Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1Ds MkII officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite reflextioner:

Digitala proffskameror kan man skaffa av tre olika typer. Mellanformatsbakstycken typ imacon, fullsensor typ Canon och Kodak eller mindre sensor typ Nikons.

Dyrast är imacon, följt av fullformatssensor och billigast Nikon. Priset på kamerorna verkar följa sensorstorleken.

Nikon kritiseras från vissa håll för de inte tar klivet till fullformatssensor. Pixlarna sägs bli för små. Om Canon nu med 1Ds MkII ger sig i konkurrens med digitala bakstycken, så kan man kritisera Canon för att ha för liten sensor. Imacon har massor med spelrum för att trycka in enorma mängder pixlar på sina 6x6 sensorer.

Imacon kommer lida av att bli dyra gentemot Canons 24x36 sensorer, och Canon kommer lida av att vara dyra gentemor Nikons 1,5x sensorer.

Vad är rätt och fel i detta spel? Vem vinner, vem byter strategi? Hur snurrigt kan det bli?

Hur tänker ni, vad tror ni händer? Vart är vi på väg?
 
hansen2 skrev:


För yrkesmannen/kvinnan är det nog inga problem. Däremot blir det knivigt för amatören med oförskämt mycket pengar. När det gäller intressen görs det en hel del ogrundade och irrationella val.

/Johan
Amatörer med oförskämt mycket pengar köper väl båda två, eller tre eller hur många det nu finns.
 
Sitter och reflekterar litet över att nu, i ett svep blev alla 1Ds totalt oanvändbara och kan väl i stort sett bara användas som markfyllnad eller som barlast i fraktfartyg. Detta öde är ju vad som drabbar alla digitalkameror när en ny modell kommer.
Kvalitetskraven på bilder av katter, solnedgångar, barn och trädgårdens blommor stiger hela tiden.
Us
 
Arleklint skrev:

Imacon kommer lida av att bli dyra gentemot Canons 24x36 sensorer, och Canon kommer lida av att vara dyra gentemor Nikons 1,5x sensorer.

Vad är rätt och fel i detta spel? Vem vinner, vem byter strategi? Hur snurrigt kan det bli?

Vi kunder vinner på det här kriget. Framför allt den som handlar begagnat när det är många som byter till de senaste grejorna.

Kan de riktigt vidvinkliga objektiven bli billigare eftersom förlängningsfaktorn på de mindre sensorerna kräver att fler behöver dem? Det är i alla fall en utveckling jag skulle välkomna.

Hur tänker ni, vad tror ni händer? Vart är vi på väg?

Ett är då säkert ... och det är att märkeskrigen här på FS kommer fortsätta :)

/Johan
 
"Den har tillräcklig upplösning för att producera filer som omvandlas till 50 MB okomprimerad TIFF med 24 bitars färgdjup, en accepterad standard bland ledande bildbyråer och bildarkiv."
Nu först börjar det digitala att ta sig dit, men till ett djupt hål i kassan."

- National Geographic nr 13 2003, publicerade en artikel om flygplan.
Kameran som fotografen använde var en Nikon D1x på ca 5 megapixlar...och det verkade ju accepteras av tidskriften.
Man kanske ska frilansa med en D70, och spara en massa pengar :)

/Anders
 
Arleklint skrev:
Lite reflextioner:

Digitala proffskameror kan man skaffa av tre olika typer. Mellanformatsbakstycken typ imacon, fullsensor typ Canon och Kodak eller mindre sensor typ Nikons.

Dyrast är imacon, följt av fullformatssensor och billigast Nikon. Priset på kamerorna verkar följa sensorstorleken.

Nikon kritiseras från vissa håll för de inte tar klivet till fullformatssensor. Pixlarna sägs bli för små. Om Canon nu med 1Ds MkII ger sig i konkurrens med digitala bakstycken, så kan man kritisera Canon för att ha för liten sensor. Imacon har massor med spelrum för att trycka in enorma mängder pixlar på sina 6x6 sensorer.

Imacon kommer lida av att bli dyra gentemot Canons 24x36 sensorer, och Canon kommer lida av att vara dyra gentemor Nikons 1,5x sensorer.

Vad är rätt och fel i detta spel? Vem vinner, vem byter strategi? Hur snurrigt kan det bli?

Hur tänker ni, vad tror ni händer? Vart är vi på väg?

Ja tänker som så här:
Imacon bakstycke med mellanformatshus blir för klumpigt och omständigt till annat än studio.

Nikons sensor är för liten och ger inte riktig vidvinkel kapacitet, en glugg på t.ex 10-25 som jag misstänker att de snart kommer med ger förmodligen en massa distorsion i onödan.

Canon har gjort helt rätt i att klämma in så här pass mycket i en småbildsformatsensor, min gissning är att om inte Nikon svarar med motsvarande eller bättre prestanda så är loppet kört för dem inom kort vad gäller denna kameras målgrupp.

Vem som vinner? Ja det verkar ju redan finnas en vinnare.
Vem som byter strategi? Nikon förmodligen, tror de kommer att satsa på till o med snabbare kameror än 1D mk2 i sensor storlek 1,5x.

Vad som är rätt? Bäst vinner, sen spelar det inegn rll om det finns en viss romantik över Nikon gentemot Canon - bäst kamera vinner. Vilket är helt rätt.

Hur snurrigt det kan bli? Vi har nog bara sett början, om ett år börjar det säkert om igen...
Som det ser ut nu så leder ju Canon utveckligen, priset på denna senaste kamera tror jag är av mindre betydelse för målgruppen - om den kostar 60 eller 100 papp kvittar nog för de flesta som överväger att skaffa ett hus av dena kalibern.

Jaa det e mina tankar o jag tar nu på mig hjälmen för att skydda min hjässa mot de stenar som kommer att flyga från Nikon lägret...
-Märkesromantik känns bara fånigt, ledsen men så e det ;)
 
ZoMbiE skrev:
Ja tänker som så här:
Imacon bakstycke med mellanformatshus blir för klumpigt och omständigt till annat än studio.
Fast åtskilliga naturfotografer kör mellanformatare.

Nikons sensor är för liten och ger inte riktig vidvinkel kapacitet, en glugg på t.ex 10-25 som jag misstänker att de snart kommer med ger förmodligen en massa distorsion i onödan.
Även en DX-glugg?

Vem som byter strategi? Nikon förmodligen, tror de kommer att satsa på till o med snabbare kameror än 1D mk2 i sensor storlek 1,5x.
Hur byter dom strategi då menar du?

Vad som är rätt? Bäst vinner, sen spelar det inegn rll om det finns en viss romantik över Nikon gentemot Canon - bäst kamera vinner. Vilket är helt rätt.
Nej romantik kommar man ingenstans med.
 
Arleklint skrev:
Fast åtskilliga naturfotografer kör mellanformatare.


Även en DX-glugg?


Hur byter dom strategi då menar du?


Nej romantik kommar man ingenstans med.
Janne tyvärr e det bara att inse att Nikon inte kommer upp i denna prestanda nu. Förstår din vanmakt ;)

Dx optik på 1,5x jämfört med L optik på fullstor sensor tror jag har en given utgång...

Visst naturfotografer använder mellanformat, men kombinationen prestanda/rörlighet tror jag Canon vinner på i längden med denna kamera.
 
Ingen annan verkar komma upp i Canon klass just. Vare sig Nikon, Pentax, Minolta, Fuji, Kodak, Olympus, Sigma eller någon annan. Nikon verkar ju vara den enda som har chans att utmana iallafall, resten kanske får inrikta sig på amatörsegmentet om dom ska ha någon chans. Canon är väl också den enda som har en egen sensor, kanske har det något att göra med hur bra dom har lyckats. Nikon verkar ju ha misslyckats med att utveckla sin D2H sensor själv och fått tagit hjälp av Sony istället. Och en massa tid verkar dom ha tappat på det, D2X borde ha kommit för ett år sedan ...
 
ZoMbiE skrev:
Nikons sensor är för liten och ger inte riktig vidvinkel kapacitet, en glugg på t.ex 10-25 som jag misstänker att de snart kommer med ger förmodligen en massa distorsion i onödan.

Nejdå, inte alls. 12-24:an till exempel är en alldeles utmärkt glugg som inte har mer distorsion än en 17-35:a. I praktiskt fotograferande upplever jag idag inga vidvinkelproblem med Nikons dx-format, däremot rad fördelar på telesidan.

Om jag vore naturfotograf skulle valet vara lätt som en plätt - Nikon D2x. En batteritid som inte är av denna världen (regelmässigt över 2000 exponeringar per laddning, inklusive chimpning, på D2h), hög upplösning när det behövs, snabb frammatning när det behövs. Låg vikt på telesidan, lättare hus. Jag skulle inte tveka en sekund.

Men min situation är annorlunda. Jag behöver framförallt bra prestanda vid höga ISO, och det är det enda allvarliga tillkortakommandet hos Nikon D2x som jag ser det. Upplösningen blir det nog bra med. Dynamiska omfånget kan möjligen bli ansträngt, men det återstår att se. Skulle D2x varit på åtta megapixlar istället för tolv skulle jag avvaktat för att se om den var en match för 1D mkII. Men med tolv megapixlar fruktar jag att bruset blir för mycket för mig.
 
gors skrev:
Om jag vore naturfotograf skulle valet vara lätt som en plätt - Nikon D2x. En batteritid som inte är av denna världen (regelmässigt över 2000 exponeringar per laddning, inklusive chimpning, på D2h), hög upplösning när det behövs, snabb frammatning när det behövs. Låg vikt på telesidan, lättare hus. Jag skulle inte tveka en sekund.

Ahh! :) Du förstår min kärlek till D2X. Jag fotar ju inte natur över ISO 200, och nu får jag t.o.m ISO 100. Jag får den upplösning jag vill, jag får en snabbhet (som jag inte ens vet om jag behöver) för flygande fågel, och jag får ett lågt pris jämfört med konkurrenten.

Jag ser ditt dilemma med höga ISO. Jag har kontaktat Nikon idag angående brus på ISO över 200, jag får se om dom svarar.
 
Arleklint skrev:
Jag ser ditt dilemma med höga ISO. Jag har kontaktat Nikon idag angående brus på ISO över 200, jag får se om dom svarar.

Jag pratade med presskillen på proffssidan, Lasse Petersson, om bruset. Han hade inte sett några bilder än som visar hur bildkvaliteten blir när allt är trimmat och klart.

Så det är inte bara du som väntar på testbilder.

Att jag förstår att du gillar D2x kan du slå dig i backen på. D2h är den bästa kamera jag någonsin hanterat. Men upplösningen räcker inte riktigt till för alla jobb, och jag tänker alltid på att inte gå onödigt högt i ISO och att jag måste exponera så rätt jag bara kan. Aldrig har jag använt spotmätaren så mycket som nu.

Fast det är ju bara karaktärsdanande, eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.