ANNONS
Annons

Bästa ochbilligaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja - det borde rimligen vara möjligt men säker kan man väl aldrig vara....🤔

För egen del skulle jag aldrig helt förlita mig på att en tjänst som denna finns kvar på lång sikt så filerna får hur som helst även backas till en (eller två) lösa disk(ar)
Ja hängslen och livrem rekommenderas. Egentligen bör man väl också skriva ut alla bilder på papper för att vara säker att framtiden kan se dem

Nästa steg blir att dela ut denna folder i nätverket hemma så har jag en virtuell NAS där filerna egentligen ligger i molnet. Prestandan lär väl dock lämna en del övrigt att önska om man tänker sig att jobba med filerna.
Prestandan bestäms väl till största delen av vilken bandbredd ditt internetabonnemang har?

Efter sju år och åtta bedrövelser fick vi äntligen en fiberanslutning installerad i våras[*] och jag skaffade förstås ett abonnemang om 500/500 Mb/s. Det var lite förhastat med tanke på prestandan på det lokala nätet i huset. 🙃
Abonnemanget är numera nedgraderat till 100/100 …

100 Mb/s tycker jag fungerar hyfsat för att jobba mot en lokal filserverare, så det borde väl gå bra även mot en filserverare ute på internet? Åtminstone så länge inte fördröjningarna är alltför jobbiga.

[*] Bokstavligen sju år. Vi beställde fiberanslutning i januari 2017 och kunde börja använda den i april 2024.

Prestandan bestäms väl till största delen av vilken bandbredd ditt internetabonnemang har?

Efter sju år och åtta bedrövelser fick vi äntligen en fiberanslutning installerad i våras[*] och jag skaffade förstås ett abonnemang om 500/500 Mb/s. Det var lite förhastat med tanke på prestandan på det lokala nätet i huset. 🙃
Abonnemanget är numera nedgraderat till 100/100 …

100 Mb/s tycker jag fungerar hyfsat för att jobba mot en lokal filserverare, så det borde väl gå bra även mot en filserverare ute på internet? Åtminstone så länge inte fördröjningarna är alltför jobbiga.

[*] Bokstavligen sju år. Vi beställde fiberanslutning i januari 2017 och kunde börja använda den i april 2024.
100Mb/s ger ca 0.5TB per dygn. Har du bara 100Mb/s hemma?

Inte måga som behöver skyffla en halv terabyte om dagen när han väl har laddat upp arkivet i molnet.

Ska man jobba med stora filer i sin råkonverterare är det säker fler saker än bara bandbredd som spelar roll. Men ska man jobba med en fil på låt säga 50 MB kan man ju ladda hem den lokalt först. Eller egentligen, ska man jobba med filerna bör de ligga i en synkad mapp.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Jag har inte gjort några ordentliga mätninar, men när jag mäter prestanda mot bredbandskollen.se kommer jag sällan upp i 100 Mb/s. Eftersom fibern nominellt ska klara 100/100 så sitter flaskhalsen i det lokala nätet (förenklat, jag vet). Det är dock rimligt att prestandan inte är så värst högre i det lokala nätet med tanke på husets planlösning och att vi bara har en AP (routern).

Om jag får lust nån dag ska jag göra lite lokala mätningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar