Annons

Canon 20D med flera externa blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag har nu 20D och blixt 580EX. Går det att köpa en 420EX och ha som extra blixt och styra den från kameran eller blixten på kameran? Skulle vilja ställa in en "ratio" där det mesta ljuset kommer från sidan och mindre ljus rak framifrån. Någon som har testat denna kombination?
 
Säkrast är att skaffa en 420 EX. Den kan du styra trådlöst med en 580 EX eller 550 EX. 420 EX kan dock inte styra andra enheter.

Du kan också skaffa en sändare, ST-E2.

Jag kör själv med flera 550 EX och en ST-E2 nästan dagligen och det fungerar utmärkt.
 
froderberg skrev:
Säkrast är att skaffa en 420 EX. Den kan du styra trådlöst med en 580 EX eller 550 EX. 420 EX kan dock inte styra andra enheter.

Du kan också skaffa en sändare, ST-E2.

Jag kör själv med flera 550 EX och en ST-E2 nästan dagligen och det fungerar utmärkt.

Sätter man alltså den där sändaren i blixtskon så kommunicerar den trådlöst med exempelvis en 580 EX som man kanske har placerad flera meter bort? Är det så det funkar?

Den sändaren kommunicerar då med en 580 EX som i sin tur kan kommunicera med en slavblixt? Så att man kan använda flera blixtar...
 
Nope, sändaren i sig kommunicerar med alla blixtar. Varje blixt tillhör då en grupp så du kan styra dessa från sändaren/kameran.
 
Hallå

Hakar på denna tråden.

Jag funderar på det här med att styra blixtar med hjälp av deras slavblixtfunktion. I en annan tråd framgår det att Canons blixtar alltid blixtar två gånger. Finns det något sätt att få en 420ex att styra en annan blixt om den senare är satt i slavblixtläget?

Vidare. Tänk om man kör en eller flera 420ex via en trådlös fjärrstyrare (ST-E2) kan man då även ha en eller flera slavblixtar i detta system? (det finns ju små roliga effektblixtar som bara funkar som slavar)

Går i köptankar men vill inte köpa fel för framtiden och vill helst slippa pröjsa för en 580.

Mvh Dan
 
Deo skrev:
Hallå

Hakar på denna tråden.

Jag funderar på det här med att styra blixtar med hjälp av deras slavblixtfunktion. I en annan tråd framgår det att Canons blixtar alltid blixtar två gånger. Finns det något sätt att få en 420ex att styra en annan blixt om den senare är satt i slavblixtläget?

Ja, men då krävs det att det är en blixt som hoppar över förblixten. Canon har en sådan liten till kompakterna och det finns även för dykbilder av andra fabrikat.

Vidare. Tänk om man kör en eller flera 420ex via en trådlös fjärrstyrare (ST-E2) kan man då även ha en eller flera slavblixtar i detta system? (det finns ju små roliga effektblixtar som bara funkar som slavar)

Om du vill ha E-TTL-styrning måste alla vara Canon-blixtar. Tyvärr funkar inte ens 550EX eller 580EX i stroboskopläge eller manuellt läga när den styrs trådlöst. i Så fall får du ha radiostyrning av annat märke som Pocket Wizard.

550EX känns som ett bra köp just nu då blixten blivit billig och kan en massa..
 
Passar på med en blixtfråga till:

Om man använder 550EX som sitter på kameran för att lösa ut en slavblixt, en 420EX, och exponeringskompensation för blixt används (via div. menyer i kameran), kommer det att gälla endast blixten som sitter på kameran (550EX) eller även slavblixten (420EX)?

Alltså frågan är igentligen hur mycket information överförs till slavblixtarna?
 
Vikentij skrev:
Passar på med en blixtfråga till:

Om man använder 550EX som sitter på kameran för att lösa ut en slavblixt, en 420EX, och exponeringskompensation för blixt används (via div. menyer i kameran), kommer det att gälla endast blixten som sitter på kameran (550EX) eller även slavblixten (420EX)?

Alltså frågan är igentligen hur mycket information överförs till slavblixtarna?

kompensationen i kameran kommer att påverka båda blixtarna, däremot kan du ställa styrkeförhållandet mellan dem på blixtarna.
 
Okej, tack!

Men det ställer jag in på 550EX antar jag, eftersom det är inte mycket man kan ställa in på 420EX...

PS: Hänvisa mig inte till manualen! Jag har endast en 420EX. Försöker förstå hur saker o ting fungerar =)
 
Vikentij skrev:
Okej, tack!

Men det ställer jag in på 550EX antar jag, eftersom det är inte mycket man kan ställa in på 420EX...

Även om jag har 550EX så vet jag inte säkert. Kör ju ST-E2 när jag kör trådlöst.
 
Vikentij skrev:
Så du kan programmera ST-E2 för hur mycket vissa grupper eller blixter skall under- resp. överexponera?

Hittade svaret på frågan:

Blixtintensiteterna kan ställas in oberoende för de tre grupperna och blixtaggregatet på kameran kan ställas in för att ge blixtar eller för att enbart styra övriga blixtaggregat.

EDIT: Ok, Magnus var snabbare =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.