Annons

Canon 300D de första intrycken (efter en dag med kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Intrycken efter 10 biler ;-)

Plockasde upp den ur lådan och blev direkt positivt övveraskad...

* Den väger lagom.. vikten gör att den kännes rätt rejäl och vettig.
* Kvalitet på plast känns mer rejäl än på 300V. Skulle vilja jämföra den lite med plasten på 30/33 eller gamla Eos5
* Bildkvaliteten är helt okej med 19-55 Inte perfeklt dock men vad får man vänta sig för den pengen??
* Lågt brus. testade en bild på ÍSO 400 och det funkar bra... (snabbt test)
* Hastigheten på framatningen räcker....
* Det blir STORA bildfiler-..... 256 kort är absolut MINIMUM.
* Lite tjockare handgrepp gör att dne ligger BRA i handen... Riktigt bra...
* Med vertikalgrepp komer den ligga riktigt bra i handen.

Lite snabba reflektioner bara.... Kommer mer så så småingom....
 
Vill veta mer

Tack för din snabba 'review'.

Bildkvalitén på 19-55 skulle jag vilja veta mer om. Hur är den jämfört med Canon 28-105?

Du skriver att kvalitén inte är perfekt och det hade väl ingen väntad sig heller men hur yttrar det sig och vad jämför du med?

Jag är också nyfiken på blixtbilder med 300D
 
Om plasten i den känns som EOS-5:an så skulle jag inte låta mig avskräckas av det faktum att det är ett plasthus och inte metall; jag har haft min 5:a i fem, sex år, och har aldrig tvivlat på dess hållbarhet.
 
Plast rostar inte.
Jag har haft min EOS 1000 i tretton år.
Har heller aldrig tvivlat på att plasten håller för normalt bruk (ej ute i regnväder utan paraply ex.).
 
Slänger upp en njävligt enkel bild..
Tagen i 19 mm läge för att vara lite elak mot optiken.
INGET gjort med den men körd på lite lägre upplösning.

Tar man vanliga bilder med inte så förbaskat raka linjer duger dden tycker jag,.

Man får ju se vad man betalar för den trots allt... Det är en optik för 1000 spänn max...
 

Bilagor

  • img_0019_fotosidan.jpg
    img_0019_fotosidan.jpg
    20.5 KB · Visningar: 1,470
Re: Vill veta mer

langereis skrev:
Tack för din snabba 'review'.

Bildkvalitén på 19-55 skulle jag vilja veta mer om. Hur är den jämfört med Canon 28-105?

Du skriver att kvalitén inte är perfekt och det hade väl ingen väntad sig heller men hur yttrar det sig och vad jämför du med?


Skulle plåtat lite med en 28-105 USM (min egna som suttit på en EOS 5:a ) men det blev inte tid till det.
 
måste fråga en sak bara...det är ju olika brännvidd på digital objektiven mot analoga...men...GÅR det att sätta dit t.ex. ett 28-90 objektiv som passar en vanlig eos300V på den nya 300D?
Att brännvidden inte längre stämmer då förstår jag men GÅR det överhuvudtaget att göra det?

Och vad blir isåfall resultatet?
 
så bilderna blir fullt funktionsdugliga alltså?

60% hmm...28 blir 45 och 90 blir 144?

onekligen blev ju teleobjektiv helt plötsligt ett nytt begrepp :)
 
Javisst blir det funktionsdugligt!

Möjligtvis att billiga zoom-objektivs brister påvisas mer på en DSLR.

Du vinner på tele-sidan men förlorar på vidvinkel.
 
pul skrev:
så bilderna blir fullt funktionsdugliga alltså?

60% hmm...28 blir 45 och 90 blir 144?

onekligen blev ju teleobjektiv helt plötsligt ett nytt begrepp :)

Nej Nej Nej!
Sök i forumen på "brännviddsförlängning" och läs noga.
Det som händer är att om du jämför en 10x15 kopia från en 35mm film med en från en 300D så har du från digitalkameran förstorat upp mittenområdet på 35mm-kopian.
Avbildningsskalan på sensorn/filmen är samma, men vid jämförande utskrift så får du med mindra av motivet.
Bännvidder på optiken kan inte ändra sig bara för att du byter kamerahus.
 
ahaaa...*slår mig för pannan*
ja det borde jag ju ha fattat...ok, ja då är det ju ingen vits att använda sina gamla objektiv :)
 
"brännviddsförlängning" används lite slarvigt.
Men visst får ditt 28-90 objektiv effekten av 45-144 objektiv på en EOS 300d.
 
Utdrag ur canons egna hemsida:

OBJEKTIV
Objektivfattning EF / EF-S
Brännvidd 1,6x brännviddsfaktor jämfört med 24x36 mm
 
????????????
Det klart du kan använda dina gamla objektiv!
Ett 28-90 motsvarar 45-144 i 35mm format på en 300d eller en 10d. Du förlorar i vidvinkel men vinner på telesidan!
 
ja alltså att jag förlorar vidvinkel fattar jag...men förstorar den mer då???
Att jag får en bildyta som motsvarar att jag tagit med ett 144mm kan jag gå med på men är förstoringen den samma? Det är den väl inte?
 
Lite utdrag igen från Canons hemsida:


Sensorformatet 15,1 x 22,7 mm ger brännviddsfaktorn 1,6x jämfört med negativformatet 24x36 mm. För att utrusta EOS 300D med ett objektiv motsvarande det populära zoomomfånget 28-90 mm har ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 utvecklats speciellt för EOS 300D. Objektivet har mindre mått och kortare avstånd till bildplanet än andra EF objektiv och är mycket kompakt och lätt.
 
Resultatet blir precis som om man förstorar 22,7mm x 15,1mm från mitten av ett 36mm x 24mm negativ.

Bildvinkeln blir snävare, vilket gör att man uppfattar det som om brännvidden blir längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.