ANNONS
Annons

Bästa ochbilligaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en intressant länk som lite längre ned i texten har en tabell med hur uppladdningshastigheten påverkas när en unlimited subscription överstiger 5TB.
https://docs.jottacloud.com/en/articles/3271114-reduced-upload-speed.
Intressant. De skriver att begränsningen gäller per fil, och att klienten kan ladda upp sex filer parallellt. Då skulle strypningen påverka mig när jag kommer över 10TB.
En fundering är ifall begränsningen är inbyggd i klienten. I så fall kan man eventuellt komma runt det genom att köra rclone istället för klienten.

Men vad tabellen egentligen visar är ju hur stort "obegränsat" egentligen är. Det finns en gräns när det inte längre är praktiskt användbart.

Intressant. De skriver att begränsningen gäller per fil, och att klienten kan ladda upp sex filer parallellt. Då skulle strypningen påverka mig när jag kommer över 10TB.
En fundering är ifall begränsningen är inbyggd i klienten. I så fall kan man eventuellt komma runt det genom att köra rclone istället för klienten.

Men vad tabellen egentligen visar är ju hur stort "obegränsat" egentligen är. Det finns en gräns när det inte längre är praktiskt användbart.
Jag tror det är begränsat på serversidan, annars skulle det gå att använda webbgränssnittet för att kringå begränsningen.

På direkt fråga svarar de att download inte påverkas vilket ju är bra vid "nödläge".

Jag tror det är begränsat på serversidan, annars skulle det gå att använda webbgränssnittet för att kringå begränsningen.

På direkt fråga svarar de att download inte påverkas vilket ju är bra vid "nödläge".
Men "backup" som egentligen är synk går väl inte att köra via webben. Den måste vara installerad för att "sniffa upp" förändringar som sker på filer.

Föratt anknyta till trådens fråga så undrar jag om någon här känner till en "molntjänst" som erbjuder NFS-montering av servern?
Det skulle förenkla.

Föratt anknyta till trådens fråga så undrar jag om någon här känner till en "molntjänst" som erbjuder NFS-montering av servern?
Det skulle förenkla.
Jag hittade ett bibliotek på git-hub som skulle göra precis det med Jotta. Men tiden verkar ha sprungit ifrån utvecklarna. Jag fick det inte att funka.
Jag är lite lur på att försöka själv. Jag har fått rclone att funka för att läsa från mitt Tele2-arkiv på Jotta. Alltid en början. :)

• Gilla
Reaktioner: PMD
Men "backup" som egentligen är synk går väl inte att köra via webben. Den måste vara installerad för att "sniffa upp" förändringar som sker på filer.
Nej givetvis inte men om det skulle gå att gå runt begränsningen skulle det gå att göra ett skript som zippar arkivflaggade filer och ladda upp via webben.

Sen är det väl inte synk då det är enkelriktat till skillnad mot t.ex. onedrive.

Jag hittade ett bibliotek på git-hub som skulle göra precis det med Jotta.

Jag gissar att man kapslade in NFS i något annat protokoll för att få det att fungera. Eller kanske förlitade sig på en proxy.
För smidig NFS-montering behöver ju servern ha funktionalitet för NFS.
Jag är lite lur på att försöka själv. Jag har fått rclone att funka för att läsa från mitt Tele2-arkiv på Jotta. Alltid en början. :)
Jag kan tänka mig att acceptera att montera filsystem med SMB/CIFS också, även om det tar emot lite. ;)

Koolast vore nog om man kunde använda AFS (Andrew File System).

Det är säkerligen i grund och botten S3 i någon form. S3 går fint att mounta.

I Windows brukar jag mounta det i WSL (s3fs) som man sedan problemlöst har återkomst till från Windows (explorer, powershell etc)

FUSE, alltså. FUSE är väl ganska stabilt vid det här laget så s3fs fungerar förmodligen bra.
(Jag utgår nu från ett WSL inte är "Eidgenössische Forschungsanstalt für Wald, Schnee und Landschaft, WSL". :) )

Amazon har tydligen hittat på ett eget interface för montering av en S3-bucket, som finns tillgängligt sen ett drygt år.

Jag har inte provat och kanske inte kan eftersom jag använder macos.

Amazons produkter brukar bara fungera med Amazons tjänster. Dom flesta billighets S3 brukar dom inte fungera med, men s3fs brukar klara det mesta.

FUSE och s3fs är open source (utom FUSE för macos; jäkla Apple), så det är bara att fixa buggarna själv om det fungerar dåligt. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar