid låga ISO tal) ger ett helt fantastiskt resultat!

Den fick till slut se sig utbytt mot en 20D. Det som var avgörande var att den hade dålig autofokus (bara tre fokuspunkter) och att vid serietagning så låste sig kameran tills det att alla bilder var nedskrivna (inte roligt att inte kunna ta foton under femton sekunder...) Att den bara hade 3MP var också en bidragande orsak.

he he
under flera år hadde jag en 30D.....

Hur var det nu med D30 vs 30D

;-)

Roine

andersli skrev:
Det skiljer ca. fyra år mellan D30 och 30D.

D30 var den första icke-proffskamera som dök upp, den hade vid tiden en häftig prislapp på 30000:-. Den efterföljdes av D60 och senare 10D, 20D, 30D och numera 40D.

Under flera år så hade jag en 30D och jag har tagit massor med fantastiska bilder med den kameran. Sensorn (vid låga ISO tal) ger ett helt fantastiskt resultat!

Den fick till slut se sig utbytt mot en 20D. Det som var avgörande var att den hade dålig autofokus (bara tre fokuspunkter) och att vid serietagning så låste sig kameran tills det att alla bilder var nedskrivna (inte roligt att inte kunna ta foton under femton sekunder...) Att den bara hade 3MP var också en bidragande orsak.

Ser många här som skriver fel väldigt ofta.

10D blir D10, 5D blir D5 (som är en Minolta), 30D blir D30, Nya 40D skrivs ibland som D40 som är en Nikonkamera o.s.v.

Slarv eller okunskap, irriterande är det.

/Daniel

dsa1979 skrev:
Ser många här som skriver fel väldigt ofta.

10D blir D10, 5D blir D5 (som är en Minolta), 30D blir D30, Nya 40D skrivs ibland som D40 som är en Nikonkamera o.s.v.

Slarv eller okunskap, irriterande är det.

/Daniel

Min konicaminolta heter 5D, Dynax 5D egentligen, så det kan ju bli D5D också.
Eller oftast KM 5D. om man inte vill bli förväxlad med en sån där Canon.

Nån Minolta D5 finns väll inte?, om man inte menar den analoga Dynax 5.

Senast ändrad:
PMD skrev:
Ja, det är rätt konstigt. Jag begriper inte hur man kan ta fel. Finns här månne en ovanligt stor grupp dyslektiker?

Jag kan heller inte riktigt förstå hur man kan blanda ihop modellnamnen. Själv har jag inget problem med att hålla isär de olika beteckningarna.

vad gäller att hålla reda på namnen så tror jag bara att dom flesta snubblar på fingrarna när de skriver... 30D kan ju lätt bli D30 om man har bråttom.

ChiPs skrev:
Varför finns det inga häftiga internnamn som används? Tänker på datorvärlden.
På t ex den nordamerikanska marknaden har ju åtminstone visa kameror "häftigare" namn. Canon 400D heter t ex "Digital Rebel XTi".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar