Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-70/2,8 vs Canon 24-105/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Framför allt ingår kanske en bankman?
/L

24 1.4 + 35 1.4 + 50 1.2 + 85 1.2 och 135 2 = 80 000:- i runda slängar, så behöver du säkert stativ och lite blixtar m.m så
ett lån på 100 000:- borde vara rimligt, med 3% ränta, amorteringsfritt,så ger det en netto månadskostnad på 175:-. Inte många slantar som ska tjänas in i månaden.

Det är bara att boka tid med banken.

Det är kanske INTE så svårt i alla fall..he..he..
 
24 1.4 + 35 1.4 + 50 1.2 + 85 1.2 och 135 2 = 80 000:- i runda slängar, så behöver du säkert stativ och lite blixtar m.m så
ett lån på 100 000:- borde vara rimligt, med 3% ränta, amorteringsfritt,så ger det en netto månadskostnad på 175:-. Inte många slantar som ska tjänas in i månaden.

Det är bara att boka tid med banken.

Det är kanske INTE så svårt i alla fall..he..he..

dessvärre inte bara att boka banktid, 35:an och 135:an finns väl inte ens för leverans någonstans nästan, så poppis är det.
 
jag ger mig in i denna diskution då jag själv funderar över
24-70 eller 24-105 till min 5D

om nu kvaliten är som beskrivs i denna tråd mycket skiftande
hur vet man då att man köper ett bra exemplar till just mitt hus?
vad för tester kan jag utföra vid köp av ett begangnat objektiv?
 
jag ger mig in i denna diskution då jag själv funderar över
24-70 eller 24-105 till min 5D

om nu kvaliten är som beskrivs i denna tråd mycket skiftande
hur vet man då att man köper ett bra exemplar till just mitt hus?
vad för tester kan jag utföra vid köp av ett begangnat objektiv?

Kvaliteten mellan två likadana gluggar gäller enligt min erfarenhet de flesta objektiv, men det är klart att köper du 85/1,2 L eller ex 300/2,8 L IS USM så tror jag nog att variationen mellan olika ex är mindre på dyrare gluggar!
 
hur bör man då gå tillväga vid beg köp av nått av dessa objektiv,
för att se att allt är rätt eller man ska välja ett annat exemplar.

jag har tidigare kontrolerat fokus hemma på andra objektiv med stativ och 45graders linjal men det är ju lite bökigt om man ska köpa begagnat.
 
jag ger mig in i denna diskution då jag själv funderar över
24-70 eller 24-105 till min 5D

om nu kvaliten är som beskrivs i denna tråd mycket skiftande
hur vet man då att man köper ett bra exemplar till just mitt hus?
vad för tester kan jag utföra vid köp av ett begangnat objektiv?

Problemet är att du inte vet något om du inte jämför.
Jag har haft ett antal medlemmar från fotosidan hos mig och de vill gärna jämföra sitt objektiv mot exv mitt om jag nu har det, (oavsett om jag har det själv eller inte så har jag tillgång till nästan alla objektiv så man kan skaffa sig en första uppfattning genom att testa mot ett annat objektiv)

Skall hjälpa till och utvärdera ett Tokina 300/2,8 AF senare idag som tydligtvis är ovanligt i Sverige, skall då bla kontrollera AF mot ett av mina hus som är ställt och kontrollerat av Intervision, och även se efter hur det uppträder i jämförelse med mitt eget Canon 300/2,8 is och ägaren får då en indikation på hur det fungerar jämfört med mitt objektiv.
 
Jag tillhör den skaran som fick ett 24-70 som var dåligt justerat från fabrik. Efter inlämning hos RCC så blev det knappt bättre och ihop med min då 40D vart det aldrig så bra som många andra beskrivit. När 5D mkII:an införskaffades och samkördes med 24-70:an så blev det riktigt bra, lite soft på 2,8 men acceptabel skärpa.

Sedan på min 50D var det åter inte perfekt och inte heller på min nya 7D. Så mitt ex verkar trivas bäst ihop med fullformat. Jag hade gärna testat ett 24-105 då jag inom motorsporten sällan använder 2,8.

offtopic

@micke: mina randiga bilder med mkII:an du kikade på återkom gång på gång, nu ringde Krister på Intervision och sade att canon ger mig en ny kamera. Det var ett fint påskägg.

Glad Påsk till eder alla.

Lycka till med ditt val av objektiv Jenny.

Mikael
 
Jag tillhör den skaran som fick ett 24-70 som var dåligt justerat från fabrik. Efter inlämning hos RCC så blev det knappt bättre och ihop med min då 40D vart det aldrig så bra som många andra beskrivit. När 5D mkII:an införskaffades och samkördes med 24-70:an så blev det riktigt bra, lite soft på 2,8 men acceptabel skärpa.

Sedan på min 50D var det åter inte perfekt och inte heller på min nya 7D. Så mitt ex verkar trivas bäst ihop med fullformat. Jag hade gärna testat ett 24-105 då jag inom motorsporten sällan använder 2,8.

offtopic

@micke: mina randiga bilder med mkII:an du kikade på återkom gång på gång, nu ringde Krister på Intervision och sade att canon ger mig en ny kamera. Det var ett fint påskägg.

Glad Påsk till eder alla.

Lycka till med ditt val av objektiv Jenny.

Mikael

Tack ska du ha!
 
Har läst igenom tråden (och många fler) eftersom jag planerar att köpa en 5D Mk II. Måste säga att detta med att välja glugg till en FF inte är det lättaste så jag förstår verkligen Jenny som skrev första inlägget! :)

Tänkte snylta lite på tråden genom att föra fram följande resonemang:

Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.

Rimligen borde väl därför 24-70-gluggen vara bäst ur mitt perspektiv? För övrigt har jag redan ett Sigma 70-200/2.8.

/Joakim
 
Har läst igenom tråden (och många fler) eftersom jag planerar att köpa en 5D Mk II. Måste säga att detta med att välja glugg till en FF inte är det lättaste så jag förstår verkligen Jenny som skrev första inlägget! :)

Tänkte snylta lite på tråden genom att föra fram följande resonemang:

Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.

Rimligen borde väl därför 24-70-gluggen vara bäst ur mitt perspektiv? För övrigt har jag redan ett Sigma 70-200/2.8.

/Joakim

Jag skulle nog vilja håll på 24-70:an då, som sagt underbar ihop med mkII:an och till din fotografering så är du säkert en del inomhus med lite sämre ljus och då gör 2,8 gott för att få något snabbare slutartid. (IS på 4,0:an hjälper ju inte om vederbörande framför kameran rör sig under en längre slutartid)

alt. combo 24-105 + 50 1,4 (för inomhus) som nämnts tidigare i tråden.

Mikael
 
Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.

/Joakim

Jag tycker personligen inte f 2.8 vid 70 mm räcker fullt ut till det du önskar.
85/1,8 eller 100/2,0 ger helt annan bokeh för ganska rimlig peng.
Tycker i alla fall jag :)
 
Har läst igenom tråden (och många fler) eftersom jag planerar att köpa en 5D Mk II. Måste säga att detta med att välja glugg till en FF inte är det lättaste så jag förstår verkligen Jenny som skrev första inlägget! :)

Tänkte snylta lite på tråden genom att föra fram följande resonemang:

Jag tänker köpa en 24-70/2,8 till kameran i så fall eftersom jag fotograferar mycket människor, porträtt, livsstil och reportage. Jag gillar också att ta bilder med kort skärpedjup och lite känsla.

Rimligen borde väl därför 24-70-gluggen vara bäst ur mitt perspektiv? För övrigt har jag redan ett Sigma 70-200/2.8.

/Joakim

Nu känner jag inte till Sigmas 70-200 och jag själv kör med ett
aps-c hus 50d, men rent spontant till dina användingsområden, så
tror jag att din Sigmas omfång gagnar dig bättre.
24-70 motsv ungefär 16-45 på min 50d, vilket jag INTE skulle
använda till människor och porträtt.
Nej, för att få kort skärpedjup osv, så skulle jag rekomendera
omfång minst 100 och uppåt på en fullformatare.
Förr på den "gamla goda tiden" då ordet digital inte var uppfunnet, så använde jag 135mm fast glugg till porträtt på min
dåvarnade ff kamera, givetvis oxå en Canon..he..he..med mycket goda resultat. På min nuvarande 50d, så är 50mm(motsv 80 på en 5d) ett absolut minimum för lyckade porträtt. Alltså hamnar du tyvärr helt utanför med en 24-70 zoom.
 
Jag tillhör den skaran som fick ett 24-70 som var dåligt justerat från fabrik. Efter inlämning hos RCC så blev det knappt bättre och ihop med min då 40D vart det aldrig så bra som många andra beskrivit. När 5D mkII:an införskaffades och samkördes med 24-70:an så blev det riktigt bra, lite soft på 2,8 men acceptabel skärpa.

Sedan på min 50D var det åter inte perfekt och inte heller på min nya 7D. Så mitt ex verkar trivas bäst ihop med fullformat. Jag hade gärna testat ett 24-105 då jag inom motorsporten sällan använder 2,8.

offtopic

@micke: mina randiga bilder med mkII:an du kikade på återkom gång på gång, nu ringde Krister på Intervision och sade att canon ger mig en ny kamera. Det var ett fint påskägg.

Glad Påsk till eder alla.

Lycka till med ditt val av objektiv Jenny.

Mikael

Jag funderar på om det är så att vissa objektiv trivs bäst med FF jag köpte mitt 24-70 till 350D och jag upplvede det som grymt bra vid vissa typer av fotografier men sen när jag köpte 5D så kom det till sin fulla rätt nu kan jag inte tänka mig att byta det är verkligen min arbetshäst nummer 1
 
Lite utanför ämnet men jag kontrollerade ett begagnat Tokina 300/2,8 AF med canonfattning idag och jämförde det mot mitt Canon 300/2,8is.
Tokinan var en trevlig överraskning, betydligt mindre än mitt Canon 300/2,8.
Den som söker ett billigare 300/2,8 men med något långsammare och lite ljudliggare AF kan ha objektivet i åtanke. Vid 2,8 ger objektivet lite sämre upplösning, något lägre kontrast och synbar CA i kanterna, nerbländat till 4-5,6 så är skilnaderna i upplösningen ingen alls i de försök jag gjorde.
Med tanke på tyngd/pris/prestanda så kan detta vara ett alternativ för dig som söker ett ljusstarkt 300mm tele.AF fungerade utmärkt med mitt 5dmk2 hus.


Tokina till vänster bl 2.8 , Canon till höger bl 2.8
 

Bilagor

  • TOKINA1.jpg
    TOKINA1.jpg
    26.5 KB · Visningar: 407
Senast ändrad:
Lite utanför ämnet men jag kontrollerade ett begagnat Tokina 300/2,8 AF med canonfattning idag och jämförde det mot mitt Canon 300/2,8is.
Tokinan var en trevlig överraskning, betydligt mindre än mitt Canon 300/2,8.
Den som söker ett billigare 300/2,8 men med något långsammare och lite ljudliggare AF kan ha objektivet i åtanke. Vid 2,8 ger objektivet lite sämre upplösning, något lägre kontrast och synbar CA i kanterna, nerbländat till 4-5,6 så är skilnaderna i upplösningen ingen alls i de försök jag gjorde.
Med tanke på tyngd/pris/prestanda så kan detta vara ett alternativ för dig som söker ett ljusstarkt 300mm tele.AF fungerade utmärkt med mitt 5dmk2 hus.


Tokina till vänster bl 2.8 , Canon till höger bl 2.8

Jag är glad att jag startade den här tråden. Jag har vacklat fram och tillbaka nu vad gäller att byta objektiv. Och just nu lutar jag mycket åt att behålla 24-70:an. (Förlåt Janne!) Jag plåtar ofta i befintligt ljus inomhus och då behövs ljuskänsligheten. Sen är det det där med oskärpan. Jag gillar den. Jag får väl köra lite tyngdlyftning så jag klarar av den en längre stund!! (Och köpa ett fast porträtttele! Kanske ska starta en ny tråd ang det ;)) Men hörni, jag har också läst mycket om att kvaliteten kan variera på 24-70. Vart ska man vända sig om man vill ha objektivet genomgånget och kollat att det är som det ska 100%?
 
Jag är glad att jag startade den här tråden. Jag har vacklat fram och tillbaka nu vad gäller att byta objektiv. Och just nu lutar jag mycket åt att behålla 24-70:an. (Förlåt Janne!) Jag plåtar ofta i befintligt ljus inomhus och då behövs ljuskänsligheten. Sen är det det där med oskärpan. Jag gillar den. Jag får väl köra lite tyngdlyftning så jag klarar av den en längre stund!! (Och köpa ett fast porträtttele! Kanske ska starta en ny tråd ang det ;)) Men hörni, jag har också läst mycket om att kvaliteten kan variera på 24-70. Vart ska man vända sig om man vill ha objektivet genomgånget och kollat att det är som det ska 100%?

Canon RCC i Mölndal

Intervision i Malmö

Intervision i Stockholm

Lämna in det tillsammans med ditt kamerahus.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto