Annons

Canon 20D prick uppe i hörnet

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem min nya 20D och var ute och tog lite bilder, jag har märkt ett skumt fel, det blir en prick uppe till höger i bilden, denna bild är tagen med ISO100 10 bländare 125/1 tiden, 17mm med 17-40 4L objektivet, har också testat med mitt 70-200 4L objektiv och det blir samma, bilderna blir bra i övrigt..

vad kan det vara???

/Magnus

Bilagor

• prick.jpg
    prick.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,213
Jag fick precis samma effekt på min 1D MkII.
Köpte Digipad och rengöringsvätska på Zebramedia.
Efter två digipad så var fläcken borta :)
Zebra är både billiga och har bra service.

Tänk på att bilden blir upp och ner i kameran.
Är den uppe på bilden så är den nere på sensorn.

MVH
Magnus

Tack för tipsen, vad jag reagerade på är att kameran är sprillans ny, fick den i posten 2 timmar innan jag tog bilderna, jag satte på ett objektiv gick ut och tog lite bilder och detta fenomenet dök upp direkt, men visst det kan ha varit så från fabriken, kameran såg ny och fin i övrigt och inte som något demoex. eller liknande.. Jag får läsa om sensorrengörning..

/Magnus

Damm på sensorn får du hela tiden. Ett objektivbyte räcker för att få några dammkorn. Det är bara att vänja sig vid att göra rent.

Jag rekommenderar varmt SensorBrush.

/G

Ok, nu har jag beställt sensorbrush och lite annat smått och gott, dyra specialprylar och inget billigt skräp, slänger mårdhårsborsten jag köpte på stan som innehåller limrester bla.

/M

Magnuz skrev:
Tack för tipsen, vad jag reagerade på är att kameran är sprillans ny, fick den i posten 2 timmar innan jag tog bilderna, jag satte på ett objektiv gick ut och tog lite bilder och detta fenomenet dök upp direkt, men visst det kan ha varit så från fabriken, kameran såg ny och fin i övrigt och inte som något demoex. eller liknande.. Jag får läsa om sensorrengörning..

/Magnus

Om du precis beställt kameran borde det väl finnas garanti, då kan det ju vara dumt att öppna upp för att rengröa själv.

Hade precis samma problem som du, också direkt från tillverkaren, dock ett annat märke =D

// Anders

aceeo skrev:
Om du precis beställt kameran borde det väl finnas garanti, då kan det ju vara dumt att öppna upp för att rengröa själv.

Hade precis samma problem som du, också direkt från tillverkaren, dock ett annat märke =D

// Anders
Rengöring av sensorn lär knappast gå på garantin. Det är ju en helt normal årgärd som beskrivs på p 36-37 i manualen.

Jag tror jag också har damm på min + någon annanstans för jag ser damm i sökaren.

Jag bor ju i Boden och inte känner jag till någon verkstad i närheten så för mig skulle det bli att skicka iväg den och gud vet när den skulle komma tillbaka!? Nej, jag tror jag skulle göra det själv i det här fallet. :)

kaw skrev:
Det är på sökarskivan det. Bara att ta bort objektivet och damma av med borste eller blåsbälg. Sökarskivan sitter ovanför spegeln.

Underbart, tack för det!! Siktade upp på spegeln med min gummiblåsa från Apoteket som jag fick tips om här i en tråd och vips borta!

Magnuz skrev:

/Magnus

Även min nya 20 hade smuts på sensorn "från fabrik".
Helt omöjligt att se med blotta ögat på sensorn.

Två drag med sensorbrush - och vips var 99% borta!

Har nu använt sensorbrush men problemet kvarstår, jag får göra någon form av våttorkning också, borde funka, men det känns svårt sensorn är trots allt ganska liten...

Jag har köpt detta: - PecPads & SensorSwipe
http://www.pbase.com/copperhill/image/32569476

Någon som har testat detta och vet hur svårt/lätt det är, måste man va hyperförsiktig eller hur gör man?

/Magnus

Senast ändrad:
Hade rätt mycket skräp på min 1d mk2 sensor, köpte eclipse vätska och några SensorSwabs förra veckan, två drag med en sensorswab gjorde underverk! Inte minsta spår efter damm ens på f/32, före rengöringen såg jag rätt mycket skräp redan på f/4.

Inte alls svårt att rengöra, tog mindre än 1 minut =)
Några droppar vätska på verktyget, sen några drag i kameran och det var klart. Lycka till.

Hur hårt kan man trycka? eller behöver man inte vara så försiktig? Kanske till och med trycka lite hårt så det försvinner bättre? Jag är i allafall glad att jag köpte sensorbrush borsten också så man inte råkar torka bort ett snadkort med våttorknigen och repa sensorn..

/Magnus

Hjälp, någon som har "PecPads & SensorSwipe" eller liknande "spatel" för rengörning av 20D, jag har eclipse vätskan och sensorbrushborsten men ingenting att rengöra sensorn med och jag behöver göra det innan tisdag nästa vecka, någon som kan sälja av något ? :) (jag har beställt från USA men det kanske inte hinner komma) Alternativt någon som bor i Göteborg och kan rengöra en sensor i helgen?

/Magnus

Magnuz skrev:
Hjälp, någon som har "PecPads & SensorSwipe" eller liknande "spatel" för rengörning av 20D, jag har eclipse vätskan och sensorbrushborsten men ingenting att rengöra sensorn med och jag behöver göra det innan tisdag nästa vecka, någon som kan sälja av något ? :) (jag har beställt från USA men det kanske inte hinner komma) Alternativt någon som bor i Göteborg och kan rengöra en sensor i helgen?

/Magnus

När jag beställde från Zebramedia hade jag det i lådan dagen efter. Ring och hör med dom.

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar