Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Canon 300D vs Nikon D70

sagan skrev:
Jag skulle utan tvekan köpa D70 framför 300D..den har långt bättre inställningsmöjligheter och avsevärt bättre buffert..enda större "missen" är att den saknar vertikalgrepp som tillbehör.
Skillnaderna framgår här

INJUREMOOSE skrev: Det finns 5 ggr mera Nikkor optik att tillgå på beg marknaden.

SAGAN skriver ??
Hm..förstår inte var du fått de uppgifterna ifrån..jag tycker man ser väl så många Canon EF objektiv på begagnadmarknaden.
Det verkar helt orimligt oxå med tanke på att Canon är störst på AF-objektiv..hur skulle Nikon då kunna vara 5x större på begagnat?

INJURED MOOSE svarar:
Jag har handlat med kameror i 3 år som hobby, jag köper både Canon & Nikon, Nikkor osv. Varje dag i pricip kollar jag på
Ebay.com
Tradera.com
Gula tidn
Blocket.se
Cyberfoto
Fotosidan osv osv, så det är därifrån jag vet, inte tror att tillgången på Nikon Nikkor MF AF kameror mm är minst 5 ggr större troligen ännu större. Nikon har ett enormt övertag på Beg.
Om du "tycker" att du ser minst lika mycket Canon grejor är för att du troligen inte handlar med foto utrustningar & tittar främst på Canon grejor eftersom jag antar att det är det som intresserar dig i första hand???? (Bara en kvalifiserad gissning)

SAGAN SKREV:
MF-objektiv är heller ingen höjdare att använda på en kamera med så liten sökare som på 300D och D70.

INJURED MOOSE svarar:
Helt riktigt, det är bara ett alternativ, & fantastiskt bra att ha som xtra möjlighet.

SAGAN skrev
Om du kollar priserna så ska du se att Canon ligger lägre i pris på sina objektiv än Nikon..ganska mycket ibland oxå.
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM (4400:) Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED (7500:) exempelvis..och Canonobjektivet är den skarpare av de två..

INJURED MOOSE svarar
Det är strålande! Då kan man köpa En Canon EF 24-120 för 4400:- också om dom får för sig att göra en :))
Jag hänvisar framförallt till den begagnade marknaden i första hand.
Nikkor 24-120 är erkänt dålig, & orimmligt dyr & skall inte tas i med tång om du har höga krav på avbildnings kvaliten.
I övrig lär den vara en betydligt knepigare kompromiss att tillverka än EF 28-135 så jag personligen vet inte varför du gemför dessa objektiv i huvudtaget.

För att återknyta till huvudämnet, så verkar Tamrons 70-300 4.5-5.6 LD Macro 1:2 vara ett ossanolikt prisvärt objektiv, har inte testa själv, har en hemma just nu men inget EOS hus.

Kostar väl bara runt 1600:- tror jag.Lär vara rätt så bra komplement till digital hus.
Bara åh maila om nån är sugen på objektivet.
MV hälsn Raffe

Re: Re: Re: Re: Canon 300D vs Nikon D70

Jag kollar både Canon och Nikonoptik..och har köpt alla mina objektiv begagnat (utom en).
Kollar närapå varje dag i begagnadannonserna.
Så jag är helt säker på att dina uppgifter inte ens är i närheten av saningen.

INJUREDMOOSE skrev:
I övrig lär den vara en betydligt knepigare kompromiss att tillverka än EF 28-135 så jag personligen vet inte varför du gemför dessa objektiv i huvudtaget.
Varför skulle det vara knepigare att bygga en 24-120? t.o.m Tokina har lyckats bygga en som är rätt okej, och den går ända upp till 200mm!
För det höga priset som nikonobjektivet kostar, så borde även nikon kunna göra bra grejer.

Varför jag jämförde dessa var för att det är två mycket populära objektiv med stort omfång som oxå har bildstabilisator.

INJUREDMOOSE skrev:
INJURED MOOSE svarar:
Helt riktigt, det är bara ett alternativ, & fantastiskt bra att ha som xtra möjlighet.
Möjligheten finns faktiskt med Canonhuset oxå..det finns adapters om man nödvändigtvis vill använda MF-objektiv.

Senast ändrad:
INJUREDMOOSE skrev:
Jag har handlat med kameror i 3 år som hobby, jag köper både Canon & Nikon, Nikkor osv. Varje dag i pricip kollar jag på
Ebay.com
Tradera.com
Gula tidn
Blocket.se
Cyberfoto
Fotosidan osv osv, så det är därifrån jag vet, inte tror att tillgången på Nikon Nikkor MF AF kameror mm är minst 5 ggr större troligen ännu större. Nikon har ett enormt övertag på Beg.
En sökning på Canon+objektiv gav 140 träffar och Nikon+Objektiv gav 89 träffar på blocket.

En sökning på Canon+lens gav 197 träffar och Nikon+lens gav 134 träffar på Ebay.

Förefaller snarare som Canon har övertaget..

Senast ändrad:
sagan skrev:
En sökning på Canon+objektiv gav 140 träffar och Nikon+Objektiv gav 89 träffar på blocket.

En sökning på Canon+lens gav 197 träffar och Nikon+lens gav 134 träffar på Ebay.

Tillgången på Beg Nikon objekt, kameror objektiv är 5 ggr större här i Sverige.

Det är där jag handlar mest ändå, fördelningen på Ebay är jämnare.

Blocket.se är i sverige.
Har även kollat Cyber och FS annonser, Canon har ca 20-25% fler annonser även där.

Re: Re: Re: Re: Re: Canon 300D vs Nikon D70

sagan skrev:
Jag kollar både Canon och Nikonoptik..och har köpt alla mina objektiv begagnat (utom en).
Kollar närapå varje dag i begagnadannonserna.
Så jag är helt säker på att dina uppgifter inte ens är i närheten av saningen.

INJUREDMOOSE svarar:
--Om det är din övertygelse, så kan jag bara utgå ifrån att du är troende...... på dig själv endast?

SAGAN:
Varför skulle det vara knepigare att bygga en 24-120? t.o.m Tokina har lyckats bygga en som är rätt okej, och den går ända upp till 200mm!
För det höga priset som nikonobjektivet kostar, så borde även nikon kunna göra bra grejer.

INJUREDMOOSE svarar:
--Jag har aldrig påstått at det är knepigare att bygga,däremot knepigare & flera kompromisser, dom kan bygga i pricip vilket zoomomfång dom vill, det är inte utan anledning att dom bästa zoomaran ligger på 35-70 28-80 80-200 ????

SAGAN:
Varför jag jämförde dessa var för att det är två mycket populära objektiv med stort omfång som oxå har bildstabilisator.

INJUREDMOOSE svarar:
--Nikkor 24-120 är säkert jätte populär för 7500:-
& genomgående dåliga resensioner.
Du kan köpa en ny Sigma 24 1.8 + en rejäl zoom 28-200 28-300 eller 70-300 LD Tamron & fortfarande ha pengar över.

SAGAN:
Möjligheten finns faktiskt med Canonhuset oxå..det finns adapters om man nödvändigtvis vill använda MF-objektiv.

INJUREDMOOSE svarar:
--Det är väl trevligt att man slipper adapter på Nikon hus, dessutom så finns det som sagt ett betydligt större utbud av manuella Nikkor optik gemfört med Canon FD FDn.
Men enligt dig så stämmer inte det, så man bör inte ta mitt påstående om 5 ggr mera begagnade manuella Nikkor gluggar på allvar heller, men jag skriver det ändå för jag är rätt så van med att bli beskylld för att ljuga rent ut av eller inte hålla mig till fakta.

Till dig Kim undrar jag följande ?

Är du Polis ?
Wannabe förhörs ledare ?
Eller hade du bara trasiga leksaker som barn?

Tack för att du påminner mig om att man skall helt hålla sig härifrån & ägna all ledig tid på kvällen till Nattfoto eller göra repro på diabilder eller liknade nytta.

MV hälsn till alla andra 99.9% som förgyller tillvaron lite.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon 300D vs Nikon D70

INJUREDMOOSE skrev:
Till dig Kim undrar jag följande ?

Är du Polis ?
Wannabe förhörs ledare ?
Eller hade du bara trasiga leksaker som barn?

Tack för att du påminner mig om att man skall helt hålla sig härifrån & ägna all ledig tid på kvällen till Nattfoto eller göra repro på diabilder eller liknade nytta.

MV hälsn till alla andra 99.9% som förgyller tillvaron lite.

Jag tycker det är trist att du inte kan hålla dig till sakfrågan, utan istället komma med personangrepp.

Syftet med mina inlägg är att ge en mer rättvisande bild av begagnatmarkanden och objektivpriserna än den du ger.

För att de som går i köptankar ska få en mer korrekt underlag att göra sitt inköp ifrån.

Sagan skrev:
MF-objektiv är heller ingen höjdare att använda på en kamera med så liten sökare som på 300D och D70.

Får jag fråga varför? Varför vissa objektiv är bättre/sämre än andra på sådana kameror? För övrigt har 300d samma sökarförstoring som 10d (0,88x).

Ju mindre sökare man har på kameran, dessto svårare blir det att se var skärpan ligger.
Vilket gör det svårt att använda MF-objektiv på den typen av kameror (inkl 10D).

Jaha... det kan nog stämma. För övrigt har jag upptäckt att D70 har samma sökarförstoring som F80 - 0,75x, samtidigt som F100 och F5 har 0,70x. Innebär det att det är ännu svårare att fokusera med dem manuelt?

Sökaren på analoga systemkameror är betydligt större än på digitala systemkameror med liten sensor.
Det är ett direkt samband mellan storleken på sensorn/filmen och storleken på sökaren.

Köpte en Canon 300D i höstas med 18-55mm objektivet som ingick i det packetet. Jag är väldigt nöjd med kameran. Nu i februari kompletterde jag med ett Sigma 70-210mm f/2,8 APO här från fotosidans begagnade marknad. Får kanonfina bilder.

Mvh Agneta

sagan skrev:
Det är ett direkt samband mellan storleken på sensorn/filmen och storleken på sökaren.

Jaja... tänkte väl att det kändes rätt litet när jag tittade in i D70s sökare igår. Det borde ju innebära att 300d/10d och D70 har sökare som motsvarar 0,55x resp 0,5x på en 35 mm kamera. Hmm... de borde kanske skriva det på samma viss som för brännvidd, både den riktiga förstoringen och dess motsvarighet för 35 mm...:)

Man kan ju också tillägga att

300D har ju inte en "sökare med linje" (en sådan där sökare som jag hade på min gamla SLR där det var lätt att se när skärpan blev inställd) utan jag måste "se" om det är skarpt genom att bedöma bilden.

Jag vet inte hur det är med D70.

--jalle

sagan skrev:
Ju mindre sökare man har på kameran, dessto svårare blir det att se var skärpan ligger.
Vilket gör det svårt att använda MF-objektiv på den typen av kameror (inkl 10D).

Re: Man kan ju också tillägga att

JalleS skrev:
300D har ju inte en "sökare med linje" (en sådan där sökare som jag hade på min gamla SLR där det var lätt att se när skärpan blev inställd) utan jag måste "se" om det är skarpt genom att bedöma bilden.

Ja, det är märkligt att de inte lagt in den funktionen på kameror med liten sökare, det skulle göra nackdelen med liten sökare betydligt mindre.

sagan skrev:

Canon FD?

Annars finns det tydligen en nikon2eos adapter (BHPHOTO), om man nu har en massa nikonoptik men garna vill ha EOS-hus. :)
Fast da far man nog feppla med blandare manuellt, skulle jag gissa.

/Mattias

Re: Re: Man kan ju också tillägga att

sagan skrev:
Ja, det är märkligt att de inte lagt in den funktionen på kameror med liten sökare, det skulle göra nackdelen med liten sökare betydligt mindre.
Det är nog inte så konstigt. På snittbildsskivornas tid hade man ljusstarka fasta objektiv. Då funkar det bra. Med dagens 5.6-zoomar som majoriteten använder får man ju bara en svart ring i mitten. Det skulle nog inte vara så poppis.

Re: Man kan ju också tillägga att

JalleS skrev:

Jag vet inte hur det är med D70.

--jalle

Man kan få hjälp av fokussystemet på D70 när man fokuserar manuellt, den "gröna lampan" lyser när man har fokus (mitt i bilden antar jag). Annars håller jag med Kim om att det är ruskigt svårt att se i sökaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar