Miso
Aktiv medlem
Stämmer. Har råkat på många som bara har den kombinationen, exempelvis Ester Sorri. www.sorri.se
Bra tips, fina bilder! Och fin hemsida. Inspirerande!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer. Har råkat på många som bara har den kombinationen, exempelvis Ester Sorri. www.sorri.se
Ha ha ha! Ingår assistent?
Framför allt ingår kanske en bankman?
/L
24 1.4 + 35 1.4 + 50 1.2 + 85 1.2 och 135 2 = 80 000:- i runda slängar, så behöver du säkert stativ och lite blixtar m.m så
ett lån på 100 000:- borde vara rimligt, med 3% ränta, amorteringsfritt,så ger det en netto månadskostnad på 175:-. Inte många slantar som ska tjänas in i månaden.
Det är bara att boka tid med banken.
Det är kanske INTE så svårt i alla fall..he..he..
dessvärre inte bara att boka banktid, 35:an och 135:an finns väl inte ens för leverans någonstans nästan, så poppis är det.
jag ger mig in i denna diskution då jag själv funderar över
24-70 eller 24-105 till min 5D
om nu kvaliten är som beskrivs i denna tråd mycket skiftande
hur vet man då att man köper ett bra exemplar till just mitt hus?
vad för tester kan jag utföra vid köp av ett begangnat objektiv?
jag ger mig in i denna diskution då jag själv funderar över
24-70 eller 24-105 till min 5D
om nu kvaliten är som beskrivs i denna tråd mycket skiftande
hur vet man då att man köper ett bra exemplar till just mitt hus?
vad för tester kan jag utföra vid köp av ett begangnat objektiv?
Jag tillhör den skaran som fick ett 24-70 som var dåligt justerat från fabrik. Efter inlämning hos RCC så blev det knappt bättre och ihop med min då 40D vart det aldrig så bra som många andra beskrivit. När 5D mkII:an införskaffades och samkördes med 24-70:an så blev det riktigt bra, lite soft på 2,8 men acceptabel skärpa.
Sedan på min 50D var det åter inte perfekt och inte heller på min nya 7D. Så mitt ex verkar trivas bäst ihop med fullformat. Jag hade gärna testat ett 24-105 då jag inom motorsporten sällan använder 2,8.
offtopic
@micke: mina randiga bilder med mkII:an du kikade på återkom gång på gång, nu ringde Krister på Intervision och sade att canon ger mig en ny kamera. Det var ett fint påskägg.
Glad Påsk till eder alla.
Lycka till med ditt val av objektiv Jenny.
Mikael
Har läst igenom tråden (och många fler) eftersom jag planerar att köpa en 5D Mk II. Måste säga att detta med att välja glugg till en FF inte är det lättaste så jag förstår verkligen Jenny som skrev första inlägget!
Tänkte snylta lite på tråden genom att föra fram följande resonemang:
Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.
Rimligen borde väl därför 24-70-gluggen vara bäst ur mitt perspektiv? För övrigt har jag redan ett Sigma 70-200/2.8.
/Joakim
Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.
/Joakim
Har läst igenom tråden (och många fler) eftersom jag planerar att köpa en 5D Mk II. Måste säga att detta med att välja glugg till en FF inte är det lättaste så jag förstår verkligen Jenny som skrev första inlägget!
Tänkte snylta lite på tråden genom att föra fram följande resonemang:
Rimligen borde väl därför 24-70-gluggen vara bäst ur mitt perspektiv? För övrigt har jag redan ett Sigma 70-200/2.8.
/Joakim
Jag tillhör den skaran som fick ett 24-70 som var dåligt justerat från fabrik. Efter inlämning hos RCC så blev det knappt bättre och ihop med min då 40D vart det aldrig så bra som många andra beskrivit. När 5D mkII:an införskaffades och samkördes med 24-70:an så blev det riktigt bra, lite soft på 2,8 men acceptabel skärpa.
Sedan på min 50D var det åter inte perfekt och inte heller på min nya 7D. Så mitt ex verkar trivas bäst ihop med fullformat. Jag hade gärna testat ett 24-105 då jag inom motorsporten sällan använder 2,8.
offtopic
@micke: mina randiga bilder med mkII:an du kikade på återkom gång på gång, nu ringde Krister på Intervision och sade att canon ger mig en ny kamera. Det var ett fint påskägg.
Glad Påsk till eder alla.
Lycka till med ditt val av objektiv Jenny.
Mikael
Lite utanför ämnet men jag kontrollerade ett begagnat Tokina 300/2,8 AF med canonfattning idag och jämförde det mot mitt Canon 300/2,8is.
Tokinan var en trevlig överraskning, betydligt mindre än mitt Canon 300/2,8.
Den som söker ett billigare 300/2,8 men med något långsammare och lite ljudliggare AF kan ha objektivet i åtanke. Vid 2,8 ger objektivet lite sämre upplösning, något lägre kontrast och synbar CA i kanterna, nerbländat till 4-5,6 så är skilnaderna i upplösningen ingen alls i de försök jag gjorde.
Med tanke på tyngd/pris/prestanda så kan detta vara ett alternativ för dig som söker ett ljusstarkt 300mm tele.AF fungerade utmärkt med mitt 5dmk2 hus.
Tokina till vänster bl 2.8 , Canon till höger bl 2.8
Jag är glad att jag startade den här tråden. Jag har vacklat fram och tillbaka nu vad gäller att byta objektiv. Och just nu lutar jag mycket åt att behålla 24-70:an. (Förlåt Janne!) Jag plåtar ofta i befintligt ljus inomhus och då behövs ljuskänsligheten. Sen är det det där med oskärpan. Jag gillar den. Jag får väl köra lite tyngdlyftning så jag klarar av den en längre stund!! (Och köpa ett fast porträtttele! Kanske ska starta en ny tråd ang det) Men hörni, jag har också läst mycket om att kvaliteten kan variera på 24-70. Vart ska man vända sig om man vill ha objektivet genomgånget och kollat att det är som det ska 100%?
Canon RCC i Mölndal
Intervision i Malmö
Intervision i Stockholm
Lämna in det tillsammans med ditt kamerahus.