Annons

Canon 300D och visa bilder på tv

Produkter
(logga in för att koppla)

chrisse

Medlem
Hej på er

Jag har en fråga. Om jag vill visa bilderna från min kamera i tvn så kopplar jag ju den enkelt till tvn med den kabel som följer med.
Inga problem där men om jag inte vill se infon på vilken bild det är och vad den heter vad gör jag då?

konfunderad... :)

://chrisse

hej du!
om jag trycker på Info knappen så får jag antingen upp all extra info och histogram eller så är den den "vanliga" infon...
och samma sak är det under Automatisk bildvisning

Mycket bra att du ställde den frågan!
Jag råkade själv ut för samma sak i helgen och fattade inte hur jag skulle komma förbi det.
Ser med spänning fram emot om någon har lösning på detta!
/Catarina

cama skrev:
Jag råkade själv ut för samma sak i helgen och fattade inte hur jag skulle komma förbi det.

Samma här, gjorde det också för första gången i helgen. Jättesmidigt om man bortser från problemet ovan.
Noterade vidare att bilden beskars lite (oavsett om jag körde med NTSC eller PAL), är det fler som noterat det eller ska man ta för givet att det berodde på TV:n?

Orsaken till att det kapas har med tv att göra. Den kapar alltid lite oavsett om det är bilder från en kamera eller om du kollar på video. :)

chrisse skrev:
Den kapar alltid lite oavsett om det är bilder från en kamera eller om du kollar på video.
Fast uppenbart så kompenserar ju övriga prylar för det ty jag kan inte minnas att jag saknat speciellt mycket bildyta på filmer och annat på den tv:n (inte min). Det känns ju lite udda att generera en videosignal så att viktig info kommer att klippas bort.

Jag utgår ifrån att den information som visas på kamerans bildskärm är den som styrs ut till teven. Det finns mig veterligen inget sätt att få den bilden utan information om eponeringsdata.

Det andra problemet som uppstår är att bredd och höjdförhållandet skiljer mellan kameran och teven. Kameran 3x2 och teven har 4x3. För att visa bilden kan man göra på tre sätt:

1. Förvränga bilden så att hela bilden kommer ut men den är ihoptryckt i sidled.

2. Lägga in svarta kanter upptilöl och nedtill på bilden så att 2x3 kan visas inom 3x4.

3. Kasta inforamtion i sidorna av bilden så bilden visas utan förvrägning.

Detta är generellt och ur Canon EOS 300D exakt gör har jag inte tagit reda på ännu.

Jo så inser jag också att det är så, jag tycker mest att alternativ 3 (som verkar vara det Canon valt) är det som tyvärr gör funktionen minst användbar (nåja, 1:an skulle nog vara värre).

ANNONS