Annons

Canon 24-70/2,8 vs Canon 24-105/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Kikar man på testsidan nedan och jämför de båda objektiven rent
skärpemässigt så upplever jag nog 24-105 som den skarpare.
24-70 visar dessutom ganska dåliga resultat på f/2.8....vilket
borde göra valet ännu enklare.]

Att 24-70 skulle vara dålig på 2.8 är inget som jag har sett på mina bilder.

Men som Mikael också skriver, det kan skilja mycket mellan olika exemplar av samma objektiv.

Jag har själv haft två stycken 24-70 och när jag köpte mitt senaste (som jag nu sålt) så jämförde jag 4 olika exemplar i butiken och tog det som var bäst.

Jonas. Inte för att Luminois Landsacpe inte är en bra källa. men jag tror faktiskt att alla som skrivit i den här tråden hittils har testat båda objektiven i verkligheten.

Mattias. Jo, även trådskaparen har testat båda objektiven, men
har startat tråden för att få in fler åsikter, som ska kunna hjälpa henne vid ett val. Jag tycker länken är en hjälp god som någon för en villrådig.

Att 24-70 skulle vara dålig på 2.8 är inget som jag har sett på mina bilder.

Men som Mikael också skriver, det kan skilja mycket mellan olika exemplar av samma objektiv.

Jag har själv haft två stycken 24-70 och när jag köpte mitt senaste (som jag nu sålt) så jämförde jag 4 olika exemplar i butiken och tog det som var bäst.

"DET KAN SKILJA MYCKET MELLAN OLIKA EXEMPLAR AV SAMMA OBJEKTIV"

Då gäller det att köpa objektiv av någon handlare som har så många ex av samma objektiv som möjligt, för att kunna få ett riktigt bra ex..he..he..Postorderköp kan då knappast vara att rekomendera...
Hoppas och tror att de inläggen angående objektivens kvalitetsskillnader är en smula överdriven..he..he..

"DET KAN SKILJA MYCKET MELLAN OLIKA EXEMPLAR AV SAMMA OBJEKTIV"

Då gäller det att köpa objektiv av någon handlare som har så många ex av samma objektiv som möjligt, för att kunna få ett riktigt bra ex..he..he..Postorderköp kan då knappast vara att rekomendera...
Hoppas och tror att de inläggen angående objektivens kvalitetsskillnader är en smula överdriven..he..he..

Man har ju ångerrätt vid postorderköp.

Vilken är bäst!?
Jag har en 24-70 nu, men provade en 24-105 på en kurs, och den fotografen sålde in 24-105:an stenhårt. Han hade själv bytt från 24-70 till den och inte ångrat sig en dag.

Fördelar 24-105: lättare, större omfång, bilsstabilisator.
Fördelar 24-70: större bländare, ljuskänsligare, bättre optik(??)

Vad säger ni?

Vilket kamerahus har du ?

24-70

Sant, men det sägs vara färdigt och väntas i år. Själv vill jag ha ett 24-70, men svider ju att köpa ett om en ny modell kommer runt hörnet, jag avvaktar lite till. Vad gäller vikten, man e ju inte klen ;) och priset, ja det lär ju vara högt.
24-105 räcker säkert länge för de flesta, även för mig.

Knepigt det här! Tack för alla inlägg.
Lutar åt 24-105 nu... eller fasta gluggar helt enkelt!!
För jag gillar ju kort skärpedjup...

Miso

Knepigt det här! Tack för alla inlägg.
Lutar åt 24-105 nu... eller fasta gluggar helt enkelt!!
För jag gillar ju kort skärpedjup...

Miso

Nej, varför ska det vara lätt.he..he..

Men det ena utesluter inte det andra, kombinera en EF 24-105 med en EF 50 f/1.4, så har du liksom garderat dig. 50-gluggen är så
lten och behändig att du kan ha den fickan.

Köper du beg, så har du båda dessa för under 10 000:-, inte illa.

Ps. Ef 24-105 verkar ha en jämnare kvatitet än den äldre 24-70..
he..he..ds

Nej, varför ska det vara lätt.he..he..

Men det ena utesluter inte det andra, kombinera en EF 24-105 med en EF 50 f/1.4, så har du liksom garderat dig. 50-gluggen är så
lten och behändig att du kan ha den fickan.

Köper du beg, så har du båda dessa för under 10 000:-, inte illa.

Ps. Ef 24-105 verkar ha en jämnare kvatitet än den äldre 24-70..
he..he..ds

Jag har en EF 50 f/1:4! ...men jag har inte använt den till professionella uppdrag. Jag har liksom trott att den är sämre för att det inte är L-serien. Att 24-70:an (L) är bättre för att den kostar så j-a mycket helt enkelt! :) Däremot använder jag alltid 50:an för mer privat fotografering. För då blir ju kameran MYCKET smidigare! :)

Jag skulle absolut köra på 24-70. jag har kört det på både crop och ff nu på 5D där 24-70 kommer till sin fulla rätt.

har du cropkamera förlorar du vidvinkel med bägge, fast du har det korta skärpedjupet med 24-70.

Jag ser egentligen ingen fördel med f4 objektiven alls förutom priset jämnfört med 2.8:eek:rna, och att 2.8 väger mer, känns som ett tunnt argument.

Jag har en EF 50 f/1:4! ...men jag har inte använt den till professionella uppdrag. Jag har liksom trott att den är sämre för att det inte är L-serien. Att 24-70:an (L) är bättre för att den kostar så j-a mycket helt enkelt! :) Däremot använder jag alltid 50:an för mer privat fotografering. För då blir ju kameran MYCKET smidigare! :)

Om du visst hur många proffs som använder 50/1,4. ;) Den är ju lite klenare mekaniskt än L-gluggarna, men optiskt funkar den ju bra, särskilt med lite nedbländning.

85/1,8 och 100/2 är också fina gluggar som inte är L-märkta. De är mekaniskt tåligare än 50/1,4.

Har du en 50 f/1.4, GRATTIS ! Då kan du ju i lugn och ro jämföra med din 24-70, när det är klart så säljer du 24-70 och köper en EF 24-105 och så kommer det bli lika smidigt privat som i ditt professionella utövande.

Lycka till !

Om du visst hur många proffs som använder 50/1,4. ;) Den är ju lite klenare mekaniskt än L-gluggarna, men optiskt funkar den ju bra, särskilt med lite nedbländning.

85/1,8 och 100/2 är också fina gluggar som inte är L-märkta. De är mekaniskt tåligare än 50/1,4.

Ja, jag är sugen på att skaffa ett 85/1,8 till porträtt. För nu har jag inte det omfånget. Men om jag byter 24-70 mot 24-105, så har jag ju det... om man skulle köra med fasta optik istället. Då funderar jag på ett porträtt-tele med makro? Finns ju några sådana t ex Canon Objektiv EF-S 60/2,8 Macro (brännvidd 96 på full format, jag har en 5D), Tamron Objektiv Af 90/2,8 SP DI Macro 1:1 etc... någon som har tankar kring det?

Ja, jag är sugen på att skaffa ett 85/1,8 till porträtt. För nu har jag inte det omfånget. Men om jag byter 24-70 mot 24-105, så har jag ju det... om man skulle köra med fasta optik istället. Då funderar jag på ett porträtt-tele med makro? Finns ju några sådana t ex Canon Objektiv EF-S 60/2,8 Macro (brännvidd 96 på full format, jag har en 5D), Tamron Objektiv Af 90/2,8 SP DI Macro 1:1 etc... någon som har tankar kring det?

Jag har också 5D. jag har haft 85/1.8 men jag sålde det, ett bra objektiv inget snack om den saken, med en närgräns på 85 cm och att jag personligen inte har nån glädje av större bländare än just 2.8 så använde jag det inte alls särskilt mycket.

EF-s + 5D = nope

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto