JoeCole skrev:
Nu är det investering som gäller.
Vad är värt att satsa på ?
Ska främst ta idrottsbilder samt naturbilder, på djur såsom älgar, fåglar osv.
Är det mer värt att satsa på en Canon och köpa till ett objektiv eller är Nikon bättre ändå ?
Så mkt mer än 10.000 vill jag inte lägga ner.
Du lär få 4682 goda råd minst, här kommer mitt bidrag.
Canons kamera hus har altid varit extemt anv vänliga, nyare EF optik är tysta & bra men lika dyra som Nikkor diton.
Du bör betrakta mig som mera partisk till Nikons fördel.
Beg marknaden på Nikkor MF & AF objektiv är minst 5ggr större än för Canon gluggar.
Att du inte får ljus mätning eller auto exponering med äldre Nikkor gluggar med digitala D70,100 har ingen större betydelse då du ser resultatet direkt.
Äldre AF nikkor finns också i överflöd & är förhållandevis billiga, förutom 20mm & kortare förståss.
Du lär ha betydligt flera optik, & bredare brännvids omfång i din utrustning efter 1-2 år än med Canon för samma pengar. (Mycket bättre objektiv ekonomi)
Nu kanske du nöjer dig med 2 bra pirat AF zoomar eller så, då har det väl mindre betydelse.
Men bara känslan att ha tillgång till optik från 1959 gör att din foto hobby får yttligare en dimension. Nikkor gluggar är väldigt lättsåda också, så ledsnar du, sälj & köp annat att testa.
Jag har ägt både Canon FD, EF & Nikon MF & AF system.
Canons Svensson AF objektiv med USM motorer är givetvis att föredra gemfört med kopplad AF på Nikkors Svensson optik.
Nikkors äldre Manuella optik är nästan samtliga bättre, framförallt mekaniskt men även optiskt än motsvarande Nikkor AF optik.
Ett klassiskt exempel är Nikkor Ai 28mm 2.8 med close range correktion (crc), 8 element & närgräns 20 cm
Dagens sk ersättare har inte CRC, har sämre närgräns, mindre omfattande antireflex behandling, & mycket enklare optisk konstruktion, 5 element i tidig & 6 i D versionen.
Naturligtvis mest för att ge vanliga entusiaster billigaste möjliga 28a
Men den är rent utav ett dåligt skämt gemfört med den tidigare varianten.
MF versionen kan du hitta ofta för under 1000:- i utmärkt skick.
Det är ingen myt att allting blir sämmre !
Jag tycker du skall självklart Köpa Nikon som digital system kamera, med det sagt vet jag inte så mycket om D70,100, är ännu helt ointresserad av digitala system kameror, jag inväntar ytterligare innovationer, förbättringar & helst vill man ha 24x36 det måste komma på allvar förr eller senare, det lär dröja längre än man förväntar sig, men man vet aldrig.
Lycka till.